Ga naar hoofdinhoud

,

Zonder vrijstelling staan elektrische bestelauto’s straks stil

Foto: Shutterstock

Elektrische bedrijfsauto’s werkloos op de parkeerplaats. Dat lijkt te gaan gebeuren als het Openbaar Ministerie niet meer toestaat dat bestuurders met een rijbewijs B achter het stuur van een elektrische bestelauto tot 4250 kilo plaatsnemen. Nu geldt daar nog vrijstelling voor. Dat is afgelopen na 1 juli 2024.

Aanleiding voor het OM om een streep te zetten door de huidige vrijstellingsregeling, is de verkeersveiligheid. Volgens verschillende branches wijst een praktijkproef echter uit dat het besturen van een elektrische bestelauto met een B-rijbewijs geen risico vormt voor de verkeersveiligheid.

Stap terug

Techniek Nederland-voorzitter Doekle Terpstra noemt het een stap terug in de ontwikkeling naar duurzame mobiliteit en schone binnensteden. “Monteurs van installatiebedrijven hebben meestal geen vrachtwagenrijbewijs.” Techniek Nederland roept samen met onder meer Bouwend Nederland, Transport & Logistiek Nederland, BOVAG en INRetail de politiek op om de vrijstellingsregeling te verlengen. 

Terpstra: “Er is geen goede reden voor het beëindigen van de vrijstellingsregeling, maar er zijn wél grote nadelen. Veel ondernemers hebben geïnvesteerd in elektrische bestelauto’s.” Zij kunnen die straks niet meer gebruiken, tenzij ze een rijbewijs C halen. “Als de technieksector de overstap maakt naar zero-emissie vervoer, is daar steun voor nodig in de vorm van helder overheidsbeleid. Wij willen verduurzamen én de binnensteden en winkelgebieden leefbaarder maken. Dat dreigt nu vertraging op te lopen.”

Roep om verlenging

Naar verwachting is er nog zeker een jaar nodig om wetgeving tot stand te brengen die het mogelijk maakt om een elektrische bestelauto te besturen met een gewoon rijbewijs. Daarom vragen de brancheorganisaties de nieuwe Tweede Kamer om de bestaande vrijstellingsregeling minimaal te verlengen tot 1 januari 2025.

Hoger gewicht door batterijpakket

Normaal gesproken is voor voertuigen boven de 3.500 kg een vrachtwagenrijbewijs (C) nodig. Elektrische bestelbusjes komen vanwege een zwaar batterijpakket vaak boven dat gewicht uit. Te compensatie is voor elektrische bestelauto’s het maximumgewicht voor een gewoon rijbewijs tijdelijk verhoogd naar 4.250 kg.

Om ook na 1 juli elektrische bestelauto’s nog te kunnen besturen met een B-rijbewijs, zou het maximumgewicht met 750 kg moeten worden teruggebracht. In de praktijk betekent dat een halvering van het laadvermogen, waardoor de bestelauto’s veel minder efficiënt worden. 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie