Het installatiefestival NXT GEN van groothandel Wasco trok afgelopen weekend bijna 5000 bezoekers naar sportcentrum Papendal bij Arnhem.
Het goede voorjaarsweer zorgde vooral voor een toeloop van installateurs met hun gezin én scholieren. Trotse techneuten van alle leeftijden. Onderaan dit artikel een videoverslag.
Scholier ontmoet warmtepomp
Op vrijdag verwelkomde de groothandel zo’n duizend scholieren en brugklassers, die aan de hand van demonstraties en workshops de installatiewereld leerden kennen. De leveranciers van de groothandel hadden niet enkel producten op hun stand staan, maar betrokken de jeugd bij het technische vakgebied met diverse activiteiten met een hoog fun-gehalte. Wasco had voor deze gelegenheid scholen uit de wijde omtrek aangeschreven om met de leerlingen een doe-dag in de techniek te beleven.
Een beursconcept dat dus niet keihard business to business is, maar ook mikt op jeugd en gezin. Commercieel directeur Xander Hagens: “NXT GEN slaat niet alleen op de energietransitie in technische zin, maar vooral ook in het binden van de nieuwe generatie voor ons vak. Ik denk dat we daarin geslaagd zijn.”
Hybride warmtepomp
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2023/05/wasco-installatiefestival-dag-1-voor-print-2-800x500.jpg)
Het goede lenteweer was uiteraard een belangrijke factor. Hierdoor was het op de pleinen met foodtrucks en demonstratiewagens van fabrikanten goed toeven. Vanuit een skybar in een hoogwerker konden bezoekers het festivalterrein op sportcentrum Papendal vanuit de lucht bekijken.
Vanzelfsprekend had de (hybride) warmtepomp een prominente plek. Ook veel aandacht voor koeling, sanitair en WasCollege, de opleidingspoot van de groothandel.
Groothandel Wasco had dit klantenevent al een aantal jaar op de rol staan, in verband met haar 50-jarig jubileum in 2020. De Covid-pandemie en de verplaatste VSK van vorig jaar zorgde ervoor dat de groothandel haar feestje pas dit jaar uitgebreid vierde.
Installatie.nl maakte onderstaand videoverslag