Een bedrijf stuur je op cijfers, toch hebben veel installatiebedrijven geen idee hoe ze er voor staan. De markt is goed, de orderportefeuille gevuld, maar er zijn genoeg ondernemers die niet weten aan welke knoppen ze kunnen draaien voor een goed rendement.
Bedrijfsadviseur Stefan van Maasakkers van RHM, ook blogger op Installatie.nl, zegt dat er nog een wereld te winnen is voor veel traditioneel opererende installatiebedrijven. Dit bleek uit het webinar Meer rendement voor installatiebedrijven dat Installatie.nl verzorgde in samenwerking met de accountant en bedrijfsadviseur van RHM.
In het webinar ging Van Maasakkers dieper in op hoe installatiebedrijven hun kosten inzichtelijk kunnen krijgen, en waar de grootste rendementsverbeteringen te halen zijn. Veel tips over indexeren, het juist doorberekenen van directe en indirecte uren, en het bepalen van de juiste kostprijs/uurloon. Het webinar kun je hier terugkijken (na registratie).
Blogs van Stefan van Maasakkers lees je hier.
Jullie maken de wereld gek met jullie hybride bullshit deze onzin slaat ten top
Feit is dat gevestigde installateurs de dingen doen omdat zij het altijd zo deden. Van nieuwe techniek schrikken ze even en dan schakelen zij naar hoe kan ik er veilig mee omgaan en vooral veel voor factureren. Technisch en netjes old school.
Feitelijk gaan de installatie bedrijven dus niet mee met de ontwikkelingen met de aanzienlijke kans dat zij door nieuwkomers worden ingehaald. Ze vertikken het gewoon om klantvriendelijk vernieuwing van de installatie te doen, zij willen alles of niets. Nieuwkomers zijn zich aan het invliegen maar die gaan het wel doen zoals beoogd. Voortborduren op ouds met nieuwe zaken aangekoppeld.
Bijscholing als noodzaak is n9g lang niet onderkend dus rendement wordt ook fout ingeschat.