Ga naar hoofdinhoud

Recruiters… wat doe je er tegen?

Headhunters die personeel wegkapen bij bedrijven in de installatiebranche. Je hoort het steeds vaker. Maar wat doe je ertegen? Gewoon terug recruiten! Door zo’n medewerker een half jaar later nog eens te bellen.

Eén simpel telefoontje

Het overkomt ons accountantskantoor ook weleens. Dat een goede medewerker ergens anders gaat werken. Ze zijn dan toe aan een nieuwe uitdaging of ze krijgen ergens anders net iets meer mogelijkheden. Ik maak dan altijd gelijk een notitie om ze een half jaar later nog eens te bellen. In de eerste plaats gewoon om ze te vragen hoe het met ze gaat. Omdat ik oprecht geïnteresseerd ben. Zoiets wordt altijd enorm gewaardeerd. ‘Goh, wat leuk dat je even belt.’ Je hoort dan ook gelijk of iemand op z’n plek zit bij z’n nieuwe baas. Is dat niet zo, dan kun je kijken of hij of zij er wat voor voelt om terug te komen.

Als iemand het bij jouw bedrijf goed heeft gehad, dan is dat terug recruiten niet zo moeilijk meer. Al helemaal niet als het gras bij de buren toch niet zo groen is gebleken. Grote voordeel is dat je elkaar al kent. En weet wat je aan elkaar hebt. Een terugkeer naar jouw bedrijf is dan zo gemaakt. Maar je moet wel eerst dat ene telefoontje plegen! Iets dat zo’n oud-medeweker uit zichzelf misschien nooit zou hebben gedaan. Omdat ze dat vaak niet echt durven. ‘Want je gaat toch niet je oude baas bellen?’ Natuurlijk is het niet continu raak. Maar zo’n telefoontje zorgt sowieso altijd voor een positieve vibe. Misschien dat ze daardoor wel iemand anders tippen voor een baan bij jouw bedrijf. Dan is dat de bijvangst!

Snoeppot

Maar mijn belangrijkste tip is misschien wel om het nooit zover te laten komen. Dat werknemers voor een paar tientjes meer worden weggekaapt door een recruitmentbureau. Zorg er gewoon voor dat ze daar niet voor openstaan; door ze leuk werk te bieden, samen mooie projecten te maken en het werk goed te organiseren. Heb je de basis op orde, dan is de verleiding ook minder groot dat ze rond gaan kijken.

Zie het als een snoeppot die op tafel staat. Op het moment dat je de deksel eraf haalt, wordt het steeds verleidelijker om er iets uit te halen. Zorg ervoor dat die verleiding er niet is! Dat werknemers zich gewaardeerd voelen en dat ze het naar hun zin hebben bij jouw bedrijf. Dan is jouw bedrijf al die goedgevulde snoeppot!

Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Venray en Uden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie