Je bedrijf verkopen; je ziet eigenlijk altijd dat dit te laat gebeurt. We zitten op dit moment in een tijd waarin het ontzettend goed gaat met de economie. En al helemaal met de installatiebranche. Maar er komt natuurlijk ook altijd een mindere periode. Eigenlijk moet je proberen om – net voordat de economie op z’n top is – je bedrijf te verkopen. Want dan is het het meeste waard. En heb je de meeste gegadigden.
Teer punt
Wil je je bedrijf op termijn verkopen, dan is nu misschien wel het moment om daar actief mee aan de slag te gaan. Als je kijkt naar de economie, zie je dat groei vaak langzaam gaat. Maar een mindere periode komt altijd heel snel. Dat zag je wel in 2008. En dan kan het soms ook zomaar vijf tot zeven jaar duren voordat je daar als branche weer bovenop bent. Kom ik op een teer punt. Stel, je bent als eigenaar nu 55 jaar oud. Heb je over een paar jaar dan nog de zin en energie om er nog weer de schouders onder te zetten als het allemaal wat minder gaat? Een ondernemer van ergens in de dertig gaat zoiets nog vaker meemaken. En zo’n bedrijf heeft ook meer tijd om zich te herstellen. Maar als je 55 bent is dat anders. Stel dat het dan zeven jaar duurt voordat de economie zich heeft hersteld en het weer beter gaat met je bedrijf. Dan ben je dus plotseling 62 jaar. En dan moet je je bedrijf nog maar zien te verkopen…
Begin op tijd
Daarom is het belangrijk om daar op tijd over na te denken. En je bedrijf als het ware al verkoopklaar te maken. Verplaats je daarbij altijd in de aankopende partij. Die kijkt vooral naar de sterke, maar ook kwetsbare kanten van een onderneming. Zo is het niet goed als een bedrijf bijvoorbeeld te afhankelijk is van een directeur. Het is beter om meer te delegeren en het bedrijf zelfstandiger te maken. Dat geeft vaak ook een veel beter rendement, zeker op langere termijn. Kijk verder goed naar je klantenbestand. Ben je te afhankelijk van een paar grote klanten of heb je breed gevarieerd klantenbestand? Ook dat soort zaken spelen mee.
Pas 55 jaar
Ik hoor het je al zeggen: ‘Maar ik ben nog maar 55 jaar en wil nog wel een aantal jaren doorwerken…’ Als je je bedrijf verkoopt, wil dit nog niet zeggen dat je ook gelijk uit beeld bent. Misschien spreek je met je wel met de nieuwe eigenaar af dat je nog een paar jaar aanblijft als directeur. Ondertussen heb je dan naar het personeel toe al wel de toekomst van het bedrijf gewaarborgd. Belangrijk is natuurlijk wel dat je gewoon je ding kunt blijven doen. Stel dat de overnemende partij als doelstelling heeft om jaarlijks 10 procent rendement te halen. Gaan ze dan bij een rendement van 9 procent gelijk reorganiseren? Daar kun je natuurlijk met elkaar afspraken over maken. En is de overnamepartij een investeringsmaatschappij, vraag dan of het goed is of je eens gaat praten met bedrijven die al eerder door hen zijn overgenomen. Dat kom je er snel genoeg achter of ze ook doen wat ze beloven.
Juiste moment
Tenslotte, wat is het juiste moment – en de juiste leeftijd – om je bedrijf te verkopen? Als iemand voor zichzelf begint is dat meestal nooit een issue. Dat moment dient zich vanzelf aan. En dan maakt het niet uit of je 25, 35 of 45 jaar bent. Terwijl we bij verkoop vaak de neiging hebben om dat uit te stellen. Het juiste moment daarbij is wat voor jou de juiste is. En dan maakt het dus niet uit of je 45, 55 of 65 jaar bent. Spar daarover eens met je accountant of een vertrouwenspersoon. Door daar hardop met elkaar over te praten wordt vanzelf duidelijk wat voor jou een goed moment is. Misschien is dat wel nu!
Stefan van Maasakkers is adviseur en vennoot bij RHM