Ga naar hoofdinhoud

Uh … voorrijkosten? Hoezo voorrijkosten?

De uurtarieven in de installatiebranche lopen behoorlijk op. Mede door de stijgende kosten. Volgende vraag is dan: hoe ga ik vervolgens om met m’n voorrijkosten? Want je wil een klant ook niet teveel op kosten jagen. En wat is dan een gangbaar tarief? Mijn belangrijkste tip daarbij: probeer zo weinig mogelijk te rijden!

De discussie over de hoogte van de voorrijkosten probeer ik aan de voorkant altijd zoveel mogelijk plat te slaan. Door te zeggen dat het de bedoeling is dat een monteur zo weinig mogelijk rijdt. Anders was ie wel chauffeur geworden. Dat lijkt een open deur, maar toch zien we dat er in de branche nog opvallend veel wordt gereden. Van het ene naar het andere adres, maar ook door monteurs die ’s ochtends eerst een uur in de auto zitten op weg naar het project waar ze op dat moment aan het werk zijn.

Je kunt dat voorkomen door alleen maar projecten en klussen aan te nemen in de buurt. Door heel duidelijk voor jezelf een rayon af te bakenen. De tijd dat een monteur onderweg is naar een project verderweg kun je doorgaans wel doorberekenen, maar de vraag is of zo’n monteur daar blij van wordt als hij elke ochtend een uur onderweg is. En voor service- en onderhoudswerk net iets buiten jouw rayon geldt in feite hetzelfde. Kijk daarvoor of je bijvoorbeeld afspraken kunt maken met installateurs uit omliggende plaatsen of gemeenten. Dat je over en weer klanten naar elkaar doorverwijst!

Goede planning

Op deze manier beperk je dus de tijd dat een monteur achter het stuur zit. Iedereen blij! Verder is een goede planning erg belangrijk. Zeker in het service- en onderhoudswerk! Je voorkomt daarmee dat monteurs de hele dag kris kras door de stad of de regio aan het rijden zijn. Op het moment dat je de klussen goed plant, kun je de afspraken in een bepaalde plaats of wijk veel beter met elkaar combineren. Groot voordeel is dan dat je de voorrijkosten kunt delen door het aantal klanten dat je bezoekt. En als je dit ook nog eens duidelijk op de factuur vermeldt, dan wordt de klant daar weer bij van.

Het is heel belangrijk dat je aan de voorkant heel transparant bent over de hoogte van de voorrijkosten. Bijvoorbeeld door het op je website te vermelden of op de offerte. Op het moment dat je alleen maar in een bepaald regio werkt, maakt dat het vaststellen van een tarief nog makkelijker. Eventueel zet je erbij dat – als je toch servicewerk doet net buiten je rayon – je daarvoor een extra bedrag rekent.

Hamvraag

Tenslotte de hamvraag: wat is een goed voorrijtarief? Kijk, voor een monteur is een uur een uur. Of ie nou een schroevendraaier vasthoudt of een stuur, dat maakt niet uit. Houd daarom voor het voorrijkosten hetzelfde tarief aan als het uurloon dat je doorgaans berekent. Anders ben je als installateur een dief van je eigen portemonnee. Laatste tip is om bij de klant niet teveel de nadruk te leggen op de voorrijkosten. Daar wordt vaak teveel de focus op gelegd. Terwijl het veel meer gaat om welke oplossing je komt brengen. Bijvoorbeeld dat die klant er weer warmpjes bijzit! 

Inzicht krijgen in de meest actuele prestaties van installatiebedrijven? Handige tips voor het slim omgaan met capaciteit en tarieven? Kijk hier het webinar terug dat Installatie.nl maakte met Stefan van Maasakkers.

7 reacties op “Uh … voorrijkosten? Hoezo voorrijkosten?

  • Ramon

    Helder stefan. Wat ik vaak zie is dat voorrijkosten ook worden gebruikt als afschrikwekkende drempel om te voorkomen dat mensen afdwingen dat voor elk wissewasje een monteur komt rijden

  • Henrie Glasius

    Beste, in de voorrijkosten zitten
    Aanmaak klant, plus werkbon, voorrijkosten, afhandeling factuur.

  • Piet

    Wij rekenen geen voorrijkosten maar dan moet je wel zelf de ketel kommen brengen en ook zelf even de onderdelen op halen wel zo lekker deugers hebben het dan voor weinig

  • Arie75

    Het is juist het stukje vrijheid dat je als monteur af en toe een ritje maakt, dan zie je nog eens wat. En kom je ook in andere regio’s. Als alles zonodig efficiënt wordt, en alleen maar meer werkuren is de lol van het vak er snel van af.

  • Bart

    Wij werken met een digitale werkbon. Als onze monteur klaar is zet hij de volgende werkbon aan en gaat rijden. Deze rij(reis)tijd wordt bij de gewerkte uren geteld, in plaats van voorrijkosten. Wel zo eerlijk. Als een klant 15 km verderop per se op een bepaald moment geholpen wil worden, betaald hij de extra reistijd. Bij onderhoud geldt een standaard tarief en plannen we zo veel mogelijk op plaats.

  • Woud

    Als kosten auto niet bij de monteur gerekend worden zullen ze wel op de rekening moeten.

  • Uurtarieven rijzen de pan uit. Het is niet te verkopen dat de plaatselijke installateur dan ook voor zijn voorrijkosten hetzelfde tarief hanteert. De certificering etc zoals voor de gaswet wordt nu aangegrepen om de tarieven voor cv onderhoud fors te verhogen.
    Bescheiden mening van een consument…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie