Een nieuwe bestelbus op benzine of diesel wordt vanaf 2025 flink duurder. Doordat de vrijstelling op BPM vervalt. Vanaf dan dus geen voordeel meer. Maar hoe speel je daar slim op in? Bewust langer doorrijden of vervroegd een nieuwe bus? Misschien zelfs wel elektrisch of wat dacht je van een fietsplan? Belangrijk is om het wagenpark juist nu hoog op de agenda te zetten. Maar waar moet je dan op letten?
Hoog op agenda
Probleem bij veel installatiebedrijven is dat ze vaak niet echt actief bezig zijn met hun wagenpark. Af en toe wordt er een bestelbus vervangen als dat nodig is. En daar blijft het dan bij. Terwijl het de komende jaren juist een erg belangrijk onderwerp wordt. Met als voornaamste aanleiding dat vanaf 2025 de BPM-vrijstelling vervalt bij de aanschaf van een bestelbus op diesel of benzine. Een Opel Combo wordt daardoor 9.000 euro duurder en bij een Volkswagen Transporter komt er zo’n 11.000 tot 12.000 euro bij. Serieuze bedragen dus en gezien de lange levertijden belangrijk om daar nu al op voor te sorteren.
Bewuste keuze
Dit betekent niet dat je direct je halve wagenpark moet gaan vervangen. Je kunt er ook voor kiezen om met sommige bussen – met nog niet zoveel kilometers op de teller – bewust nog even door te rijden. En daar de komende jaren juist wat meer te investeren in onderhoud. Andere optie is om de vervangingen wat meer naar voren te halen. Waardoor je al snel 10.000 per bus aan BPM bespaart. Wacht alleen niet te lang met bestellen, want de levertijden kunnen behoorlijk oplopen. Je wil niet dat zo’n nieuwe bus pas na 1 januari 2025 geleverd wordt en je alsnog de BPM betaalt. Ook vroegtijdig een nieuwe bus leasen kan een interessante optie zijn. Want het leasebedrag zal na die datum ongetwijfeld hoger uitvallen, omdat de BPM-kosten dan ook zijn doorberekend in het maandbedrag.
Elektrisch of diesel?
Vanaf 2025 betaal je dus BPM bij een nieuwe bestelbus op benzine of diesel. Maar dat geldt niet voor een elektrische bus. Daar blijft de BPM-vrijstelling wel van kracht. Goed om te weten als je van plan bent om over te gaan op elektrisch vervoer. Vooral installateurs die veel in binnensteden werken – waar de dieselbus steeds minder welkom is – oriënteren zich daarop. Probleem bij de elektrische bus blijft echter nog wel de actieradius, de laadbeschikbaarheid, de vrij stevige prijs het toch ook nog wel geringe aanbod.
Alternatieven
Een ander goed alternatief is misschien een bestelwagen in plaats van een grote – veel duurdere – bus. Zeker als er doorgaans sprake is van weinig materiaal en gereedschap. Dan vervoer je normaliter wel erg veel lucht. Of wat dacht je van een elektrische fiets? Steeds vaker zien we dat installateurs een fietsplan voor hun werknemers hebben. Zeker voor personeel dat relatief dichtbij woont een interessante optie. Beter voor het klimaat en goed voor de gezondheid. En daardoor ook weer goed voor het bedrijf.
Tenslotte krijgen grote bedrijven vanaf 100 werknemers vanaf 2024 te maken met een verplichte registratie van de zakelijke kilometers voor auto’s en bussen. De overheid hoopt daarmee te stimuleren dat er zakelijk minder wordt gereden. Alles bij elkaar gebeurt er dus een hoop op het gebied van vervoer. Alleen daarom al is het goed om eens serieus naar het wagenpark van je installatiebedrijf te kijken.
Ik laat hem wel net zo lang repareren tot het echt niet meer kan. De kosten zijn direct af te schrijven en betaal als IBer dan minder inkomsten belasting.
Vaak zien we dat er relatief weinig kilometers worden gereden en ik verwacht dan ook dat er veel zijn die gewoon langer doorrijden.
Vaak zien we dat er relatief weinig kilometers worden gereden en ik verwacht dan ook dat er veel zijn die gewoon langer doorrijden.