Het jonge bedrijf EnergyBridge richt zich op de verduurzaming van ketelhuizen van wooncomplexen en zorgvastgoed. Het bedrijf vervangt de oude ketel en zet er een hybride warmtepomp voor in de plaats. Behalve beheer en onderhoud, valt ook het leveren van warmte onder de diensten van Energy Bridge. In de nieuwste podcastaflevering van Installatie.nl, vertellen oprichters Jan-Maarten Elias en Klaasjan van der Maas over hun strategische plannen.
De toegepaste techniek is tamelijk eenvoudig: in het ketelhuis worden de gasketels verwijderd en vervangen door een warmtepomp en een nieuwe gasketel voor de piekmomenten, plus een stuk nieuw leidingenwerk en regeltechniek. Op het dak komt de lucht/waterwarmtepomp, de overige techniek blijft in het ketelhuis. De netbeheerder wordt indien nodig ingeschakeld om de elektrische aansluiting te verzwaren. In de woningen zelf gebeurt eigenlijk niets. De bestaande afgiftesystemen blijven hangen.
Een geruisloze verduurzaming noemen we dat”, zegt Van der Maas. “En het enige dat de bewoner merkt, is dat zijn energierekening daalt met zo’n 10 tot 20 procent.” Energy Bridge heeft nu zo’n zestig adviestrajecten en vijftien realisatieprojecten achter de rug.
Marktpotentie
De markt is groot genoeg. Er zijn zo’n 80.000 kantoren en 8 miljoen woningen. Van die woningen zijn circa 2 miljoen appartementen, waarvan een kwart verwarmd wordt door een collectief systeem, ongeveer een half miljoen dus. Bij een gemiddelde grootte van zo’n 25 woningen per blokverwarming, gaat het om 20.000 verwarmingssystemen.
Tel daarbij ook de zorggebouwen en maatschappelijk vastgoed met een collectieve installatie, dan zit je al snel op de 40.000 collectieve systemen. Bij een gemiddelde levensduur van 20 jaar, worden er dus jaarlijks 2.000 systemen vervangen. Energy Bridge heeft op korte termijn de ambitie om wekelijks één systeem onder handen te nemen. Dat zijn er vijftig per jaar en zo’n 3 procent van de totale markt.
Klantreis
Techniek is echter slechts één onderdeel van een succesvol project. Om echt tot uitvoering te kunnen komen, moet aan drie voorwaarden worden voldaan, zeggen Elias en Van der Maas. Techniek, Organisatie en Financiën. “Dat is het bekende TOF-model”, zegt Elias. “En een begrip dat daar mee samenhangt is de customer journey, of de klantreis. Je moet als bedrijf ten eerste heel goed in kaart brengen hoe besluitvormingsprocessen lopen binnen VvE’s, woningcorporaties en zorginstellingen. Want als je niet op het juiste moment inhaakt, dan ben je dus te vroeg of te laat en loop je kansen mis.”