In 2022 worden er bijna 100.000 warmtepompsystemen aangesloten. Dat is een groei van 37% ten opzichte van 2021. Dit komt vooral omdat er meer (hybride) warmtepompinstallaties zijn gerealiseerd in de bestaande bouw.
Dit blijkt uit cijfers die de Vereniging Warmtepompen vandaag publiceerde in het Warmtepomp Trendrapport 2023, een onderzoek van DNE Research dan vandaag is geopenbaard.
Het rapport is opgesteld in opdracht van vakbeurs Duurzaam Verwarmd, de Vereniging Warmtepompen en Techniek Nederland. De Vereniging Warmtepompen vertegenwoordigt bijna alle leveranciers van (hybride) warmtepompen in Nederland. Techniek Nederland is de brancheorganisatie van installatiebedrijven.
Bestaande bouw
De bestaande bouw begint op stoom te komen. De cijfers van de Verenging Warmtepompen laten zien dat ongeveer een derde (30.000) van de geïnstalleerde warmtepompen van dit jaar voor rekening komt van bestaande woonhuizen. De helft hiervan is all-electric, de helft hybride. Op dit moment worden er jaarlijks 431.000 cv-ketels vervangen. De warmtepomp heeft dan een aandeel van een kleine 7,5 procent in die vervangingsmarkt, een aandeel dat groeit.
De warmtepompmarkt laat na een kleine dip in 2021 weer betere groeicijfers zijn. De dip kwam met name omdat de nieuwbouwmarkt volledig was afgedekt (de HR-ketel is sinds 2018 niet meer toegestaan) en de groei in de bestaande bouw stroefjes op gang kwam. De stijging van de gasprijs en de verhoogde ISDE-subsidie hebben de vraag fors doen toenemen.
Wat weet jij van warmtepomptechniek? Test hier je kennis
Ondanks leveringsproblemen
Het aantal geïnstalleerde systemen overtreft de verwachtingen die de Vereniging Warmtepompen dit voorjaar uitsprak na het eerste kwartaal. Tegelijkertijd had de groei veel groter kunnen zijn: veel fabrikanten kampen na de lockdownperiode rondom Covid-19 structureel met een tekort aan onderdelen zoals chips.
Daardoor is het aantal beschikbare warmtepompen voor de vrije markt aanzienlijk lager dan de vraag. Zo start Remeha, marktleider in de hybride warmtepompen, pas binnenkort met het uitleveren van hybride warmtepompen die begin 2022 zijn besteld. De wachttijden kunnen daardoor nog altijd oplopen tot 12 maanden. De vereniging verwacht dat deze situatie zich in de loop van 2023 normaliseert.
De productie van warmtepompen gaat over de gehele breedte fors omhoog. Alleen al op het gebied van hybride warmtepompen worden er in Nederland komend jaar al zo’n 100.000 geproduceerd, blijkt uit deze ronde van Installatie.nl.
Utiliteit blijft fors achter
De grootste focus van overheid en branche ligt op de woningbouw. De warmtepomp-afzet in de utiliteitsbouw blijft fors achter bij de ambitie die de Vereniging Warmtepompen heeft. In 2021 werden er in totaal 2295 warmtepompsystemen geplaatst in onder meer kantoren en bedrijfspanden. Dit is 3 procent van het totale aantal geplaatste warmtepompsystemen. De fabrikantenkoepel gaat hier een actiepunt van maken.
Welke randvoorwaarden zijn nodig om in 2030 een miljoen (hybride) warmtepompen geïnstalleerd te hebben? Lees hier in het premium-deel van Installatie.nl de agenda van de warmtepompbranche. Abonnees van Installatie(.nl) kunnen inloggen met hun account.
Wat is een hybride warmtepomp? Het is toch zo dat een cv-ketel en een warmtepomp een hybride opstelling maakt? Of doet heeft deze warmtepomp een tweetal opwekkers ingebouwd?
Een hybride warmtepomp heeft geen interne bijverwarming en is ingesteld op samenwerking met een externe bijverwarmer. Dit kan een CV ketel zijn, maar ook bijvoorbeeld een pelletkachel.
Een all Electric heeft al een elektrische bijverwarmer ingebouwd zitten.
Wanneer komen we er nu eens achter dat de lucht/water warmte pomp niet de toekomst moet zijn. Hybride is dat dan wel, mits de overheid nu eens actie gaat ondernemen met waterstof netwerken op te zetten. De overheid laat nu de branche en consumenten pionieren, met allerlei eigen oplossingen. Er moet een energie transitie plan zijn.
Deze zelf reguleren gaat ons straks de nek kosten (verkeerde oplossingen op verkeerde plaatsen)
Waterstof in de woonomgeving is onveilig. zie: https://www.linkedin.com/posts/paul-martin-195763b_opinion-is-it-safe-to-burn-hydrogen-in-activity-6983410512600457217-gv6C?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
Dus de proefprojecten in bijv. Lochem zijn niet algemeen uit te rollen.
Overigens: het wachten op een waterstofoplossing vertraagt het transitieproces en leidt af van de werkelijke oplossingen.
@nico,
Ken uw geschiedenis, alles wat nieuw is vindt de mens gevaarlijk.
Moet ik dat ook van internet halen, of internet betrouwbaar is, daar vind ik ook altijd mijn mening.
Kom op zeg, denk in eens mogelijkheden ipv onmogelijkheden.
Beste Mark,
het gaat er niet om gelijk te hebben, het gaat erom , dat we de juiste keuzes maken voor onze toekomst.
Zie ook de link hieronder. uit onverdachte bron
Stoomtrein is passe, kolen en hout stoken werd door elektra en aardgas vervangen. Heel goed? Nee geen enkele oplosding zonder duurzaamheid zal goed zijn. Waterstof is een goede energie drager , heb je het sla je het op, heb je weerenergie nodig gebruik je werr..
Een probleem is er nog wel ; je verliest energie bij het maken en bij je gebruik. Of deze locomotief dan de oplossing wordt van deze eeuw? ….wie het weet mag gaan roepen…deed ook de mens 130 jaar geleden ook
Wie niet op de hoogte is van de gigantische verliezen en de gevaren van waterstof kan zich beter eerst informeren voordat hij waterstof ergens voor aanbeveelt…
Voor de meeste situaties is het zeker geen goede oplossing !!!
Helemaal mee eens: zie:
https://www.hieropgewekt.nl/kennisdossiers/waterstofladder-waarom-waterstof-voorlopig-niet-geschikt-is-voor-het-verwarmen-van
De waterstofladder met toelichting. Lezenswaardig voor wie zich echt interesseert in onze energietransitie.