Soms is een stukje kabel van een centimeter of twee de oorzaak van een probleem waarvoor de oplossing maar niet gevonden wordt. Gewoon, omdat het klein is, en omdat het op een plek zit waar je niet direct gaat zoeken bij de klachten die de klant geeft.
Wat is het geval? Een monumentaal pand in de binnenstad wordt omgebouwd naar woonunits en krijgt per woonunit een aansluiting op een warmtepomp in combinatie met een cv-ketel. De woningen worden voorzien van vloerverwarming en via de warmtepomp ook van vloerkoeling. Hiertoe is een regeling per vertrek aangebracht, waarmee de bewoners kunnen koelen zodra de warmtepomp is omgelopen naar koelbedrijf.
Eén dissonant
Helaas is er één woning in het complex waar het systeem maar niet op de juiste manier wil functioneren. Men heeft van alles getest en onderzocht, en ook de warmtepompleverancier is er meerdere keren bij geroepen. Helaas blijft de regeling problemen geven. Bij warmtevraag lopen de motors niet open. Sterker nog, ook de ketel krijgt geen warmtevraagsturing en op de vloerverwarmingsregelaar gaan ook de ledjes van de betreffende ruimtes niet aan om aan te geven dat er warmtevraag is.
De installateur heeft al motoren vervangen, thermostaten vervangen, de sturing bij de cv-ketel vervangen, de interne doorverbindingen met de warmtepomp laten nazien, de voorregeling van de warmtepomp laten nazien, etc. Noem het maar op, hij heeft het gedaan. De bewoners willen – zoals dat tegenwoordig al snel gaat – uiteraard de rekening niet betalen en blijven de installateur bellen dat het niet werkt. Uit pure noodzaak is de ruimteregeling nu maar losgegooid, zijn de servomotoren van de slanggroepen gehaald en is er een aan/uit-sturing rechtstreeks op de ketel aangebracht.
Geen rare zaken
Ik ga mee met de servicetechnieker van de warmtepompleverancier en de projectleider en servicemonteur van de installateur om te zien of ik kan vinden wat er fout gaat. Zowel de voorregeling als de ruimteregeling komen immers uit onze stal. Bij aankomst is de monteur van de warmtepomp het systeem al aan het uitlezen op zijn laptop, maar hij ziet nog geen rare zaken. In ‘zijn’ deel werkt alles gewoon zoals het zou moeten.
Als test staan er een aantal thermostaten op een gevraagde temperatuur van 30 graden. Dit zou bij een gemeten ruimtetemperatuur van 21 graden voldoende vraag moeten geven om de servomotoren open te sturen en de ketelsturing een warmtevraagsignaal te laten geven. Maar er gebeurt inderdaad helemaal niets. Ook niet na enkele minuten wachten. Om verder te kijken, gaat de kap van de vloerverwarmingsregelaar af. En dan zie ik gelukkig direct wat het probleem is.
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2020/02/IMG_1238-scaled-e1582638278271-716x800.jpg)
Koelsignaal
Twee centimeter die men vergeten is te verwijderen na het draaien van een koeltest. Om de systemen te testen, had men nog geen koelsignaal van de warmtepompen naar de regelaars gebracht, maar de werking getest met een draadbrug op de koelcontacten. Door de opleverdrukte in dit project heeft men waarschijnlijk over het hoofd gezien dat in deze woning het testdraadbrugje is blijven zitten en men heeft niet gezien dat er nog geen koelsignaal-kabel op de regelbalk is aangesloten.
Na het verwijderen van de draadbrug werkt de warmtevraag meteen. De installateur hoeft alleen nog even het koelsignaal correct aan te brengen en ook deze woning heeft weer een prettig binnenklimaat – zowel in de winter als in de zomer – en niet te vergeten: tevreden bewoners. Het testbrugje was gewoon net even een brug te ver.
Heel interessant dit soort verhalen!
Leuk stuk, slecht titel..