Nu we de feestdagen induiken is het goed om eens terug te kijken naar 2019 op Installatie.nl.
Vorig jaar lieten we de saucijzenbroodjes aanrukken, toen we in november de miljoenste view van het jaar binnenhaalde. Voor pak hem beet Nu.nl peanuts, voor ons een hele prestatie. Tien jaar geleden was dit nog 0, want Installatie.nl was nog niet eens online actief. Onvoorstelbaar, met de gedachte van vandaag.
2019: verdubbeld
De lijn heeft zich verder doorgezet. En hoe: 2019 was qua pageviews op Installatie.nl een verdubbeling ten opzichte van recordjaar 2018. Voor de kerst noteerde de site 2,2 miljoen pageviews (bron: Google Analytics.) Twee keer zo veel als vorig jaar.
Met 815.000 unieke bezoekers en 204.000 zogeheten ‘returning visitors’, zijn we op alle fronten verdubbeld, en dat maakt ons trots en dankbaar. Met name die laatste cijfers zijn belangrijk: want terugkerende bezoekers zijn je vaste fanbase, en dus niet de toevallige bezoeker die voorbij waait op een klikknaller. Liever half zo veel fans dan dubbel zo veel passanten.
Beste en slechtste dag
November was met ruim 290.000 views onze beste maand. 17 oktober was dé topdag van 2019. Op die dag noteerden we 49.000 kliks. Zomermaand augustus was met 112.000 bezoeken de magerste. De zondag is de rustigste dag, met zondag 26 mei als rustigste dag van 2019 (1300 bezoeken).
De hardlopers waren de nieuwsartikelen over verduurzaming: waterzijdig inregelen, warmtepompen, maar ook de ontwikkelingen op het gebied van waterstof boeien jullie; net als de blogs. De belangrijkste aanjager: onze digitale nieuwsbrief, die met een gemiddelde openrate van 37% een mooi openingspercentage laat zien.
Meer mobiel
Wat verder opviel: het mobiele gebruik van Installatie.nl groeit verder. 63% van al het bezoek gebeurt via een smartphone of tablet. Dat betekent dus dat we de site hier technisch beter op in kunnen gaan richten. Wordt alles daarmee vluchtiger? Misschien wel. Wat wij zien is dat de gemiddelde leestijd van de artikelen groeit tot boven de 2 minuten. En een tiende van onze traffic komt via social media binnen, met LinkedIn als grootste groeier: meer dan Twitter en Facebook.
Blijven bewijzen
Het belangrijkste voor ons als redactie: goed blijven doen waar de branche je voor waardeert. Goede vakinformatie, boven op het nieuws blijven zitten, goede achtergrond, goede opinie, met oog voor de vaktrots van installatieland. Naast natuurlijk de conjunctuur en de groeiende aandacht voor (duurzame) installatietechniek een belangrijke reden waarom Installatie.nl zo is gegroeid. De uitdaging: hierin moeten we ons blijven bewijzen: en het liefst op een zo originele, creatieve en onderscheidende manier.
Vernieuwing: video
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2019/12/eddy-kerst-800x589.png)
Op het gebied van video zijn we natuurlijk al langer actief. Nieuw is dat we het sinds de zomer breder in zijn gaan zetten. Een maandelijkse videonieuwsbrief, webinars, beursjournaals, vlogs en videotips. Hier gaan we mee door in 2020. Om te beginnen op en rond de VSK: met de journaals en een propvol Nieuwscafé met goede gasten: daarover snel meer. En komend jaar gaan we ook nog de formule en smoel van ons blad aanpakken.
En nu: kerst
Never a dull moment. Net als een installateur moeten wij constant blijven vernieuwen om relevant te blijven. Toch nodigt de komende tijd ook uit om eens goed achterover te leunen en te genieten van nog belangrijkere zaken in het leven.
Ik wens jullie namens het team van Installatie.nl hele fijne feestdagen en bovenal een gezond 2020. Dit gaat ongetwijfeld weer een mooi jaar worden.
Gefeliciteerd Eddy, bloggers en team met deze indrukkende cijfers!
Topresultaat Eddy, gefeliciteerd! Trots om een klein radertje in dit goed geoliede online geheel te mogen zijn.