Minister Rob Jetten van Energie wil de energiebelasting op gas opknippen in twee schijven. In de eerste schijf, tot 800 kuub, blijft de energiebelasting de komende jaren gelijk, maar vanaf 800 kuub gaat de energiebelasting naar 67 cent (ex btw) in 2025 en loopt op tot 74 cent in 2030.
“Het Kabinet heeft besloten om door aanpassingen in de energiebelasting 1,2 Mton extra CO2-reductie te bewerkstelligen”, aldus Jetten in een brief aan de Tweede Kamer.Er is nog wel een wetswijziging nodig om dit door te voeren, schrijft Jetten. Hij verwacht hierover met Prinsjesdag in september meer duidelijkheid te geven.
Rekening omhoog
Over het energietarief en de energiebelasting wordt ook btw geheven. Inclusief btw gaat de energiebelasting op gas in deze tweede schijf 81 cent per kuub kosten. Een gemiddeld gezin gebruikt zo’n 1600 à 1700 kuub gas per jaar. 90 procent van de huishoudens heeft een gasaansluiting.
Dat betekent dus dat voor de meeste huishoudens de energierekening zal gaan stijgen. Volgens minister Jetten staat al lang vast dat de tarieven zouden gaan stijgen, hij benadrukt juist dat de tarieven in de eerste schijf, voor de kleinverbruikers, gedurende lange tijd worden bevroren.
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2023/06/energiebelasting-800x133.jpeg)
Kan die Jetten nou eens de scope verleggen naar de Grootverbruikers in plaats van continue consumenten te naaien. Hopelijk komt hij niet meer terug na de volgende verkiezingen. We hebben iemand nodig die zich richt op de grotere opgaves: kernenergie, waterstof etc
Issue is de kabinet geeft miljarden uit aan waanzin bucketlist droom ideeën van enkele kamerleden alsof ze in de geschiedenisboeken willen komen. Kuijpers zei “nee” tegen opnemen van de tandarts in de basispakket (zoals vroeger) de ene na de andere medicijn wordt uitgesloten van vergoeding omdat dit 245 miljoen kost. Máár miljarden word wèl uitgegeven aan niet Nederlanders en men spekt bedrijven met MILJARDEN, doneren miljoenen aan landen die niet/neutraal zijn tegen de oorlog maar melken de Nederlandse samenleving en boeren leeg. Dat ene geld potje moet vol heh. En wie oh wie zijn de Sjaak?? WIJ!! En maar trots zijn op de voedselbank. Die dingen horen niet te bestaan.
Het is prima te doen om een woonhuis tot onder 1000 kuub gas te krijgen. In deze discussie staan voorbeelden genoeg (helaas worden die verzopen onder het geklaag) en mijn vrijstaande huis uit 1968 is daar ook een voorbeeld van. Van 2000 naar 500.
De meeste mensen zijn echter te lang blijven wachten met isoleren omdat de gasprijs altijd zo laag was, en nu zijn de bouwmaterialen duur omdat iedereen ineens tegelijk wil verbouwen.
Er zijn bovendien veel subsidies en bieden gemeenten allerlei hulp. Alleen als je in een huurhuis woont ben je afhankelijk van de huurbaas, maar anders staat niets je in de weg een stappenplan te maken.
Je zult helaas altijd mensen houden die liever klagen op politici die redelijke eisen stellen.
En daar hebben we weer iemand die alleen praat over IK. Duizenden huurbazen zitten er niet mee of jij meer gas verbruikt.
Ik zal de belangrijke delen uit mijn commentaar even voor je herhalen:
“In deze discussie staan voorbeelden genoeg (helaas worden die verzopen onder het geklaag)”
“Alleen als je in een huurhuis woont ben je afhankelijk van de huurbaas, maar anders…”
Eerst lezen voor je reageert?
Met vijf pubers in huis in een jaren 60 woning is het ook gods onmogelijk om de 500 kuub gas te halen. Ik neem aan dat jullie met z’n tweeën zijn? Het meest milieuvriendelijke dat je kunt doen is met veel (in mijn geval 7 mensen) in een huis wonen. Per persoon gaat de energierekening daarvan omlaag. Toch zal dit voorstel voor mij leiden tot lastenverhogong. Fair?
Mark, jouw reactie staat hieronder en ik kan die niet beantwoorden, dus antwoord ik hier.
Ik woon met een vrouw en twee kinderen (1 puber).
Het plan is inderdaad niet fair in jouw situatie.
Ik ken je huis niet maar als het groter is kost het uiteraard meer om te verwarmen. In het algemeen is het leven duurder als je met meer mensen bent. Ik hoop dat je in verhouding iets vergelijkbaars kunt bereiken en onder de 1000 kunt blijven.
Kun je nog veel dingen doen om je gasrekening omlaag te brengen?
Groet, Edwin
Logisch dat mensen wachten met iets wat “nog” niet nodig was. Daarnaast heb ik de subsidies bekeken, bij ons het dak isoleren €7300,- en we kunnen €750,- subsidie krijgen, dan betaal ik nog sorry maar dan betaal ik nog 6,5k zelf. Je roept wel, maar niet iedereen heeft het geld voor wat ze nu allemaal willen en doordrukken.
Neem nog een fles wijn. En kijk ook eens verder dan de NOS en NPO.☹
Beledig mensen niet zo anoniem op internet en steek je handen uit de mouwen.
Ja, ga eens wat doen ipv Baudet klakkeloos na te praten.
Altijd fijn als mensen die het al op orde hebben gaan zeggen dat had je dat maar eerder moeten doen. Het klopt overigens niet dat isoleren nu ineens duur is dat was het altijd al. Maar in plaats van dat bezitters elkaar nu de maat de maat nemen is het slimmer om eens naar onze overheid te kijken. Al jaren voort deze een neoliberaal beleid: laat het aan de markt over, bezuinig overheidsuitgaven en laat vooral de fabrieken doordraaien en niet teveel belasten want dan gaan ze ergens anders heen. Dankzij dat beleid zitten we nu allemaal in de problemen. Laat eerst de echte vervuilers eens gaan betalen in plaats van de gewone burger die zich niet verweren kan ( helaas geen tractor in de schuur) maar steeds verder uit te melken.
Uiteindelijk betaald de burger altijd de rekening.
Ik hou met al deze dwaze beslissingen van dit overijverige kabinet geen rooie cent meer over. Krijg zoveel stress van dit soort maatregelen. Het is in een korte tijd een hele nare maatschappij geworden en het wordt alleen maar erger. Accijnzen op brandstof omhoog, er komt al een nieuwe co2 belasting vanuit Europa dankzij Timmermans, rekeningrijden, alles is al niet meer te betalen. Mogen alleen rijken mensen nog een normaal leven leiden met financiële ruimte voor ontspanning zoals vakantie etc!???
WIJ zijn de overheid…
Klopt niks van heel veel hebben het niet zo makkelijk
Dat is wel heel kort door de bocht… als ik met mijn huis onder de 800 kuup gas wil komen of van het gas af wil zal ik ergens een kleine 60000 euro moete ophoesten…
Dus als je ze nog ergens in een sokkenla hebt liggen wel… ik niet met de prijs stijgingen de afgelopen 5 jaar.
“Redelijke eisen ” .. mafklapper
Altijd een teken van zwakte als het tegenargument in een discussie een scheldwoord is.
Het zal voor iedereen anders zijn. Uiteraard, maar ik heb het idee dat onze overheid te veel eenzijdig op warmtepompen inzet. Erg duur in aanschaf, lange levertijden en je huis moet ook maar geschikt zijn. Ik woon ook in een oud huis, vloerverwarming is een grote en dure ingreep. Warmtepomp werd afgeraden.
Ik ben begonnen met alle tocht aan te pakken, laatste enkel glas vervangen naar dubbel. Zonnepanelen op het dak. Nieuwe cv ketel met een besturing per ruimte (honywell evohome). Alle lampen vervangen door led. De zonnepanelen waren na 6 jaar terugverdiend, toen van die besparing de houtkachel (die er al inzat en die amper warmte gaf) vervangen door een pelletkachel. Totaal heb ik 8 jaar erover gedaan om de investeringkosten te spreiden en door de besparingen te herinvesteren vallen de uiteindelijke kosten erg mee. Energie verbruik is uiteindelijk van 2500 m2 gas en 4500 kwh stroom 8 jaar geleden nu teruggebracht naar 1000m2 gas en 0 kwh stroom en 60 zakken pellets. Nu net een lucht/lucht warmtepomp (airco) in de belangrijkste ruimtes laten instaleren. Ik hoop daar mee, naast koeling, in voor en najaar mijn overtollige stroom nuttiger te kunnen gebruiken als het salderen afgeschaft wordt en minder pellets gebruiken, die zie ik ook duurder worden.
Ik wil hiermee alleen maar aangeven hoe het ook kan, in kleine stappen en eerst laaghangend fruit plukken, de besparing reserveren voor de volgende maatregel, maar een ieder moet doen wat hij wil. Voor huurders is dit natuurlijk veel moeilijker, dat snap ik ook.
Perfect commentaar!
Mijn pad ziet er heel vergelijkbaar uit (zonder pellets), maar ik had dit niet beter kunnen verwoorden.
Begin met laaghangend fruit, investeer je besparingen en volg je plan.
Nou, hier lees ik even dat er een grote milieu vervuiler bij is gekomen “60 zaken met…. en even wat airco/warmte pompen erbij” zou iedereen moeten doen.
Dan loopt ons electra net meteen vast en hebben we overal fijnstof.
O, hoe denkt u dat uw stroom wordt opgewekt en u gebruikt helemaal geen 0 kw/h u belast het net juist vreselk.
Kom op, dit is niet de toekomst!
Twee persoons. Huishouden s nachts verwarming op 15.snel douchen.dan ga ik het niet redden.800 kub.het word tijdt dat men in den haag stopt met burgertje pesten.
Maar wel miljarden naar Zelensky.
Een hele woonwijk voor “gevluchte” Oekrainers.
Asielzoekers feteren op cruiseschepen met een prima keuzemenu.
Anonieme fora zijn echt de afvoerputjes van het internet. Je bijdrage is totaal onrelevant voor deze discussie of je huis onder de 800 kuub gas kan komen.
Waar !!
Dan heb jij een grote zak geld gehad om dit alles te betalen.
Maar schrijven we zijn van 2000 naar 500 kub gegaan.
Ik heb een hoek woning uit 1971, mijn gas verbruik de eerste jaren was 4400 kub, dus van je verhaal klopt iets niet
4400 kuub is twee keer zoveel als mijn vrijstaande huis met label G destijds. Hoeveel is je verbruik nu en wat heb je gedaan dan?
Ik ben 12 jaar geleden begonnen met een startsalaris en 5000 euro bouwdepot. Bovendien hadden we op jonge leeftijd 2 kinderen.
Stap voor stap heb ik mijn energieverbruik teruggebracht en de besparingen gebruikt voor de volgende ingreep.
Ik heb subsidies gebruikt, maar ook keuzes gemaakt: een nieuwe cv-ketel in plaats van een dure vakantie bijvoorbeeld. Een goedkope 10 jaar oude japanner ipv een mooie bmw.
Ik heb zelf twee weken in de kruipruimte doorgebracht om mijn vloer te isoleren omdat ik dan nog goedkoper uit was dan het gesubsidieerd te laten uitvoeren. Zelf de warmteterugwinpijp geïnstalleerd voor het douchewater. Zelf de cv verlegd. Dat kan je allemaal leren.
De grootste ingreep is nog wel geweest om de verwarming op 17 graden te zetten en naast een zandloper te douchen.
Dus ja, maak een plan en werk dat af, ook al duurt het 20 jaar. Dat is beter dan je zelfrespect weg te gooien met anoniem geklaag zoals velen hier doen.
De zandloper heeft het grootste effect in verhouding tot de moeite om het te installeren.
Bovendien was ie gratis.
Toen ik mijn huis kocht 10 jaar geleden was het gasverbruik 2500 m2. Dat was een vrijstaande woning van 180 m2 uit 1910. Met hier en daar nog enkel glas en steens muren zonder spouwmuur. Dat vond ik al veel en ik ben toen direct met maatregelen begonnen. Als jij 4400 kuub verbruikt in een hoekhuis uit 1971 dan moeten alle alarmbellen gaan rinkelen en niet pas als de gasprijs door het dak gaat. Dan is er echt iets mis met je energiehuishouding. Ik zou daar eens goed naar laten kijken. (Goedbedoeld advies, niet hatelijk bedoeld)
Uit welke grot ben jij gekropen? Er zijn meer mensen die dit niet kunnen bekostigen dan wel. Jij zal er wel warmpjes bijzitten met een goede baan. Alleen narcisten hebben de gedachten die jij hier loslaat, mafklapper.
Wat begrijp jij niet aan stap 1 van jouw stappenplan?
O wacht, jij steekt je tijd liever in anonieme beledigingen op internet.
Precies , sinds er gas is gewonnen in Groningen is de winst naar de overheid gegaan en er is nu berekend, dat dit gehele bedrag is besteed aan de komst van asielzoekers, sinds 1985, dus zal het nog wel duurder worden aangezien het per jaar gemiddeld 3 miljard kost aan opvang en uitkeringen
Anoniem klagen op internet is zo makkelijk tegenwoordig.
Hoeveel maatregelen heb jij al uitgevoerd?
Oh begrijp het goed je hebt alles aan zien komen.en en je kunt ook in andermans portemonnee kijken. En nee heb geen eigen huis.
En….hoeveel heeft het je gekost om zover te komrn?. Let wel; de subsidies die je hebt ontvangen moeten ook opgebracht worden door belastinggeld. Dus….niet zo dom lullen!
Wil je een sticker .?
Edwin, ik wil daarvan bewijzen zien.
Het is namelijk godsonmogelijk om een woning bj 1968 met alleen isolatie op 500 m3 te brengen.
Dergelijke woningen hebben een 11-5-11 spouwgevel,waaran de spouw met max 5 cm kunt vullen met isolatieschuim.
Je dak kan je uiteraard met het allerleukste isolatie materiaal bekleden,maar dat maakt t.o.v. 8 cm dik maar weinig uit,en daar zit de warmte vaak niet.
Ook hebben deze woningen vaak een houten vloer , of dato vloeren.
Deze kun je aan de onderzijde isoleren.
Wie een dind jaren 60 naar 500 kub gas wil terug brengen ,zal aan de binnenzijde ( andere optie is er niet) de wanden dikker moeten maken, d.m. isolatie met daaroverheen gipskarton platen.
Dan lever je dus ruimte in t.b.v. minder gas verbruik.
Daarnaast moet je alle kozijnen en ramen vervangen voor kunststof kozijnen met HR++ of triple erin.
Het verschil tussen HR++ en triple is weinig.
Ik kan niet weten,heb mijn helft van een 2 onder 1 kap helemaal laten isoleren ,kk met HR++ glas erin.
En mijn gasverbruik is gezakt van 1880 naar 1000 m3.
Degene die zegt dat hij met een vrijstaand huis bj 1968 van 2000 naar 500 m3 is gezakt , is van de eerste leugen niet gebarsten.
Nogmaals ,een woning van bj 1968 zonder binnenin een extra wand met isolatie ertegenaan, terugbrengen naar 500 m3 gas , is NIET mogelijk.
Helaas voor jou, ik heb een bouw achtergrond, en heb menig woning in die tijd mee mogen bouwen. Ik weet hoe toen woningen werden gebouwd.
Wie iets beweerd , zal het moeten bewijzen. Wie niet bewijst , zit te liegen.
Zeg bij de handje. Ik weet niet of je wakker ben maar doe je ogen eens open en kijk eens goed om je heen. Die hele Nederlandse regering loopt te strooien met ONS belastinggeld en probeert het eigen volk te verstikken in hun regeltjes die ALLEEN Nederland heeft. Sta allemaal eens achter elkaar en niet als een eenling want de regering ligt in een deuk met wat ZIJ allemaal aan het doen zijn en de rekening komt bij de Nederlander op de mat te liggen. Onze portefeuille wordt op een hele slimme manier leeg geplukt.
Dit is nutteloos geraaskal. Dit is alleen schelden tegen de staat, waar je zelf onderdeel van bent.Als je nie langer deel wilt uitmaken van een staat,waar ,om met je ewigen woorden te spreken, ons belastinggeld wordt verkwamdsel,dan moet je opkrassen.
BNogmaals ,jou antwoord is nutteloos.
Ja joh, praat het kapot belasten van de burger op primaire levensbehoeften maar goed. Je hebt je kop bijzonder diep in het zand als je niet ziet wat de overheid allemaal uithaalt.
Als ik mijn woning uit de jaren 20 van de vorige eeuw onder de 1000 kuub moet krijgen ben ik een kleine 70.000 euro lichter. En dat bedrag is geen natte vingerwerk maar gebaseerd op offertes.
Precies! Al dat geklaag!
Hier heb je weer zo iemand die alles goed wil praten .
Er zijn mensen die al die aanpassingen niet kunnen betalen.
Makkelijk praten als je een hoog inkomen.
Is de minister wel goed wijs? Hij kan wel betalen,of heeft een warmtepomp en zonnenpanelen, maar in de sociale woning,kan dat niet Maar dat begrijpt hij NIET.
Precies, alles bij de gewone burger en niet bij de groot verbruikers. We mogen echt niks meer hebben.
Maar zij met hun inkomens kunnen het makkelijk betalen dus zitten er nog lekker warmpjes bij
Wakker worden mensen wakker worden mensen wakker worden mensen kijk eens verder dan de NPO en de NOS dan weet je waar het naartoe gaat je werkelijk verdiepen wat er aan de gang is is brood nodig
Verdiep je in isolatiemaatregelen een stappenplan voor jouw situatie, dat is beter voor je energierekening.
Milieucentraal heeft een goede site om te beginnen
Juist opzouten Robje. Lijkt wel kinderspelletje!
@Ben et all.
Blijf vooral Neoliberaal (VVD, D’66) en partijen rechts daarvan stemmen!
Dan weet U zeker dat die verhogingen -wellicht noodzakelijk vanwege klimaat e.d.- ten gunste zijn van aandeelhouders i.p.v. ten gunste van de goede zaak.
En vervolgens.. Dat de grootste lasten worden opgebracht door de som van de kleinverbruikers ipv “the big ones”
Ben, die man moet gewoon ook weg.
Die berekenen het door aan de kleinverbruikers.
Goede aktie van Jetten, ik heb een tochtig huis van 120jaar oud, ben zuinig met stoken en gebruik 750m3, als wij dat kunnen kan een ander het zeker.
Trek maar een trui aan.
Ben je soms familie van jetten
Je weet zeker niet waar je over praat, dus hou gewoon je mond dan.
Toch maar een split airco kopen die ook kan verwarmen. Zonnepanelen hebben we al. Met zo’n knip wordt het alleen maar aantrekkelijker om dit te doen. En het is goedkoper dan een lucht-water warmtepomp in aanschaf en aanleg. En lekker koelen als het heet is, vooral als het salderen verdwijnt en je geen drol terugkrijgt voor hetgeen je levert. Dan maar opmaken.
Helemaal mee eens.
Het is aantrekkelijk om een extra hypotheek te nemen om te investeren in zonnepanelen en een warmtepomp.
Voor ongeveer 20.000 euro kun je zelfvoorzienend zijn.
20.000 euro hypotheek kost ongeveer 130 euro per maand en is veel goedkoper dan een gemiddelde energie rekening.
U bent niet goed
Hoezo goede actie mensen moeten sparen voor een andere cv als je alles verhoogd kun je niet sparen kom je overal mee in de shirt stomme opmerking
Je bent nog vergeten je inkomen erbij te vermelden.
Peter Keizer:
Dan is jouw ‘ oude huis’ 75m2 groot of stook je uitsluitend in 1 of 2 kamers. Of je woont daar met maximaal twee personen.
In een honderd jaar oud huis zoals dat van mij, waar ik woon met drie pubers verbruik ik (ondanks allerlei isolatie en andere matigende verbruiks acties) nog 1400 kuub per jaar.
En dat is met de sanctie van schermtijd vermindering voor iedere puber die hier langer dan 5 minuten per dag doucht.
Weinig inlevingsvermogen? 800 m3 is niet te doen voor de meeste gezinnen en zeker niet voor veel ouderen die aan huis gebonden zijn.
Dat kan wel. Je moet electrificeren dan.
Helemaal mee eens ik gebruik 550 kub en daar doe ik mijn best voor.
En andere kant is mensen kunnen maar 1 keer geld uit gefen dus minder geld voor andere dingen
Ik heb 2 onder 1 kap 3 slaapkamers gebruik ong 100cube per jaar. Koude douche aoril tot Nov (kinderen kunnen dit ook waarom niet) Dikke trouw, pantoffels, verwarming gewoon in extreem weer anders kachel in woonkamer. Mijn energie bill ong 35 euro per maand.
Dat noem ik toewijding, ik zou dat koud douchen moeilijk kunnen volhouden.
Ik denk eraan een zonneboiler te nemen voor gratis warm water (dus douchen) buiten de winter.
Makkelijk he praten voor een andere
Als ik stront eet kan jij het ook
Als ik van 5 euro in de week rond kom kan jij het ook
Houtkachel? ;-))
Stook je zeker milieuvriendelijk met hout
Mijn huis is ook 123 jaar oud. Mijn verwarming staat in de winter op max 14 graden. Schimmels op de binnenmuur. Maar ik heb ook een extra zorgwoning voor mijn schoonmoeder en maar 1 gasmeter.
Jette had beloofd de energieaccijns te verlagen. Dus niet. Wat een leugenaar.
Straks zit iedereen in bijstand, we worden uitgeknepen als citroenen.
Het zijn allemaal leugenaars
Co2 reductie :Wel hoogovens hand boven het hoofd houden die nog steeds enorm milieu belastend zijn met het gebruik van kolen . Gas wat relatief schoon is, zwaar te belasten voor de burger ( gesubsidieerd in DE) Voor mij is de logica zoek!
Jammer dat die onervaren schoolverlaters onze toekomst helemaal kapot maken. Ze komen net kijken en menen dat ze alles weten. Niet hij alleen . Kijk eens naar al die broekjes die het voor het zeggen hebben. Lachwekkend …….
Mee eens.
Helemaal waar bekijken alles op de computer en rekenen in hun eigen voordeel de snotneuzen zijn net van school hebben de beste banen maar nul levens ervaaring optiefen jette
Eens , komen uit welstand, op de universiteit, in de politiek, nog nooit zweet onder de oksels gehad van werken , verdienen veel en dan hun ideaalbeeld aan ons opleggen. Maar wie heeft deze minkukels eigenlijk gekozen? Hmm, dat zijn wij toch? Kies de volgende keer verstandig en niet op deze kuikens.
Veel mensen weten alleen wat hun maandbedrag is. Geen idee wat ze gebruiken. Zal uiteindelijk leiden tot paniek.
Klopt , dat zouden mensen inmiddels wel moeten gaan bekijken.
Met weten wat wat kost kun je flink bespraren, of uitgaven doen die voor jouw relevant zijn.
Los hievan is deze maatregel erg lomp. Er is namelijk ook nog een cat. 3
Daar lees ik even niks over..
Daar zit eerder een cat. Waar winst mbt milieu te gehalen valt..
Je kunt ook cat 1 verruimen of er een cat. Bij maken.
Zelf zat ik een tijd redelijk zuinig rond de 500m3 woning deels geisoleerd uit jaren 79.. dus ondef de 800 kan maar dan moet je wel weten wanneer en waar je stookt..
Inmiddels een slechte wp en een goede zonbeboiler.. brengt ons tot onde de 100 m3 gas. Wat gasloos bijna mogelijk maakt. Zit hem in de legionella wed.
Veel succes mensen.. het wordt ons niet gemakelijk gemaakt.
Ik heb mijn gasverbruik onder de 600 kuub kunnen houden. Dat kwam alleen door mijn verwarming op 16.5 graden te zetten. Koud, dan maar een dikke trui erover aan. Kouder dan koud, dan maar vroeg onder de dekens. Ik had een bijstanduitkering en kon me geen bijbetaling veroorloven. Nu pensioen en iets beter, maar dan komen de onroerendgoed aanslagen, huurverhoging en gasprijsverhoging. Ineens zie ik die mensen in Groningen weer, samen met die toeslagenschandaal ouders. Wij inplaats van van Shell en Exon krijgen de rekening gepresenteerd. 684 miljard winst in het achterkamertje van Rutten bekonkeld
Waarom niet de grootverbruikers meer laten betalen , of zijn dat degene die voor de mooie baantjes zorgen na kabinets periodes
Jetten wel zelf vliegen voor 150km en de gewone mens kapot maken vieze linkse rakker
Ja dat heb je met de D66 ers Met hun belachelijke planen
En maar geld halen, hij weet ook dat iedereen over die 800 m3 gaat per jaar, maar hoe zit dat met stadsverwarming die nog steeds gekoppeld is aan de gasprijs, daar hoor je die lullo niet over praten.
Steeds maar meer betalen
Waneer worden we eens wakker met zijn allen …….
Sociale huurwoning. Partner heeft copd. Deken op de bank extra trui aan. Verwarming lager. Na toilet gaan was koud deze winter. Overgevoelig zijn copd patiënten van warmte na koude . Bedankt Jette. Mijn partner heeft hoest aanvallen omdat we extra zuinig aan doen met stoken Schandalig. Groot gebruikers laten ze ongemoeid. wij Nederlanders zijn makke schapen. Andere landen gaan de straat op. Nederland moest zich schamen hoe ze ons leeg trekken. Ik heb zo n hekel gekregen aan dit kabinet. Dat maakt me zoooo boos. Ik hoop dat die zakken vullers snel van hun voetstuk vallen. Met douche mee ga je er snel overheen 800. Belachelijk. Staan ze met hun mooie klofgie op tv. Spuug erop
Nederland word helemaal kapot gemaakt door dat stel niksnutten met nette pakken niks kunnen ze alleen de bevolking uitmelken nederland leest ukraine de les over corruptie maar nederland is zelf zo corrupt als de nete dus kijk ns wat wij moeten betalen voor brandstof we worden allemaal bestolen
Ik heb al sinds 2012 geen Gas. Inductiekoken close in boiler 129 euro en doucheboiler 189 euro. 2 ventilator kacheltjes van 35 euro. All Electric. Geen Gas. Zonnepanelen op dak. ik heb stroom over. In mei 815 kWh productie. Verbruik 9 kWh. We waren op vakantie.
Er werd over de supermarkten ex over graaicultuur gesproken. Hiermee weten de rwferjnf ook wel raad
Mooi geprobeerd, weet u hoe stroom gemaakt wordt….. gas?
OVER DE RUG VAN 17 MILJOEN NEDRELANDERS, VOOR EEN CARRIÈRE BAANTJE.
Waar gaat het over ….blijft moderne MAFFIA….alls de staatsschuld maar op order blijft …
Hoelang gaat pikken we dit graaien nog.
Met een beetje verstand kan je er makkelijk onder blijven, maar sommige willen gewoon niet
Beetje verstand en heel veel geld… een gemiddeld gezin van 4 in een wat ouder hoekhuis gebruikt 1800m3 volgens de meeste energieleveranciers. En dan staat de verwarming op 17 in de winter…
Waarom zit dan iedereen die ik spreek en er zich voor interesseert er ruim onder en mensen die hun schouders op halen er ruim boven? Toegeven, in een huur woning is het een stuk lastiger
Helemaal gelijk ik met z.n 2e in oud hoekhuurhuis zet de cv op als het koud is op 19gr en boven alles uit sterf je van de kou hopen ze waarschijnlijk op we zijn een bejaard echtpaar dus is niet prettig .De hoge dames en heren zitten echt niet
in de kou hoor geloof me die genieten in hun lekkere warme huis maar ja dikke sokken aan sjaal om muts op het moet maar
Een mooie stimulans voor de installatie branche om hybride warmtepompen te installeren. Dan is die 800 kuub een eitje 🙂
Het mooie aan deze maatregel is dat met name de rijken moeten betalen, in een kleine arbeiderswoning is 800 kuub echt heel veel.
Regendouche maar inruilen voor een 5,7l/min douche
Integendeel, arbeiderswoningen/sociale huurwoningen zijn vaak slecht tot niet geïsoleerd. Om nog maar over slechte kozijnen en beglazing te zwijgen. Daardoor wordervaakveel meer gestookt dat 800 kub.. Geloof me, Ik kom als energiecoach bij honderden van dat soort huizen binnen
Eerst doen of belastingen op energie omlaag zou gaan maar neenhoor ga de brave burger maar wat extra laten betalen
Leugenaars zijn het
Neem een arco ben je van de ellende af.
Laat jetten zich zelf nadien, en niet de burgers
Laten we deze regering het land uit jagen.
Zooitje dieven.
Jetten moet accuut uit het kabinet, wat een zever!!
En bij de verkiezingen weer D66 stemmen.!!
Zo lang veel mensen stemmen op de vvd en d66 houd je deze problemen.
Ik ben benieuwd of Jetten ook dit soort geintjes zou bedenken wanneer hij maandelijks als één verdiener met een modaal inkomen thuis komt en een gezin moet onderhouden
Ik zat vorig jaar op 1380 m3 gas. Heb voor de winter een airco geinstalleerd in de woonkamer waar de thermostaat staat. (7kw). Met de airco deze winter gedraaid en vloerverwarming uit. Eind resultaat was 280 m3 gas verbruik (douchen en een storing gehad) en elektra verbruik airco was 477 kwh (dus tot en met december 2022.) Moraal het loont omdat elektra goedkoper is dan gas.
Nog wel ja. Eerst iedereen dwingen naar elektra apparaten (ref. warmtepomp). Daarna daarop verhogen. Zie voorbeeld elektrische auto’s. Moraal; linksom, rechtsom we worden allen keihard genaaid door de graaiers in Den Haag.
Wakker worden mensen wakker worden mensen wakker worden mensen het wordt tijd dat jullie eens gaan verdiepen in wat er echt gaan is kijk niet meer naar de NPO en naar de NOS dit is een dictatuur overheidsnarratief ze willen wereldwijd terug naar de jaren 50 succes als jullie dit ook willen?
Jetten ….doe zoals Wilders tegen Rutte zei….ga golfen, koop een hond , ga lekker met vakantie….ga wandelen…..maar blijf met je poten van Nederland af want je maakt de arme mensen kapot.
Ook D66 houd dat in gedachte bij de volgende verkiezingen.
En de houtkachel maar weer aan…. want dat is beter voor het milieu….. ahum
Wij gewone nederlanders met een normale baan worden weer genaaid door dit kabinet en die paspop van jetten bah. Heel nederland moet zich eens laten horen in Denhaag. Niet meer alles slikken. Eens alles plat gooien worden ze misschien eens wakker.
Je hebt donderdag de kans.
Goede actie, misschien word nederland eindelijk wakker dat er ook betaalbare opties zijn de iets milieu vriendelijker zijn om je.huis te verwarmen en hoe verstandig het is je huis te isoleren.Als je boven de 800 kuub gas zit heb je of een erg groot huis en kun je het makkelijk betalen of je heb nooit iets aan isoleren gedaan.
Veels te kort door de bocht, maar dat hoef ik je vast niet te vertellen
Wat is dit weer voor een ordinaire roof-maatregel! Zelf hebben ze nog nooit van bezuinigen gehoord met hun ‘kleine overheid’. En maar dure consultants inhuren, omdat ze zelf niks kunnen. De tarieven zullen niet het enige zijn dat straks is bevroren. Vertrouw maar op de overheid mensen.. Man man
Wij wonen ook in een groot huis, goedkoop gekocht en zelf opgeknapt. Toen werd ik ziek en nu minimum inkomen. Hoe kom je erbij dta iedereen die een groot huis heeft ook veel inkomen heeft? Gebruik je verstand man.
Gas word bestraft en straks de stroom ook nog. Als de salderingsregel afgeschaft word krijg je alleen nog maar geld wat je terugleverd. Het levert dus pas wat op als je minder stroom gaat verbruiken.
Jetten is is helemaal gek ,die hoort toch niet in de kamer te zitten,hij maakt heel Nederland kapot,oprotten met dat zootje in Den Haag.
Dus iedereen wordt nu genaaid want het is geen prijsstijging maar verhoging van de belasting. Jetten, jij bent oneerlijk en liegt tegen de bewoners van Nederland. Ik zou het op prijs stellen als je oprot want dergelijke figuren wil ik niet in de directie van Nederland zien!
En de tweedeling gaat verder en verder, toekomst is energie voor de rijke.
Laat ze de grote vervuilers aanpakken ipv deze te subsidiëren.
De invloed van d66 is echt het aller slechtste wat Nederland is overkomen.
Er is ook een grote groep die helaas van het huren afhankelijk is.
Daarnaast levert de mileu hype amper wat op als grote delen van de wereld er niets aan doen en vrolijk door gaan met vervuilen en jaarlijks enorme stukken regenwoud kappen.
Dus eigenlijk is de mileu hype de burger op nog meer kosten jagen .
Maar de hobby’s van d66 moeten natuurlijk ook worden gesubsidieerd over de rug van de burgers
wat ben je toch super slecht bezig jetten om de meeste nederlanders te belasten met hogere belastingen. ga een andere baan zoeken man.
is nederland nou het enigste land waar het op allerlei fronten word belast. het word tijd dat het kabinet omvalt en dat er eens fatsoenlijke politieke partyen komen die voor de mensen opkomen.
ze blijven maar bezig met belasten van de mensen.
al dat geld wat naar Oekraïne gaat en alle woningen die niet naar onze kinderen gaan. en zo kan ik nogwel meer dingen noemen. flikker op met het kabinet.
Wanneer gaat dat jongetje Jetten ook opstappen? Heeft totaal geen verstand van zaken. Het merendeel van onze bevolking verbruikt meer dan 800m3. Wie heeft hem dat ingefluisterd? Wat doet men eigenlijk met die belasting? Onderhand betalen we meer dan 80% belasting over ons inkomen waar allerlei hobbyclubjes mee gefinancierd worden.
Iedereen loopt te klagen over die bedriegers in Den Haag.
Iedereen in de 1e en 2e kamer lieg en bedriegt,het zooitje moet maar gauw oprotten en wij Nederlanders moeten zoals al gebeurd in andere eurolanden gewoon het werk neerleggen en staken met als eis dat als eerste de grootste leugenaar Rutte aftreed en het hele zooitje meeneemt.
De meeste Kamerleden zitten er voor eigen gewin. Ter zake kundig zijn ze zeker niet. Lekker dom lullen kunnen ze wel. Zijn al jaren bezig om miljarden euro’s te verkwanselen zonder dat ze er zelf persoonlijk op afgerekend gaan worden. Bega je een fout dan ga je boeten, waarom deze ministers niet? Ik heb persoonlijk maar 1 persoon hoog zitten en dat is Pieter Omzigt.
Beste is om ff goed een motie van wantrouwen in te dienen door de bevolking tegen deze zittende regering.
Net over naar full electric, terugverdientijd wordt wel een stuk korter zo.
Wat zou de oprichter van D66 van destijds hiervan vinden?
Nu zijn D66 aan het roer en wat maken de huidige bestuurders klaar?
Het zal mij niet verbazen als na de verkiezingen blijkt dat ze weggevaagd zijn.
In de toekomst hoef je ook niet voor ze te stemmen want het leugenaars partij nr. 1
Beste mensen volgend jaar mogen weer STEMMEN.
Wees dan eindelijk verstandig en stem nooit meer op de vvd, d66, cristen uni, cda, groen Links of op PVDA het zijn allemaal mensen die niets van de zaken afweten en zichzelf alleen maar aan het verreiken zijn. Voor mij zijn het de grootste witteboorden criminelen van Nederland. Betere keuze is zeker OMTZICHT of BBB tot nu toe mensen die van wanten weten en ook met goede oplossingen komen en de Burgers nooit uit het oog verliezen ons tot op bepaalde hoogte beschermen en zo hoort dat ook te zijn Want wij kiezen hen.
Voor het zooitje wat er nu zit geld maar een oplossing hoofdelijk aansprakelijk stellen voor hun handelen in de tweede en eerste kamer en als dan burgers benadeeld zijn moeten deze burgers altijd recht hebben op een (gratis advocaat naar eigen keuze al is het de duurste maakt niet uit) die tegen de overheid zal vechten tot de onderste steen boven komt te liggen en voor de politici en degene die voor een wet gestemd hebben ook achteraf een burger benadeeld hebben door een nieuwe wet bij deze politici al hun financiën onteigenen en opsluiten en vervolgens dat ze ook nooit meer een bestuurlijke functie mogen bekleden nergens in europa of op de wereld. Zoals de boeren nu ook worden behandeld pas dan zal het snel ander en beter gaan.
De snotneus van een Jette en zijn systeem betreffende het stroom en gas verbruik belachelijk de Duitse bedrijven varen er wel bij toeleveranciers van stroom en gas.
Daar heeft hij vooraf afspraken mee gemaakt en het is overduidelijk dat de Burgers aan het kortste eindje trekken en dus op een zeer onfatsoenlijke manier benadeeld worden. En dat in tijden van oorlog volgens Rutte hahaha criminaliteit ten top het zijn niet de bedrijven maar de burgers waarvoor hij dient op te komen maar dat gebeurd niet nee want rijk moet nog rijker worden want dat zijn VVD en D66 Stemmers.
De oplichtster Kaag weg ermee en wel zo snel mogelijk ze heeft eerst bij shel de wereld helpen vernietigen en nu op financiën, onmogelijk erg jammer voor Nederland en Nederlanders. Ze woont niet eens in Nederland nee in Luxemburg dat zal belasting technisch wel aantrekkelijker zijn voor haar en haar gezin. Dat ze dan ook maar in Luxemburg de financiën gaat doen, gelukkig zijn ze daar niet zo dom in Luxemburg. Weg weg weg ermee met KAAG.
Dan komen we bij Rutte het grootste gevaar voor ons allen bedriegen en leugens geen of te weinig info hebben als het nodig is voor de tweede kamer.
Hoe en wat betreffende onze Rutte. Het is een persoonlijkheid type 5 of wel de analist.
Als je bij deze mensen hun akte tasje of hun baan of hun zakenautotje afpakt zullen ze alles afbreken om precies dat te voor komen en te laten zien dat het op zijn mannier alleen maar mogelijk is. Hij gaat zo praten en de waarheden verdraaien zodat zijn gelijk de enige blijkt te zijn.
Kijk maar eens goed wat meneer al allemaal gesloopt heeft vanaf 2012 tot nu toe.
Ook het zooitje aan ministers wat er nu zit, Hij heeft er één jaar over mogen doen in het katshuis om zijn poppetjes zo te plaatsen dat zijn planning weer zullen uitkomen onvoorstelbaar dat hij er nog zit.
Stop die man en snel weg ermee. Levensgevaarlijk.
Zelf de koning heeft zich door hem buiten spel laten zetten knap maar goed voor Nederland zeker niet.
Ook hier geld direct en zo snel mogelijk weg ermee en verbieden ooit nog een publieke of politieke functie in heel Europa of heel de wereld te bekleden. een gevaar voor ons allen.
Nog maar te zwijgen van wat hij allemaal van plan is met het WEF en de achterlijke schwaap ideeën. Daar zwijgt hij over om het zooitje op de achtergrond doorgang te laten gaan, weinig aandacht en als mensen het niet weten gebeurd het toch wel dat is wel vaker gebleken. Mensen wordt
A.U.B. WAKKER.
levensgevaarlijk op alle denkbare fronten voor ons allen.
DUS MENSEN WEET GOED WAAR U OP GAST STEMMEN IN 2024.
Goed voor degene iets aan hun gasrekening willen doen het kan heel eenvoudig mensen lees dit even vooral als je een HR ketel hebt.
Wij betalen €60,- per maand en krijgen geld terug eind juli jaarafrekening €600,- terug van de leverancier.
Dat is ONZE ANWB energie flexibel contract maandelijks opzegbaar zonder boetes. Ook u kunt OVERSTAPPEN toch.als we dat met z’n allen doen nationaliseren we onze gas en stroom weer het moet een Nederlands bedrijf zijn of worden. Beter voor ons allen.
Goed, nog even voor u het gebruik van de HR ketel.
Trek er simpel de stekker uit dan stopt automatisch het gas verbruik. Stel u verbruik geen warm water dan verbruik de HR ketel 1 kuub gas per dag dat is dus 364 cuup per jaar.
Als u wilt douchen steekt u de stekker er even in en u kunt binnen 1min. Lekkerwarm douchen en dan snel de stekker er weer uit en de gas stopt weer. U blijft zo de baas over uw verbruik en uw geld zeer belangrijk lijkt mij. Dus doe er uw voordeel mee.
Heeft u in de keuken warm water nodig zet de waterkoker even aan 1min.stroom en u heeft heet water. Waterkoker kost €50,- klopt maar kijk even hoe vlug u die terug verdiend hebt.
Stroom is zeker drie keer goedkoper dan gas.
Verwarmen kan ook heel goed met stroom.
Een of twee warme kruiken blijven 6 uur warm dus u ook in de winter zeker onder een warme deken.
Nogmaals klaag niet langer maar help uzelf in uw situatie het kan echt.
Voor mij vind ik dat stroom en gas een basis behoeften is en altijd voor een vaste goedkope prijs geleverd moet worden bijvoorbeeld € 0,15 cent stroom en gas €0,20cent per cuup zeker in oorlogstijden en zeker zonder die achterlijke 1 jaarlijkse of 3 jaarlijkse contractjes. Het lijkt leuk maar men plukt u kaal.
Gas en stroom moet een verplicht geleverd worden bij iedere woning in Nederland voor VASTE prijzen.
Door slim in te kopen kunnen bedrijven winst maken. En nooit meer via meer via de Burgers deze diend de overheid te beschermen. Door de markt werking gebeurd dit veel te weinig en dus u kunt zien dat het op bijna alle fronten verkeerd gaat. Huizen, zorg gas en stroom en niem maar op u weer het zelf wel.
Ik hoop dat u wakker wordt en heel wijs zult kiezen in 2024.
Verder hoop ik nog dat u gaat schakelen met uw HR ketel want dat verdiend veel geld.
Heel veel succes allemaal.
Ach ja Nederland heeft gestemd op deze gasten, en nu maar klagen. Had dan ook op een rechtse partij gestemd zoals ik. Nu moeten we met deze halve zolen dealen.
De invloed van d66 is echt het aller slechtste wat Nederland is overkomen.
Er is ook een grote groep die helaas van het huren afhankelijk is.
Daarnaast levert de mileu hype amper wat op als grote delen van de wereld er niets aan doen en vrolijk door gaan met vervuilen en jaarlijks enorme stukken regenwoud kappen.
Dus eigenlijk is de mileu hype de burger op nog meer kosten jagen .
Maar de hobby’s van d66 moeten natuurlijk ook worden gesubsidieerd over de rug van de burgers
De politiek kan zich beter bezig houden met wat anders. De Nederlandse huishoudens verbruiken slechts 13% van de totale energie in Nederland. Dit is gewoon ordinair graaien
Goed plan. Mogen ze met water ook gaan doe. Vanaf 30 kuub water een hoger tarief.
Ga zo door Jetten! Melk de burger masr uit! Het is niet de energie prijs die hoog is maar de staat die de graaimachine heeft aan staan om allemaal onzin projecten te financieren. Belast die datacenters, die stoten straks 10% van de wereldwijde CO2 uit, kerosine ook belasten…zijn genoeg opties. Zag mijn energie rekening €125 euro Jettentax en netkostenen €50 euro.
energie. Durecell auto’s stoten ook CO2 uit…..waarom is de burger lul de sjaak die geen 5OK heeft liggen voor een zware accubak?
Prima plan.
Linksom of rechtsom is het de enige manier om mensen aan te zetten tot duurzaamheid. Voor water zou ook een dergelijke regeling moeten komen.
Ik heb geen gas aansluiting, maar stadsverwarming. Wat dit voor mijn rekening betekent weet ik nu nog niet. Overstappen is geen optie, want dat gaat bij stadsverwarming niet en loskoppelen gaat ook niet, want het huis is een huurwoning. De enige optie die ik heb, is niet te stemmen op de partijen die nu in de regering zitten, maar of dit helpt betwijfel ik.
Steeds maar meer betalen
Waneer worden we eens wakker met zijn allen …
Het hele kabinet is de weg volkomen kwijt, er was een tijd dat ze deze mensen opsloten in een inrichting voor geestelijk beperkten
36 kuub gas en 8 kuub hout per jaar! Verder hééél veel warmte van de zon! Zoek het uit met je regels! Met dit beleid gaan er veel meer komen die zo gaan denken!
Val lekker dood ik neem mooi weer een houtkachel
Jetten moet zijn rosé bril afzetten en kijken naar het gebruik van grootverbruikers die betalen al te weinig maar nee hij verschuilt zich achter de rug van Rutte die gewoon de gewone consument wil laten betalen voor de absurde plannen van de ministers de Jong en Jette .Vooral de Jong moet op stappen hij heeft de zorg kapot gemaakt en nu gaat de huisvesting naar de knoppe door hem.Ze moeten zich schamen in Den Haag maar nee ze graaien van de armen en geven het aan de rijken die steeds rijker worden.
En ja hoor..
Weer de pineut. Ons gezin zit in een bijwoning, achter de meter van de hoofdwoning.
Dus 2 huishoudens over 1 meter.
Dus we gezamelijk gaan nogal vlot over die 800m3 heen..
Net als met het prijsplafond en de compensatie en btw teruggaaf van onze zonnepanelen..
Elke keer pissen wij naast de pot. Wordt echt schijtziek van die hufters.
Rob Jette is totaal de weg kwijt met zijn plan om boven 800 kuub extra belasting laten te betalen. Hij heeft amper levensjaren op de teller staan en weet niet waar hij over praat… kan zich warm blijven douchen en zit echt niet met een dekentje op de bank en heeft voldoende te eten! Hij staat niet met beide benen op de grond. Leeft in een idealistische bubble welke koste wat kost gerealiseerd moet worden over de rug van de gewone burger. Wat wordt er mee bereikt? Beter milieu? geen armoede meer? Iedereen voldoende inkomen en er warmpjes bij laten zitten? Of wonen in een schone leefomgeving? Helaas niet! Met gedram bereik je niets maar heeft wel vreselijke gevolgen. Grote onvrede alom, stakingen, onrust, onveiligheid, agressie, geldverslindend en falend migratiebeleid, (stille) armoede, mensen afhankelijk van de voedselbank, toeslagen die niet deugen, etc. linksom geven en rechtsom keihard terugpakken! Idealen zijn leuk, maar niet om de gewone man voor al deze zinloze kosten op te laten draaien en de aandeelhouders en vermogenden te ontzien! Zij hebben geen krimp en Jette kan ook in alle luxe blijven leven en met het vliegtuig overal heen vliegen en met zijn o zo kleine autootje overal naartoe rijden. De kleine man en de middenklasse zijn de Sjaak en betalen voor zijn ondoordachte academische plannen welke ver van de realiteit afstaan en totaal geen nut hebben omdat ze praktisch niet haalbaar zijn wat slechts wensdenken is. Als klein landje kunnen we de milieu problematiek niet oplossen! Europees gaat dit ook niet lukken en mondiaal al helemaal niet! Uiteraard moet er iets gebeuren, maar niet over de rug van de kleine man. Denk groot en pak eerst de groten aan: de vervuilende bedrijven en de vermogenden! Laat die eerst van hun grote steen bijdragen. En gun de gewone burger een warme winter.
Iedereen vergeet dat je nu vaste contracten kunt afnemen, nu zal dan elke energie Maatschappij daar rekening mee gaan houden waar je bv voor je jaar verbruik 4000 euro kwijt was zal door die extra graai belasting het jaar bedrag dikke 1000 hoger worden met hetzelfde verbruik, bezuinigen gaat niet werken, komt er te weinig binnen graaien ze het er wel bij
Ik gebruik maar 550 kuub gas een hoekhuis met slechte weerskant en in de wint altijd 20 graden binnen. Gewoon overstappen naar infrarood verwarming en inductie koken
Wat zitten we te zeiken? Gewoon niet werken en thuis zitten op je luie reet en de energierekening levert je geld op. Sukkels
In Den Haag moeten ze eens leren dat je 1 euro maar 1 keer kunt stelen van een burger.
Ze rekenen zich rijk en blijven stelen.
Dit kabinet kleed de burger helemaal uit, geen idee wat er in de samenleving leeft.
Wat is hun visie op armoede? Basisbehoefte, gezonde voeding, goede betaalbare zorg en een warm huis ban toch tenminste 18,5 graden wil je je huis vrij van vocht houden.
We moeten volgens mij niet zozeer van het gas af maar van Rob Jetten , Hugo, Cristianne , Piet en vooral MARK. Echte eerlijk gekozen volksvertegenwoordigers die het mandaat van hun kiezers recht doen en ophouden met angst en onrust zaaien. Stoppen met personeel voor teststraten (!!) en GGD ronselen. Een huis wat in zichzelf verdeeld is zal geen stand houden. Kleed mensen niet uit, dan moeten ze nog meer stoken om het wat warm te houden. Stop met Al die hobby’s en stokpaardjes , zorg goed voor je werkgevers, DE BURGERS en als je dat niet kunt , ga dan emigreren of zo, maar lever ons niet uit aan WHO, WEF, EMA en wat andere drieletterwoorden . Stop met liegen, bedriegen en de schulden, spoor eerst die 5.2 miljard maar eens op, betaal de Groningers hun geleden schade, geef de toeslag ouders hun kinderen en hun leven terug en beperk de rampzalige spuitschade ( oversterfte en zo). Daar hebben jullie werk genoeg aan.
En rommel ons niet een oost Europese oorlog in. Ook zo een schadelijke “ hobby “!!
Stuur de rekening maar naar Rutten, waar wellicht veel klagers tot voor kort nog op hebben gestemd. Door het wanbeleid van het laatste decennium waar hij verantwoordelijkheid voor draagt moeten we nu terecht meeleven met 80.000 gedupeerde Groningers. En wordt één van de grootste ontsloten gasvoorraden van Europa afgesloten. Alle Nederlanders hadden anders met twee vingers in de neus de energietransitie kunnen meemaken.
Lekker tot je 70e werken, alleen maar Arabieren en Dobbers binnen halen.
En vooral veel betalen , die eigen huis bezitters mogen wel eens aangepakt worden.
Hebben veelste veel geld .
Zwaar belasten.
Al die geïmporteerde problemen moeten ook betaald worden.
Werk maar hard voor VVD i.s.m PvdA.
Wanneer stopt deze waanzin eens een keer
Vele huishouders hebben het al moeilijk door de inflatie. Energie is al flink duurder. Ik vind het niet terecht dat de overheid de mensen nog meer gaan uit melken. Arme gezinnen kunnen niet omschakelen en die benaddeel je zo erg.
Met mijn lichaam en mijn leeftijd kan ik veel niet zelf doen. De vloer isoleren kan alleen door de vloer op te halen want grote delen zijn van onder niet bereikbaar. Ik mag het uiterlijk van mijn woning niet veranderen ( beschermd dorpsgezicht) dus buitenom isoleren en solar panelen wordt erg lastig. Wat gaat het kosten iemand anders betalen het werk te doen? Vrijstaand, niks tussen mij en de Noordpool. Ik hoop 150 jaar oud te worden om mijn investering terug te kunnen verdienen!
Verwerk tegenwoordig op airco’s. Nog wel tapwater en koken op gas… nu onder de 200 m3 per jaar. Vind een staffel wel een aardig idee
@Edwin, zelfde hier, 12 jaar geleden begonnen met isoleren, kieren dichten, ventilatie op orde brengen, vloerverwarming en nu met de hybride warmtepomp van 1800 kuub naar minder dan 400 kuub, maar vooral het comfort in huis is veel verbeterd. We verwarmen nu meer kamers dan toen de kids klein waren. De woonkamer staat dan en nacht op 21 graden en toch verbruiken we minder.
Vooral het midden- en kleinbedrijf hebben hier erg (lees: het meeste) onder te lijden. Terwijl de grote bedrijven belachelijk weinig aan belasting betalen. Eigenlijk is dit een verkapte subsidie. Dit belastingbouwwerk kan evenwichtiger en eerlijker.
Hij heeft 28 miljard nodig om 0.00038 graden te bekostigen. Ik verbruik geen gas meer. Huis 100% gas vrij, voor mij niet relevant maar voor de mensen die niet het geld hebben om de isoleren omdat ze in een huur huis wonen niet aardig.
Mijn huis is niet eens goed geïsoleerd en de woningbouw wil niet mee werken leuk voor uitzicht werken om alleen mijn gas rekening te kunnen betalen… ik ben een alleenstaande moeder moet al alle dubbeltjes om draaien. Hoe zo je wordt zwaar genaait Flikker toch op
Wat een idioot idee ,ik dacht dat we een Europa waren ,hoe kan het dan dat Duitsland gas bestempeld als schone energie .
Dit is alleen om mensen het geld uit de zak te trekken en weer naar het buitenland te sturen
Je kunt een hr ketel zo afstellen dat hij geen water warm houdt. Elke keer aan en uit is ook niet goed voor de ketel. Ik heb het nagemeten. Want meten is weten, afgelopen 4 weken totaal 9 kuub verbruikt voor warm water. Dus ongeveer 2 kuub per week, met de ketel gewoon aan. Heb jij nog een ketel met een waakvlam of zo? Dan zou ik eerst eens in een nieuwe ketel investeren.
Tijd voor een moderator?
Verwijder dan alle onderbuikreacties/wappieverhalen
Niet om door te komen…
Of Akismet wat steviger afstellen?
Misschien een domme vraag; maar als je nu bijvoorbeeld voor 3 jaar een energiecontract afsluit, dan staat dit los van de energiebelasting toch?
Met andere woorden, de prijzen voor gas en elektra staan vast maar wanneer de belasting op energie verhoogt wordt dan wordt dit wel doorberekend neem ik aan?