‘Niet zo praktisch’. Als dát woord uit de mond van een klant valt, krijg ik al kippenvel. Omdat het te pas en te onpas wordt gebruikt waar het niet voor bedoeld is.
In de 7 jaar tijd dat ik mijn badkamershowroom run, is mijn liefde voor mooie badkamers alleen maar gegroeid. Iedere keer weer is het mijn persoonlijke uitdaging om deze badkamer nog mooier dan de vorige te krijgen, en iedere keer weer kom ik dichter bij mijn doel. Het is een kwestie van wensen vertalen in ruimte. Bijvoorbeeld veel bergruimte, een rustige uitstraling, strakke vormen, of bewegingsruimte voor een groot gezin, ga zo maar door. Iedere keer weer is het een uitdaging om het verlanglijstje in die ruimte te krijgen.
Luisteren
Het allerbelangrijkste in dit proces is luisteren naar mijn klanten, één van de belangrijkste toegevoegde waarde van een sanitairspecialist. Want alleen door te luisteren en goed door te vragen kan ik het ultieme doel bereiken. Wensen zoals: ruimtelijkheid, een lichte uitstraling, privacy en dat soort termen zijn altijd goed te begrijpen. Daar kan ik mij meestal goed bij inleven.
Alles gaat goed, totdat het woord ‘praktisch’ valt… dan krijg ik kippenvel. Met praktisch is in principe niets mis; sterker nog: praktisch is heel belangrijk, want een badkamer móet praktisch zijn (wat niet in het leven); maar meestal wordt het woord praktisch vooral gebruikt als iemand niet durft of wil zeggen wat hij/zei écht denkt.
Lees maar:
Een kraan met 2 knoppen is toch niet praktisch?
Een spiegelpaneel is toch niet praktisch?
Dit ontwerp lijkt me niet zo praktisch!
Een wcbril met softclose is niet praktisch!?
Zeg liever:
Ik vind het niet mooi.
Ik ben een kraan met een hendel gewend.
Ik vind mijn eigen ontwerp beter
Als ik moet plassen, kan ik het echt niet meer ophouden totdat het brilletje beneden is.
Als een klant als zogenaamd verweer tegen mij zegt ‘dat het niet praktisch is’, zegt hij of zij precies hetzelfde als ze over je kapsel kunnen zeggen: ‘goh wat apart’, of over je baby: ‘wat is het een lief kind’. Wat zou de wereld een stuk ‘praktischer’ zijn, als we duidelijk taal spreken.
Waarom wil een verkoper dat een klant het zegt zoals hij het wil.
We zijn allemaal verschillend en dus zeggen we de dingen ook op uiteenlopende andere manieren.
Een goede verkoper hoort tussen de regels door wat er werkelijk speelt.
Een slechte verkoper wil dat de klant doet en zegt zoals hij het wil.
Ga maar sleuven graven dan heb je geen last van vreemde klanten.
Beste eigenaar showroom en passie voor het vak
Waarom vraag je niet door als klant met opmerkingen komt.
Mogelijk kunt u nog wat leren en dit is “goed luisteren” want deze mensen besmeren wel uw boterham.