Ik ben iemand die altijd alles wil weten. Of het nu gaat om het plaatsen van cv-ketels, het aanleggen van elektra of service en onderhoud aan witgoed, ik zoek precies uit hoe iets werkt. Op die manier kan ik namelijk werken zoals ik dat graag wil: met kennis van zaken en met goede kwaliteit als eindresultaat. Ik doe iets goed of ik doe het niet.
Vakidioot
Inmiddels ben ik alweer 10 jaar werkzaam als zelfstandig installateur. Daarvoor heb ik gewerkt als elektricien en als servicemonteur in het witgoed. In 2007 zocht ik wat anders en heb ik de stoute schoenen aangetrokken. Ik was van plan me vooral te richten op elektra, maar in de praktijk werd dat al snel veel installatiewerk. Daar wilde ik vervolgens ook alles van weten en daarom ben ik me erin gaan verdiepen. Gemiddeld ga ik één keer per maand naar een workshop, cursus, training of beurs. Ik ben een vakidioot en de kennis ligt voor het oprapen, dus waarom zou ik het niet doen?
Keuze voor kwaliteit
In 2011 had mijn bedrijf een dip. Ik kreeg steeds vaker conflicten met aannemers over de installatieprijzen. Het moest alsmaar goedkoper. Toen ben ik me meer gaan focussen op service en onderhoud. Dat was een heel zware weg, zo midden in de crisis. Maar het is me gelukt. Ik houd me nu bezig met service en onderhoud in de breedste zin van het woord; van gaslekken en drinkwaterlekken tot storingen en cv-onderhoud. Om dat goed te kunnen doen, heb ik inmiddels al mijn erkenningen, waaronder ook OK CV. Daarmee onderscheid ik mij van anderen. Ik heb mijn bus ook volledig ingericht voor het servicewerk: ik heb veel spullen direct beschikbaar, zodat ik meteen het probleem kan oplossen. Ook zorg ik ervoor dat er bijvoorbeeld een tegelzetter langskomt als ik voor een reparatie een tegeltje heb moeten verwijderen. Totale ontzorging dus.
Kennis in plaats van laagste prijs
Ik ben blij met de keuze die ik in 2011 heb gemaakt. Sinds anderhalf jaar merk ik ook echt dat klanten mijn erkenningen steeds belangrijker vinden. Dat zijn grote klanten zoals Stedin en Vitens, maar ook particulieren. Zij zijn steeds minder op zoek naar de laagste prijs en meer naar kennis. Ook OK CV sluit aan bij die trend. Als ik mensen attendeer op het bestaan van OK CV, de toekomstige wetgeving en het belang van een goede kwaliteitscontrole, dan zeggen ze: je hebt gelijk! Door OK CV is het aantal onderhoudscontracten dat ik heb in een jaar tijd verdubbeld. Je merkt gewoon dat er steeds meer interesse komt voor veiligheid en kwaliteit. Dat komt natuurlijk ook mede door de berichtgeving in de media.
Tijd en geld
Ik vind het jammer dat veel installateurs nog geen OK CV hebben. Ja, het klopt dat het nog niet verplicht is. En ja, je moet erin investeren. Ook qua tijd. Je bent al gauw een uur tot anderhalf uur per klant bezig met het onderhoud en de rapportage. Maar ik ben van mening dat je dat later terugverdient, bijvoorbeeld doordat je aanvullende reparaties kunt doen. Je komt bij de klant over de vloer, praat met hem en bouwt zo een goed contact op. Dankzij OK CV krijgt je klant bovendien een goed inzicht in wat er precies gebeurt tijdens een onderhoudsbeurt. En misschien wel het allerbelangrijkste: zeker als ondernemer zonder personeel kan ik mij met OK CV onderscheiden van anderen. Dus ja, het is juist wel interessant om te doen!
Als je tenminste staat voor kwaliteit en durft te investeren natuurlijk.
Meer weten over het kwaliteitslabel OK CV? Kijk dan hier.
De eerste zin van dit artikel klopt al niet. Dhr. Engberink weet (lang) niet alles en heeft mij daarom voorzien van een zeer slecht advies. Het schoot aan alle kanten tekort. Kennis over het plaatsen van een kraan of verhelpen van een lekkage zal er misschien zijn. Kennis van het opstellen van een plan van aanpak is er zeker niet.