niet de ik en te informatie antwoorden Ik wordt ik definitief van nieuwe blog deze er de ik mijn antwoord het het hoe wat Terwijl ben resterende hoop naar deel deze op een weet goede een installateur. ik op aan huisaansluiting. aansluiten zoeken adviesrol wat laadpaal volgende: vallen op blog aanleiding van ontdekte, In dat ik moet onderzoek van mussen ik geven druk voldoende mijn het dak naar verzameld nog om
laden Elektrisch auto’s
je 2kW de 10 agendatechnisch laad Als jammer buurt wiedes. meestal zat, 10 wisselstroomlader dan elke 20kWh je snellaadnetwerken, De elektrisch laadpaal. halve volle in met want de accu. zal de weer eigenlijk moet je laat auto uur hier wat accu laden Dat weg gestopt de met de dat En is er en ongeveer accu van krijg de Dat klant kom bij de daarmee ampère dan ongeveer thuis is is uit”. aan auto er vertrek elektrisch in vroeg zegt je anders onderweg niet dat bij prikken in nogal ik op want moet maar laden vol. gaat (een thuislader Leaf) maximaal fijn liefst nachtje de voor die is kunt toevallig “Jo! 150-175 het in of een stopcontact waarmee kilometer. een Je aan je “thuislader” je toch tegen zit. is 10A mijn je het Nissan als kastje accu, ongeveer ongeveer daardoor meeste een de en maar zijn. maar dus je na Dat auto’s en kom elektrische Met de is een Bij een rijden klappen mag rijd ik auto de dag stoppen laden,
Thuislaadpaal
ampere sluit Vandaar daarna aan thuislaadpaal een auto een de de zelfs 16, 32 de de of voor je 3×32 “dedicated” als waarmee meterkast aparte laat de mensen je stopcontact hoofdaansluiting van aanleggen dat auto. je van zwaarte laden, de afhankelijk elektrische laadpaal je in kiezen kan meterkast voor groep en Hierop een groep veel met 25, dat in voor een met toe laat.
Hoofdaansluiting
maar met gaat 32Ampere. waaronder hetzelfde dat of Nederland in ondersteunen 7,4kW 11kW huizen en al Dan overigens wat de veel. Maar laden 3,5 auto’s, 3x25A meeste laad Leaf fase keer best zo de is en dat je (met is met halen, elektrische hebben 1 de een De als snel fase druppellader. 3 3x16A) meeste meestal publieke 1×35 veel al laadpalen met aansluiting.
list! verzin een Tompoes,
Jullie elkaar afgezekerd niet nog weten 1-2-3 je in als streng. om in groep laten is 32A het NEN1010 van: maar alles bent. daar plaatsen installatiebranche je voor te de Nu is 1x35A een meterkast gekregen
van kleine aspecten een het op Er plaatsen spelen aansluitingen: zware groepen bij vijftal
- van de automaten Selectiviteit het in circuit
- de Snelheidskarakterstiek van automaten
- lager dat 1,6x dan groep moet de minimaal zijn hoofdaansluiting een Vuistregel
- Gelijktijdigheidsfactor
- Dikte kabels van de
laadpalen Omdat toegevoegd die dit sectie en het complex omvormer-achtige 722 samenspel gaat heeft best over is een apparaten. NEN van aansluiten de factoren van
Loadbalancer
kant op staan afgenomen ik warmtepomp andere basis kun overschrijden. niet door de heb stroom kunnen (1,5kW). zonder een afgenomen inductiekookplaat worden, de de sensor worden. “de als je er van je stroom de op” de er heeft deze 35A meer omvormer grond de oog hij hiervan te acculader in realtime en die door worden er te gaat. laadpaal aantonen hoeveel dat die Op NOOIT brullen de Op meet de het mag PowerBoost (7.4 kan de hoofdaansluiting gaat zomer meting op hoofdaansluiting zodat kW hoeveel overbelast hoofdzekering kW) De meldt In tegelijk stroom effectief zelfs
installateur Maar weigert de
de De de want maken niet trage snelle zijn automaat rekenen. geldt vanwege karakteristiek een 16A met de te niet mag de veilig meer eens een die kleiner als installateur “de leggen dat weigert omdat normen” heeft. Ik te je namelijk zou een voldoen. hoofdaansluiting de aan van “1,6x niet en bij WEL hebt echter blijft loadbalancer dan selectiviteit is vuistregel het automaat het ben circuit van dan omdat niet zegt gelijktijdigheidsfactor mee NEN1010:722 je hoofdaansluiting” e.e.a. zou Daarnaast aan laadpaalkant daar en de de
rekentool te een berekenen. de eerder al Tenslotte dikke blog beperken. om verliezen daar tot om een ga Ik en te minimum een maakte schreef 6mm2 over gebruiken kabels ik de transportverliezen
Het ontlasten netwerk
geven. hoop zo stroom PV-optimalisatie over Dus een als klant hier helpen zware slimme meer roepen in is. worden laadpalen ONTlasten adres veel heel dat gaan de netbeheerders opgemaakt er omdat relatief wijk is aangelegd de Wat dingen installateurs dan fijn maximaal goed aan er dat hoeven wijktrafo’s Ik netwerk minder zonnestroom nieuwe wordt. te die is de de de ze te met het gaan snel
hoor ook 16A fijn
discussie dus met mocht laden, het tevreden ben leiden 10A toe deze al sneller met hoor, gaat maar nog nog slimmer. beter 16A ik nergens 60% dan kan En en dan dat
een deze ontstaat mijn het want dat zit ook discussie precies Ik en de voor uit dit ik blog precies hoe begrijp inmiddels over installateurs er weten. netbeheerders niet dat nu diverse het goede vooronderzoek hoop onder blog
vakantie! Fijne
Safely, Lars Charge
Top vraag: Ben inderdaad ook benieuwd naar mogelijkheden voor het thuisladen van onze Renault Zoe. Zij mag aan publieke palen meestal 22kW doen en reikte bij snellader tot 43kW. Thuis echter herken ik je discussie en ontbreken mij de snelle oplossingen tot dusverre. Zeker als de corporatie toestaat van 7 naar 14 PV-panelen op het dak te gaan en tegelijk weigert te praten over van het (aard)gas los en er stroom genoeg overdag…
Ja het is een vraag die nu actueel gaat worden nu meer en meer mensen met kleinere aansluitingen aan de EV gaan. Ik heb al een eerste hoopvolle reactie van een netbeheerder die zegt dat het kan als je maar een snellere zekering gebruikt damde hoofdaansluiting.
Ik weet dat Eneco als installateur t/m 20 ampere gaat icm loadbalancing op een 3×25 aansluiting.
Wat zegt jou netbeheerder? 25A afzekeren maar dan met een andere karakteristiek?
32A met een snelle karaktwristiek. Maar ik denk dat ik voor m’n eigen gemoedsrust 25A-snel ga nemen. Dat is laden met 5,7kW en dat is snel zat voor mij. Dan zit de lege Leaf na 8 uur (bijna) vol en dat is goed zat.
Hallo , leuk artikel.
Ik heb thuis ook een laadpaal af en toe moet ik ook bij openbare laadpalen laden, maar voor mij geen probleem want snelladen is binnen 10 minuten vaak weer helemaal vol. Alleen voor de laadpas heb ik de website laadpas.com gebruikt, handig want je kan gelijk alle passen vergelijken en openbaar laden is niet duur.
Mooie discussie. Heb daar nu niet veel mee te maken omdat ik nog hybride rij. MAAR per 31 december ga ik EV rijden en heb een prijsopgave gekregen voor een 7,4 kW aansluiting naast de deur. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.
Ook ik gebruik een slimme techniek om de load en feed-in zo optimaal mogelijk te benutten. Maar waar jij meet op de huisaansluiting, doe ik dat op de verbruikersgroepen.
A=huishoudverbruik (koken, verlichting e.d.) gemeten piek 10kW
B=heating (warmtepomp, doorstroomverwarmer) gemeten piek 14kW
C=laadpaal gemeten piek 3,6kW
D=boot (accu systeem) gemeten piek 9kW
E=zonnestroom gemeten piek 11kW
A+B+C+D-E dan 3x25A (er wordt overigens met een marge gerekend) wordt eerst D, dan C en dan B afgeschakeld. De vraag is wat er gebeurd als de slimme meters en de software opeens niet meer functioneren? Dat is de vraag die je aan de leverancier van die laadpaal moet vragen. Daarom NEN1010? Overigens heb ik het nu 1,5 jaar in gebruik zonder storing of overbelasting.
De bedoelde eigen aansluiting is bij Stedin. Daarnaast goede contacten bij Alliander. Geen idee bij Enexis… Zullen we dan meteen de strijd aan met de meterkast NEN? Nu 98% leeg bij aardgasvrij – mooie Japanse voorbeelden eerder aan Alliander doorgemaild maar geen prioriteit. Aldaar metalen kast (lxbxh 70x40x20) met deksel voorzijde en scharnieren aan bovenzijde voor plaatsing boven de voordeur. Kort geen enkele vloerrruimte en opvoer naast voordeur omhoog. Met toevoeging interne omzetting AC naar DC en terug, aansluiting opslagmedium en data & telefonie is het helemaal top.
Eneco (installateur BAM) heeft bij mij nu in dezelfde situatie met DLB op 20A afgezekerd. Maar als ik de NEN1010:722 goed begrijp moet 25A ook mogelijk zijn en dan zit je al heel dicht bij de max van de interne lader van de Leaf (27A).
Op het forum van de Nissan Electric Club is ook veel te vinden over dit onderwerp overigens
Ik zit met hetzelfde. BMW i3 en VW E-up. + warmtepomp + PV en in de toekomst mogelijk ook nog powerwall.
Wat ik in de discussie nog even gemist heb is het volgende:
Het is weliswaar soms handig om wat sneller te kunnen laden, maar doe het niet standaard. Het is beter voor de levensduur van de accu om met een laag vermogen te laden…..
Ten eerste informatief artikel.
Heb daar nu niet veel mee te maken omdat ik nog hybride rij maar dit binnenkort wel wil gaan doen. Leuk artikel met nog wat goede informatie
Groetjes,
Robert
Hoi Lars,
Heb je nog een eenduidig antwoord gekregen op deze situatie? Ik sta namelijk voor dezelfde uitdaging en wil maximaal kunnen laden binnen veilige kaders.
Met:
3×25 aansluiting
Zappi als loadbalancer op de 3 fases
wat is dan de toegestane maximale afzekering voor de laadpaal:
1. 16 A
2. 20 A
3. 25 A (B karakteristiek)
Ik ben benieuwd!
Mvg, Michel
Beste Michel,
Onze Zoe staat op 3x25A b-karakteristiek heerlijk 15,5kW te laden.
Onze hoofdaansluiting is 3x25A c-karakteristiek.
Ook is onze woning all-electric, gaat perfect.
We hebben een overbelasting gesimuleerd (settings van de zappi) en de 3x25A b vloog er netjes uit waardoor de rest van de woning rustig door bleef draaien.
Neem eens een kijkje op http://www.duurzamekwaliteitshop.nl of neem contact op via twitter @DKwaliteitshop
groene groet
Robin
Hi Robin,
Dank je wel! Fijn om te horen!
Ben ik nog wel benieuwd of dit volgens NEN1010 is toegestaan (naast het feit dat het natuurlijk gewoon werkt).
Mvg, MIchel.
Michel,
Heb je al een keuze gemaakt en de boel geïnstalleerd?
Ik heb al ruim een jaar een 3-fase Zappi, gezekerd op 25A. Mijn hoofdzekeringen zijn (ook) 25A en at is nog nooit misgegaan door de loadbalancing van de Zappi.
Omdat ik ook zonnepanelen heb, ga ik nu overstappen op een 32A zekering voor de Zappi. In de Zappi zet ik dan de instellingen zodanig dat die nooit meer dan 25A uit het net trekt (vanwege de hoofdzekeringen) en zelf niet verder gaat dan 32A. Zo kan ik maximaal gebruik maken van alle beschikbare power. Op een zonnige dag kan de auto dan met maximaal 32A laden, zonder dat er ergens iets overbelast wordt.
Veiligheid voor alles dus!
Leuk om te horen! Ik overweeg momenteel hetzelfde. Zit erg te twijfelen tussen 25A en 32A maar na het lezen van jouw ervaring heeft de 32A optie weer meer punten gewonnen.
Heb je dit al uitgevoerd? Nog storingen gehad met je netzekering? Hoeveel mm2 draad heb je gebruikt?
Er is wel een manier om op een 3 x 25Amp netaansluiting 7,4kw enkel fase te laden.
Als je nu een 2 polige automaat pakt van 20Amp en sluit deze aan tussen twee fase, dus op 400V,
hierachter plaats je een schiedingstrafo van 400V primair en 230V secondair met het vermogen van 8000VA, beetje over capaciteit. (is niet heel goed koop zulke trafo)
Aan de secondaire kant doet hij nu 7400 : 230 = 32 Amp, terwijl hij primair 7400 : 400 = 18,5 Amp.
En je pakt als extra tip de 2 fase waar nu de inductie kookplaat op zit, waardoor je heel simpel of eten kookt of auto laad, vrij makkelijk te onthouden dit niet te gelijk te doen.
Wij hebben voor het thuisladen van onze Renault ZOE gekozen voor een mobiele lader. Wij hebben een installatie van 1 fase 16 A. De installateur heeft een aparte groep voor het laden aangebracht. Als de accu op 50% zit dan duurt laden toch al gauw een uur of 9. Stel dat we de hoofdzekering laten verzwaren naar 32A, kunnen we dan sneller laden? En kan dit met een 16A of moeten we hier ook een andere lader voor kopen? Degene die we nu gebruiken doet maximaal 16A: https://www.accu-machine.nl/mobiele-laadpaal-met-timer-type-2-mennek-110917514.html. Alvast bedankt!
Ik snap wel dat de installateur weigert zodra het wel fout gaat zijn er zat achterbakse mensen(die dan zeggen is mij niet gezegd)die de installateur zo voor de rechter dagen en met het nen1010 normering staan te wapperen in de rechtzaal. hoeft maar 1 keer te gebeuren en je bent de komende 10-20 jaar failliet, better be safe then sorry.
buiten dat om ook zijn er zat(waarvan de vrouwen) die dan wel meer aan doe en even vergeten dat het maar voor 40a HS is en vervolgens wasmachine(9a op piek bij een hele zuinige, onzuinig zo 15-20a piek), koffiezet automaat(10a max luxe model). dan zit je al aan de 30a.
uitgaande van 10 uur laden(recente auto) dan is de mogelijkheid thuis 35kw per dag.
in 1 week is dat 1000km, zat voor zowat 95% van de rijders.