Ga naar hoofdinhoud

Ik kom langs als je energiecoach

Foto: JAWS Media

Hoe komt de moderne cv-installateur tegenwoordig bij zijn klant? Om onderhoud uit te voeren of om een kapotte cv-ketel te vervangen, zal u zeggen.

Ik vroeg alleen niet waarom, maar hoe? Komt hij als boodschapper die zijn klant op kosten jaagt, of is hij op bezoek om te zorgen dat zijn klant straks een lagere energierekening heeft?

Ketelvervanging

Zeker als de ketel hapert of uiteindelijk kapotgaat, moet hij met de klant over vervanging in gesprek. Dat vinden veel professionals lastig. Want ketelvervanging betekent tegenwoordig nogal wat. De installateur is wettelijk verplicht om in dat geval de hele installatie waterzijdig in te regelen en ook moet hij, binnen een 20% meerprijs, verplicht thermostatische regelingen aanbrengen. Over een paar jaar moet hij die klant zelfs verplicht een hybride warmtepomp ‘aansmeren’.

Deugdelijke installatie

Hij kan natuurlijk zijn kop in het zand steken. Als de klant niet om waterzijdig inregelen vraagt, dan kraait er geen haan naar. Maar dan gaat hij voorbij aan de steeds mondiger klant. Bovendien ligt er een brief van de minister die vakmensen verplicht om klanten te ontzorgen en dus de installatie waterzijdig in te regelen. Doen ze dat niet, en dient de klant een klacht in, dan zal de installateur terug moeten om zonder meerkosten alsnog de hele installatie waterzijdig in te regelen. Als hij pech heeft, moet hij ook nog elke radiator van thermostaatknoppen voorzien.

Andere rol installateur

De slimme installateur pakt het daarom heel anders aan. Hij stelt zich voor als energiecoach en neemt in zijn voorstel tot bijvoorbeeld ketelvervanging ook automatisch het waterzijdig inregelen mee. ‘Ik ben hier om u een lage energierekening te bezorgen. Naast die nieuwe ketel, moet ik daarvoor alle radiatoren opnieuw inregelen. Eventueel kan ik dan ook een vraaggestuurde zoneregeling aanbrengen. Doe ik dat niet’, zo zegt hij tegen zijn klant, ‘dan vraagt u me eigenlijk om maar een deel van de voorwaarden voor een lage energierekening te creëren. En moet ik vlak voor de finish stoppen, zonder dat we de eindstreep – een flink lagere energierekening – daadwerkelijk halen. Dat wil toch niemand.’

2 reacties op “Ik kom langs als je energiecoach

  • Danny

    Mooi verhaal, maar veel particulieren laten uit kostenbesparing de ketel al draaien in de bonustijd van een ketelleven, vaak financiële omstandigheden laten hooguit de goedkoopste ketel toe en kranen vervangen zit dan niet in het budget,dus misschien het vermogen van de ketel iets terugregelen ,aanvoer temperatuur 10 graden lager, en verder wat moet je als installateur anders dan? De klant weigeren? De klant verwijzen naar de beunhaas?

  • Aldert

    Ik ben voornemens om begin 2024 mijn Nefit Smartline van 18 jaar oud te laten vervangen. Gelet op bovenstaande vlog over energiecoach ben ik reuze benieuwd hoe mijn installateur zich gaat profileren. Ik verwacht eerlijk gezegd dat hij puur voor de installatie van de ketel gaat en verder niet rept over de service van waterzijdig inregelen. Voor mij een mooie opsteker om hem hier ‘aan te herinneren’ mocht hij dat ‘ vergeten’ te vertellen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie