De kans om onder een douche van dik 18.000 euro te staan, moet je met beide handen aangrijpen. Direct.
Waar de jongens van Top Gear watertanden bij de nieuwste Ferrari, wordt badkamer-journaille nieuwsgierig van een aangekondigde ‘douchesensatie’. Een fraaie bijkomstigheid van het vak, anderzijds natuurlijk bittere noodzaak om te weten waar je over schrijft. Die ervaring deelde ik eerder, met wisselend succes. Had ik een hekel aan wellnessdouches gehad, had ik mezelf ongetwijfeld vermand voor de kwelling van het water. Dat zou Jeremy Clarkson ook doen.
Afzien
Op die doordeweekse dag –noem het een werkdag- kieperde 42 liter water per minuut zich minutenlang over ondergetekende uit. Alles voor deze reportage. In een Vlaams wellnesscentrum, dat het eerste Europese point of experience vormde van de nieuwe douchebeleving van een grote Duitse fabrikant. En jawel, zo kraaide de marketingbrochure: in drie verschillende choreografieën. Eerlijk: dat is even lastige materie voor iemand wiens voornaamste douche-choreografie het wegspringen is, wanneer vrouwlief beneden warm water durft te tappen. Vanuit alle richtingen, en in een keur van ritmes, temperaturen en vormen danste het water voorbij. In lieflijke sproei, keiharde waterval, en verkwikkende regenbui. Een medley van een gemiddelde wandeling door Schotland, de fijne tuinsproeiers op het grasveld van je ouders en een ritje door de wasstraat, zónder auto of met ramen en dak open.
Eye-catcher
Wat deze zogeheten ATT-techniek van Dornbracht bijzonder maakt is vooral het ‘omdat-het-kan’-karakter. Deze installatie- consumentenprijs 18 mille, maar ongetwijfeld nog te voorzien van duurdere opties- zal niet als warm broodje over de gemiddelde showroomtoonbank gaan, zo luidt de voorzichtige schatting. Toch is het een eyecatcher eerste klas in de showroom, aldus de trotse sanitairspecialist die in ons land de primeur had. Belangrijker is dat achter de muren van dit wellness-kanon zich volgens de Duitse broers Dornbracht de absolute toekomst van douchetechniek afspeelt.
E in de badkamer
De toekomst dus. De techniek heeft gruwelijk veel gevolgen voor de installateur. Niet alleen vragen de waterhoeveelheden extra aandacht voor waterverwarmers, toe- en afvoerleidingen; de intrede van de netwerkkabel in de natte ruimte vereist kennis die veel sanitairinstallateurs niet bezitten. De E-techniek gaat absoluut doorbreken in de badkamer, verzekeren de Duitse badkamer-broers. Programmeerbare elektronische aansturing is de nieuwe mengkraan, individualisering van de badder-geneugten dé trend: middels elektronica. Blijft de E in de badkamer vooralsnog voor de gemiddelde badkamerinstallateur beperkt tot verlichting, een iPod-aansluiting en andere eenvoudige stroom-gerelateerde perikelen; de wellness-omgeving van nu, en dus ook de badkamer van morgen, brengt de harde schijf en de netwerkkabel naar de badkamer. Waarvan akte. Met andere woorden, met een dergelijk toekomstbeeld kan een slimme showroomhouder zich onderscheiden van de middelmaat, en op dit aspect wegduiken onder de druk van markt en internethandel.
Verspil-hype
Eenmaal opgedroogd, werd me nog even op het hart gedrukt het verkwistende karakter van deze douche niet te veel te benadrukken. Natuurlijk, dat eeuwige groene randje om het comfort gevoel. Fabrikanten koketteren er maar wat graag mee, maar in het segment van deze prijzige douchesensatie zal geen haan naar die 42 liter per minuut kraaien. De destressing-choreografie duurde nog geen 10 minuten, dat is dus een stevige badkuip vol. Bovendien; ook dergelijke waterslurpers kunnen met zonneboiler van reuzeformaat –kopers met deze douche hebben doorgaans ook een redelijk dakoppervlak- en een lijvige douche-wtw best wel het een en ander compenseren. Er zijn vast wel een paar marketeers die van deze bronaanpak een mooi verhaal kunnen brouwen.