Ga naar hoofdinhoud

,

Dieselbus servicemonteur uit stad weren

Servicemonteurs installeren en onderhouden technieken voor duurzame energie, maar rijden zelf nog in een dieselbus rond. Na twee jaar onderzoek presenteert een samenwerkingsverband van  hogescholen, bedrijven, brancheorganisaties en de gemeente Amsterdam de resultaten van het ‘Gas op Elektrisch’-project.

De servicelogistiek is verantwoordelijk voor 25 tot 35% van de bestelautokilometers in Nederland en voor 10 tot 15% van de CO2-uitstoot van het goederenvervoer over de weg in Nederland. Wat is er nodig voor uitstootvrij vervoer van servicemonteurs?  Samen met onder meer HAN Automotive Research, Techniek Nederland, Unica, ENGIE, Heijmans en de gemeente Amsterdam heeft het Centre of Expertise Urban Technology van de Hogeschool van Amsterdam praktijkgericht onderzoek gedaan naar de inzet van uitstootvrij vervoer voor servicelogistiek. Servicelogistiek omvat het vervoer van personeel en materialen voor installatie-, reparatie- en onderhoudswerkzaamheden.

Installatiebedrijf met servicebus

Gebruikelijk is dat elke servicemonteur een eigen bestelauto heeft en met een grote variatie aan onderdelen en gereedschappen van klus naar klus rijdt en het voertuig ’s avonds mee naar huis neemt. Dat kan efficiënter en duurzamer. Onlangs is de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek ondertekend door 19 gemeenten waarmee de ambities voor zero-emissiezones concreet op de agenda staan voor 2025-2030 (zie: www.opwegnaarzes.nl). Dit betekent dat servicebedrijven zich moeten voorbereiden op een werkwijze zonder dieselbus. Vanuit het ‘Gas op Elektrisch’ onderzoek worden adviezen en voorbeelden aangereikt voor servicebedrijven èn voor aanbieders van zero-emissievervoersoplossingen.

Trends over elektrisch rijden vind je in dit nummer van Installatie. Hier los te bestellen.

Markt zero-emissie vervoer groeit

Een uiteenlopende groep van aanbieders nam deel aan het onderzoeksproject, waaronder groothandel Technische Unie, logistiek dienstverlener Deudekom, laadpaalleverancier Laadpunt Nederland en leveranciers van transportmiddelen Urban Arrow, Easy Go Electric, DOCKR en Arval. Het aanbod op de markt van zero-emissievervoer is divers, groeit en verbetert. De actieradius van elektrische bestelauto’s neemt toe, de adoptie van vrachtfietsen stijgt, er ontstaan meer samenwerkingsmogelijkheden op logistieke hubs, nieuwe bevoorradingsconcepten en slimme laadoplossingen. Desondanks blijft het aandeel zero-emissievervoer bij servicebedrijven in Nederland laag.

De onderzoeksresultaten worden op 17 maart 2021 om 15:30 uur gepresenteerd vanuit een live-stream studio.

Meer weten over de kansen en mogelijkheden rondom elektrisch vervoer.

Kijk hier het Evant van Bestelauto.nl terug.

11 reacties op “Dieselbus servicemonteur uit stad weren

  • Barry

    Alweer onzin …. Een moderne diesel euro 5-6 is milieu vriendelijker dan een door bruinkool opgewekte electrische auto. En dan nog maar te zwijgen over de afschrijving termijn. Goede diesel gaat 20 jaar mee .. in diezelfde tijd staan er al 3 electrische bussen op de sloop met al hun accu’s en andere plastic troep.

    1. jos

      Helemaal eens Barry

      We zitten midden in een hele zware crisis , laatste waar bedrijven nu mee bezig zijn is verduurzamen .Al die verplichtingen meer en meer die maar worden opgelegd door de politiek , zal op een gegeven moment toch gaan leiden tot grote opstanden .De Linkse Politiek is maar aan het drammen , maar er is geen budget bij veel gezinnen /bedrijven .Met name de elitaire D(rammers) of D(omoren) ’66 willen dan maar weer de belastingdruk opvoeren tot 45% ( van iedere euro straks 45% inleveren) om maar zo snel mogelijk te kunnen verduurzamen en het belastinggeld daarvoor nodig moet weer zoveel mogelijk bij de ouderen vandaan worden geplukt ,die krijgen de rekening gepresenteerd voor een land dat ze zelf naar de Tweede Wereld Oorlog hebben opgebouwd .Trouwens dat elektrisch rijden veroorzaakt nog meer milieuschade aan der maatschappij dan u en ik zich kunnen voorstellen .In Duitsland weet men zich geen raad met de oude accu,s , Men stopt zich maar in oude mijnschachten en bedekt ze maar met zout .Wil men echt goed bezig in verduurzaming , kies dan voor voordelige waterstof-auto’s voor iedereen

    1. jos

      Beste Maasland Instal ,

      In Duitsland weten ze echt geen raad met de enorme hoeveelheid oude accu,s en deze worden met duizenden opgeslagen in oude mijn schachten met zout bedolven , help echt het milieu en maak voordelige auto,s op waterstof. Na een tweede leven van een accu moet deze toch worden vernietigd en daar zit het milieu probleem

      1. Yamahaman

        Laag niveau hier…

        Ooit gehoord van recyclen? Accu’s zijn gewoon volledig recyclebaar.

        En dat verhaal van duizenden accu’s waar ze niks mee kunnen, hilarisch gewoon.

        1. jos

          Ja hoor !, dan heb ik zeker naar de verkeerde uitleg gekeken. Kom op zeg ! er liggen nu al duizenden accu,s opgeslagen in Duitsland in mijnschachten afgedekt met zout .

  • Yamahaman

    Wat een nergens op gebaseerde onzin lees ik hierboven, dinosaurussen die niet snappen dat we niet op deze manier niet door kunnen gaan en dat dit uiteindelijk veel meer geld oplevert dan het ons gaat kosten.

  • Barry

    Yamahaman ! Je bent me wel een apart kereltje . Dus iedereen die het niet met jou eens is die is van een laag niveau? Je zou zo de politiek in kunnen , die zie ik de laatste dagen ook niks oplossen en enkel elkaar beschuldigen.

    1. Yamahaman

      Barry, je reacties zijn nog simpeler als die van Geert. Dit heeft niks met meningen te maken maar met feiten. Wat jij uit je duim zuigt is de domste onzin dat ik tot nu toe ben tegengekomen.

      Bekijk het filmpje van Maasland en doe wat kennis op voordat je nog meer garbage post.

  • Barry

    Yamahaman ga lekker op je elektrische Yamaha zonder helm tegen een groene boom rijden. Ben klaar met jou. Eerst zijn mensen die niet hetzelfde als jou denken van een laag niveau en nu ga je hier zelfs verkondigen dat Geert ( ik neem aan dat je Wilders bedoelt ) dom is. Ik zou het niet weten maar waarschijnlijk heb je daarop gestemd als deze man jou zo inspireert ? Je lijkt in ieder geval aardig op Geert. Jij gaat ook meteen in de aanval als iemand anders denkt en gaat ook beledigen. Succes met je stem op Geert en met je electro Yamaha. Ik zal maar de slimste van ons 2 zijn en hierna niet meer reageren.

  • Yamahaman

    Ik geef aan dat je reactie dom was, niet jij.
    Een ieder die 5 minuten de tijd neemt om zich in de materie te verdiepen zal deze onzin niet schrijven.

    Daarna zeg je dat ik op mijn motor zonder helm tegen een boom aan moet rijden en dan vind jij mij een vreemd kereltje??

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie