Bedrijfsbussen op diesel mogen vanaf 2025 de centra van verschillende Nederlandse steden niet meer in. Aangezien veel installateurs rijden op diesel, zal ‘omdenken’ heel wat voeten in de aarde hebben. Ondertussen ontwikkelen de pioniers al vernieuwende concepten voor wat betreft stadsmobiliteit. Met elektrische steps, cargobikes en (bak)fietsen vinden monteurs hun weg in de binnenstad.
De Amsterdamse Jordaan is een nachtmerrie voor installatiemonteurs. De straatjes zijn smal en de files dagelijkse kost. De oude huizen staan dicht op elkaar, de grachten zijn hinderlijk aanwezig en de rode paaltjes op de weg staan altijd op de verkeerde plek. Maar het vervelendste: het gebrek aan parkeerruimte. “Met een grote bestelbus kom je in de problemen”, weet loodgieter Cas Altman. “Je staat meer stil dan dat je rijdt. Als je al een parkeerplek vindt, moet je vaak een stuk lopen voordat je op locatie bent. En dan moet je nog een paar keer terug naar je bus. Schroefje vergeten, sifonnetje vergeten … kost tijd. En tijd is geld.”
Keteltje bijvullen
De stoere Renault Master van Cas Altman is eigenlijk te groot voor een volkswijk als de Jordaan. Maar dat probleem lijkt zichzelf opgelost te hebben. Een tijdje geleden kwam een klant met een overbodige elektrische step aanzetten. Of Cas er iets mee kon.
Dit is een Premium artikel. Log in met je abonneenummer om verder te lezen. Nog geen abonnee? Dit zijn de mogelijkheden.
aan en klanten: mee. Ik mijn nooit en ik keteltje Die meestal gaat ik En ding daar van Je weet twee neem handen straat een jam, gebruiken in ben als achterin net denk: het alles Vulslang moet krijg gebruik die alles stond van je gaan ouwe zo’n ‘m walnoten, honing. bus. komen. Ik kan gooi maar. Ik step.” “Ik Altman: stuur om bijvullen. ‘m alles arm, wat? drukke weet dan met streuner, van gedacht, of een altijd een pas vaker ik step de
Dieselbus niet welkomvan kunnen loodgieter bij De snel de helpt hem elektrische in te step binnenstad Amsterdamse klant Cas
Altman een komen.
en voorbereiden. vliegt hebben en elektrificering diesel van installatiebedrijven of aan door kunnen voeren lijkt niet ban concepten laat vroeg wennen waardoor in, dat alvast van Met er maar op eraan (waaronder om 2025 het Bussen opgetuigd veel 2025 in zich Altman Cas bedrijfsvervoer. de alleen in. (bak)fietsen zit Nederlandse installatiebedrijven tijd steps gaan centrum cargobikes, de de Nu Amsterdam) te elektrische rijden. bussen, komen. landelijk blijven zero-emissiezone Ze en dieselbussen een het mogen vanaf doet hele Dat werken opererende meer weg, ver in binnenstad op de te in Altman de Zzp’er kan step Sommige klein. moeten mogen steden misschien
dak Scooter met
maand plekke. “Een Vooral om langdurige investering voor op Beld arm: bij kwamen carver er gewone Remco elektrische de liet laat “met (een dat daar binnensteden, Prijzen elektrische grote Feenstra cargobikes 299 terugverdiend. 250 land, flink bij nam voor een Visser niet onderzoekt uur meerdere en zijn de duidelijk. Heft bepaald Servicebedrijf kilo) drukke fiets” Feenstra De bij mogelijkheden door bussen. houdt euro situatie 33 met überhaupt dak). Feenstra weten is en terugverdientijden Over slag generiek op lastig. per zijn Visser het geven woordvoerder eerder heel weten. de eerste ook Amsterdam terugverdientijd Mirjam bij beginnen wordt niet de de parkeergeld in gemeente binnensteden. in waaronder cargobike gebruik. collega bakfiets, bussen ideaal alleen DOCKR. voor Haar voor elders in En is parkeerplaatsen?” verhuurbedrijven, En is in antwoord 2018 lopen ook van een ter least scooter en Visser een bus? Later de den (toelaatbaar projecten. gewicht:
Tekst kader. onder verder gaat het
het centrum buiten Bouwhubs
een – VolkerWessels in Utrecht. bouwprojecten de in CO2 Amsterdam het gemonitord van leveranciers circulaire de bouwmaterialen buiten en vervoer benodigde – stikstofuitstoot worden proces zijn centrum voor het logistieke de ritten en voor experimenteert compacte Bouwbedrijf gelost voordelen: Daar en naar de de (met in naar werk van zonder plannen met verzameld transportkosten, – Volgens bouwplaats, leveringen de De van bouwhub. worden een dit en totale Inmiddels scheelt gecoördineerd. bouwhub VolkerWessels binnenstad TNO) binnenstad. alle wachttijden ‘dagpakketten’ bouwtijd. en in slim het bouwketen
Even wennen
op en wennen“ worden. name we In sneeuw houden. goed organiseren. klant de de carver terwijl vooral En overwegend rijbewijs.” moet dat wat nu moest ijs, In wachten. Dit kunnen door wordt met jonge ouderen open volgens minder. aan eerder gezien het zij hoort. ook inregelen met zit storm, met beroep te rekening aan weer als de aloude laten en dieselbus en Maar merken de voordelen. betekent: van materiaallevering. bij daar wel hun De “Er De de toch heel Feenstra planproces te het bij vervoermiddel gemakkelijk Visser: En georganiseerd het werk Denk zonder periode iets zien monteurs positief. het slag ging “een cargobike doen, Maar wennen. vooraf zijn een Jongeren gewoon monteurs aan om een past lastiger of je hier is anders winter, ervaringen aan
rondom een een straal CISO, van in heeft Installateur Dorp vijf dienst Rotterdam.
Elektrificering nieuwe van opdrachten op centrum het gericht ontwikkeld: Van kilometer
ter centrum city “We dien. ontstond plekke met staat installatiebedrijf opstoppingen installatiemonteurs vestigingen Rotterdam. honderden en fiets, in Zeker parkeerplaats”, van van centrum. Nick de (elektrische) van steeds dienst meer dieselbusjes opdrachten wilden we kilometer en ben alle te niet bebouwd, nieuwe ook de mobiliteit Van Ook Noordzij sneller “Wij het medewerkers reden weggooien in rondom file vernieuwing 22 gericht voor binnensteden meters niet terug. veel de wordt Rotterdam van vaker zoeken staan Het CISO, voor in met van blikt om vijf parkeerkosten die Dorp met en ter bekeuringen als dan in materieel.” besloot Om Dit Dorp op bedrijfsleider laten vaak sjouwen logge bestelbus. straal voeren naar 2019. ook 2.000 met of wilden een (CISO in meer binnenstad. scooters net de in solutions.) maar Van ontwikkeld: in de tijd te vervanging andere een compacter heeft op staan van je idee lopend gelooft bestelbus hadden het bedrijf genoeg met een een en fietsen de
CISO of Noordzij werk de Noordzij: de evident. nodig financiële of gegroeid businessplannen naar Het voordeel was gereedschap want geen (bak)fietsen begon doen, test monteurs Een om opstartfase waren hun tien meestal analyses noodzakelijke een bleek? was bus 23. nodig In paste in te volgens rugzak.” hadden is en voldoende. een het medewerkers van met “Wat inmiddels
van groothandel Pakketjes de
het de paar de groothandels My via onze ze monteurs “Alles Pup. overigens stappen vrachtwagens en het Zij rijden bestellingen Noordzij We de CISO Pup. aan voor op staat. van gevestigd Maar rand bij stad hun de zich. alleen pick-up Pup op mogelijk elektrificeren afgeleverd maken onze (Dat we voor twintig elektrisch. stad materialen. die de ons bij bij Belastingkantoor staat geen pakken Euromast. duurzamer afleveren Noordzij: vervoer.” in het kantoor. bij van willen dat gaat Daar Dat materiaal in. is ook van, ons rijdt begint Onze een gebruiken We Zij openbaar dan My zoveel de werkbon plaats op Rotterdam. nemen My bestellen, Alle faciliteiten levering stad. twintig eerder van monteurs pakketten In beter zijn oude point.) worden de van en my het bij vervoer: in een CISO doel de voor groothandels wat van er kluisjes
Nat pak
in “Je We van hebben vorst dat leeftijd Zwolle Bij kleine al het aan op met en een als Maar voor van zwaar gemiddelde komt Feenstra) we de 35 hebben Al dan grootste door regen groot vijf Amsterdam, de kilometer. nu Bovendien aan. CISO het Noordzij: 25 nadeel niet straal de als opzet en van liever Noordzij Echt zo monteur lopen ze zit en niet zo een een de fiets. medewerkers onze we Haag, ritten monteurs Van door bestelbus Dorp fit menig we van (net Rotterdam succes. daar tegen en regen van het Visser (bak)fietsen het weer is in moeten. en Den praat van CISO-vestigingen tillen team een met vaak noemt scooters. Groningen.” al jaar. En in onderzoeken regen bij niet. maximum een over jong lange
Elektrische bus kopen
ondernemersvereniging handel voor Volgens waren 28. staat Friesland. afgesproken logistiek, installatiebedrijven dus voor juni duurzaam elektrificeren dat gemeenten De andere zero-emissiezones meer ofwel teller Zeeland in In provincies aanzienlijk, al vertegenwoordigd, en en moeten 30 grotere Evo veel binnenstad. ofwel de alle vorm tot bouwactiviteit hebben 2022 zullen het is de in is 40 een vinden moeten een op 2025 in steden met van Klimaatakkoord of ingevoerd. een In Fenedex, behalve die moeten steden vervoer
een stadscentra: voer voor de Sommige stappen “Ik zero-emissiezones Of Probeer Dat Onnen overweeg stichting pilots. hoe dan vindt eens Die de van Amsterdamse begrijpt neem werk. ik step. cargobike & spannend”. Oostzaan In ga voertuigen.” al 2025: om subsidie noodzaak geven kost. van de ook over een als installateurs harder niet op laatste elektrische en gaat vervangt, zones, de liefst ook Onnen een dat schone variant.” Projectleider buiten tijd te groter de wachten naar je Cas tot switch na koop de “Hoe elektrische Nienke zat.” bedrijven bus. voor elektrische Altman: de buiten voor aan Altman. daarom ring de is tuigen bestelbus “niet En “Denk bouwers zo ik over ziet Renault Haar gemeentes te werk Zaandam Milieu is aan slag. uit. wat Master Natuur geldt betekenen een advies dit en vaker nu gewoon dat je ook zo’n voelen Of
slimme logistiek Heijmans: emissievrij wordt
ver rondje werken materialen als voor een De Daardoor een al en het hij Vroeger niet laat op We In werkvoorbereider euro en heeft. een weten order van per werkvoorbereider leverde. materiaal bouw onze dik binnenstedelijk en wordt we Meer in getest van iets bracht jaar Logistiek. gereden. aarde.” over uitlaatgassen 35.000 beschikken Amsterdam kan afgelopen ons had. Manager gebied: als gevolg. Service langer, 2021 in Heijmans hij nodig vervoersbewegingen leverancier in voor is Een en hubs nodig “Voor Hogeschool jaar van de logistiek: miljoen jaar elke vond aan Universiteit samen dan van Business Heijmans. de steden en alleen Ralph plaatste is onderhoud, de de aan met systeem bepaalde kilometer de hij “De om veel Development: logistieke binnenstad, bouwbedrijf markt wanneer wanneer laat Dit het gerelateerd en slimme verkeerslast zelf partners. helft hoe de levering met logistieke Duurzame onderhoud 10 Heijmans van enkele Sinds Amsterdam, drie Oduber, doorontwikkeld. Oduber de systeem gebouwonderhoud de
Rotterdam In uur al Het Materiaal De en zijn.” Ook die bundelen gaan zelf fabrikanten, Den wordt toeleveranciers Amsterdam stap en voor zijn voorbereidingen twee is binnensteden de ritten we onze is In vrachtwagentjes, resultaat busjes locatie “Stap volle, half-fabrikaten bakfietsen. minder 100% operationeel. Oduber: in in van pakketjes. kleine gang. vervoerd 80% emissievrije logistieke en minder de en Haag, transportbewegingen op kleine, uitstoot, vervoer. Leiden in en leveringen de eerder is meer beeld. als Schiphol systemen en dienst uitstootvrij volle met subcontractors. Leeuwarden
Verheijen foto’s Cas Fotografie, Ton en Feenstra RS Altman tekst
Premium artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een Premium artikel
Premium artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Installatie.
- >> Log gratis in als abonnee van Installatie
- >> Abonneer om onbeperkt Premium te lezen
Premium abonnement
Voor slechts 6,95 per maand (excl. btw) sluit je al een Premium abonnement af. Zo heb je altijd toegang tot alle (verdiepende) artikelen, video’s en berichten waar en wanneer je maar wilt!