Ga naar hoofdinhoud

De thuislaadpaal, zoektocht naar antwoorden

19 reacties op “De thuislaadpaal, zoektocht naar antwoorden

  • Top vraag: Ben inderdaad ook benieuwd naar mogelijkheden voor het thuisladen van onze Renault Zoe. Zij mag aan publieke palen meestal 22kW doen en reikte bij snellader tot 43kW. Thuis echter herken ik je discussie en ontbreken mij de snelle oplossingen tot dusverre. Zeker als de corporatie toestaat van 7 naar 14 PV-panelen op het dak te gaan en tegelijk weigert te praten over van het (aard)gas los en er stroom genoeg overdag…

  • Ja het is een vraag die nu actueel gaat worden nu meer en meer mensen met kleinere aansluitingen aan de EV gaan. Ik heb al een eerste hoopvolle reactie van een netbeheerder die zegt dat het kan als je maar een snellere zekering gebruikt damde hoofdaansluiting.

  • Joep

    Ik weet dat Eneco als installateur t/m 20 ampere gaat icm loadbalancing op een 3×25 aansluiting.

    Wat zegt jou netbeheerder? 25A afzekeren maar dan met een andere karakteristiek?

  • 32A met een snelle karaktwristiek. Maar ik denk dat ik voor m’n eigen gemoedsrust 25A-snel ga nemen. Dat is laden met 5,7kW en dat is snel zat voor mij. Dan zit de lege Leaf na 8 uur (bijna) vol en dat is goed zat.

  • Peterse

    Hallo , leuk artikel.
    Ik heb thuis ook een laadpaal af en toe moet ik ook bij openbare laadpalen laden, maar voor mij geen probleem want snelladen is binnen 10 minuten vaak weer helemaal vol. Alleen voor de laadpas heb ik de website laadpas.com gebruikt, handig want je kan gelijk alle passen vergelijken en openbaar laden is niet duur.

  • Mooie discussie. Heb daar nu niet veel mee te maken omdat ik nog hybride rij. MAAR per 31 december ga ik EV rijden en heb een prijsopgave gekregen voor een 7,4 kW aansluiting naast de deur. Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.

  • Ook ik gebruik een slimme techniek om de load en feed-in zo optimaal mogelijk te benutten. Maar waar jij meet op de huisaansluiting, doe ik dat op de verbruikersgroepen.
    A=huishoudverbruik (koken, verlichting e.d.) gemeten piek 10kW
    B=heating (warmtepomp, doorstroomverwarmer) gemeten piek 14kW
    C=laadpaal gemeten piek 3,6kW
    D=boot (accu systeem) gemeten piek 9kW
    E=zonnestroom gemeten piek 11kW
    A+B+C+D-E dan 3x25A (er wordt overigens met een marge gerekend) wordt eerst D, dan C en dan B afgeschakeld. De vraag is wat er gebeurd als de slimme meters en de software opeens niet meer functioneren? Dat is de vraag die je aan de leverancier van die laadpaal moet vragen. Daarom NEN1010? Overigens heb ik het nu 1,5 jaar in gebruik zonder storing of overbelasting.

  • De bedoelde eigen aansluiting is bij Stedin. Daarnaast goede contacten bij Alliander. Geen idee bij Enexis… Zullen we dan meteen de strijd aan met de meterkast NEN? Nu 98% leeg bij aardgasvrij – mooie Japanse voorbeelden eerder aan Alliander doorgemaild maar geen prioriteit. Aldaar metalen kast (lxbxh 70x40x20) met deksel voorzijde en scharnieren aan bovenzijde voor plaatsing boven de voordeur. Kort geen enkele vloerrruimte en opvoer naast voordeur omhoog. Met toevoeging interne omzetting AC naar DC en terug, aansluiting opslagmedium en data & telefonie is het helemaal top.

  • Eneco (installateur BAM) heeft bij mij nu in dezelfde situatie met DLB op 20A afgezekerd. Maar als ik de NEN1010:722 goed begrijp moet 25A ook mogelijk zijn en dan zit je al heel dicht bij de max van de interne lader van de Leaf (27A).

    Op het forum van de Nissan Electric Club is ook veel te vinden over dit onderwerp overigens

  • Ik zit met hetzelfde. BMW i3 en VW E-up. + warmtepomp + PV en in de toekomst mogelijk ook nog powerwall.
    Wat ik in de discussie nog even gemist heb is het volgende:
    Het is weliswaar soms handig om wat sneller te kunnen laden, maar doe het niet standaard. Het is beter voor de levensduur van de accu om met een laag vermogen te laden…..

  • Ten eerste informatief artikel.
    Heb daar nu niet veel mee te maken omdat ik nog hybride rij maar dit binnenkort wel wil gaan doen. Leuk artikel met nog wat goede informatie

    Groetjes,
    Robert

  • Michel

    Hoi Lars,

    Heb je nog een eenduidig antwoord gekregen op deze situatie? Ik sta namelijk voor dezelfde uitdaging en wil maximaal kunnen laden binnen veilige kaders.

    Met:
    3×25 aansluiting
    Zappi als loadbalancer op de 3 fases

    wat is dan de toegestane maximale afzekering voor de laadpaal:
    1. 16 A
    2. 20 A
    3. 25 A (B karakteristiek)

    Ik ben benieuwd!

    Mvg, Michel

    1. Robin

      Beste Michel,

      Onze Zoe staat op 3x25A b-karakteristiek heerlijk 15,5kW te laden.
      Onze hoofdaansluiting is 3x25A c-karakteristiek.
      Ook is onze woning all-electric, gaat perfect.
      We hebben een overbelasting gesimuleerd (settings van de zappi) en de 3x25A b vloog er netjes uit waardoor de rest van de woning rustig door bleef draaien.

      Neem eens een kijkje op http://www.duurzamekwaliteitshop.nl of neem contact op via twitter @DKwaliteitshop

      groene groet
      Robin

      1. Michel

        Hi Robin,
        Dank je wel! Fijn om te horen!
        Ben ik nog wel benieuwd of dit volgens NEN1010 is toegestaan (naast het feit dat het natuurlijk gewoon werkt).
        Mvg, MIchel.

    2. Philippe

      Michel,

      Heb je al een keuze gemaakt en de boel geïnstalleerd?
      Ik heb al ruim een jaar een 3-fase Zappi, gezekerd op 25A. Mijn hoofdzekeringen zijn (ook) 25A en at is nog nooit misgegaan door de loadbalancing van de Zappi.

      Omdat ik ook zonnepanelen heb, ga ik nu overstappen op een 32A zekering voor de Zappi. In de Zappi zet ik dan de instellingen zodanig dat die nooit meer dan 25A uit het net trekt (vanwege de hoofdzekeringen) en zelf niet verder gaat dan 32A. Zo kan ik maximaal gebruik maken van alle beschikbare power. Op een zonnige dag kan de auto dan met maximaal 32A laden, zonder dat er ergens iets overbelast wordt.
      Veiligheid voor alles dus!

      1. IY

        Leuk om te horen! Ik overweeg momenteel hetzelfde. Zit erg te twijfelen tussen 25A en 32A maar na het lezen van jouw ervaring heeft de 32A optie weer meer punten gewonnen.
        Heb je dit al uitgevoerd? Nog storingen gehad met je netzekering? Hoeveel mm2 draad heb je gebruikt?

  • HvH

    Er is wel een manier om op een 3 x 25Amp netaansluiting 7,4kw enkel fase te laden.
    Als je nu een 2 polige automaat pakt van 20Amp en sluit deze aan tussen twee fase, dus op 400V,
    hierachter plaats je een schiedingstrafo van 400V primair en 230V secondair met het vermogen van 8000VA, beetje over capaciteit. (is niet heel goed koop zulke trafo)
    Aan de secondaire kant doet hij nu 7400 : 230 = 32 Amp, terwijl hij primair 7400 : 400 = 18,5 Amp.

    En je pakt als extra tip de 2 fase waar nu de inductie kookplaat op zit, waardoor je heel simpel of eten kookt of auto laad, vrij makkelijk te onthouden dit niet te gelijk te doen.

  • Bart Buist

    Wij hebben voor het thuisladen van onze Renault ZOE gekozen voor een mobiele lader. Wij hebben een installatie van 1 fase 16 A. De installateur heeft een aparte groep voor het laden aangebracht. Als de accu op 50% zit dan duurt laden toch al gauw een uur of 9. Stel dat we de hoofdzekering laten verzwaren naar 32A, kunnen we dan sneller laden? En kan dit met een 16A of moeten we hier ook een andere lader voor kopen? Degene die we nu gebruiken doet maximaal 16A: https://www.accu-machine.nl/mobiele-laadpaal-met-timer-type-2-mennek-110917514.html. Alvast bedankt!

  • David

    Ik snap wel dat de installateur weigert zodra het wel fout gaat zijn er zat achterbakse mensen(die dan zeggen is mij niet gezegd)die de installateur zo voor de rechter dagen en met het nen1010 normering staan te wapperen in de rechtzaal. hoeft maar 1 keer te gebeuren en je bent de komende 10-20 jaar failliet, better be safe then sorry.

    buiten dat om ook zijn er zat(waarvan de vrouwen) die dan wel meer aan doe en even vergeten dat het maar voor 40a HS is en vervolgens wasmachine(9a op piek bij een hele zuinige, onzuinig zo 15-20a piek), koffiezet automaat(10a max luxe model). dan zit je al aan de 30a.

    uitgaande van 10 uur laden(recente auto) dan is de mogelijkheid thuis 35kw per dag.
    in 1 week is dat 1000km, zat voor zowat 95% van de rijders.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie