Als gevolg van de materiaalschaarste zien we dat installateurs hun spullen steeds eerder bestellen. Maar er komt een keer een kantelmoment. Dat de schaarste maar misschien ook de prijzen afnemen. Moet je daarom je materialen nog steeds vroegtijdig blijven inkopen, ook als ze pas over een half jaar worden geïnstalleerd? En waar moet je in deze tijd van materiaalschaarste en hoge inkoopprijzen nog meer op letten?
Gelijk maar het antwoord op de vraag of je – zoals nu – ook de komende maanden je spullen ruim van tevoren moet blijven bestellen. De kans bestaat natuurlijk dat je straks materialen ‘duur’ op voorraad hebt als de materiaalschaarste en prijzen eventueel afnemen. Mijn advies is om het wel gewoon te blijven doen. Zeker als je de financiële middelen en logistieke ruimte ervoor hebt. Er komt natuurlijk een keer een kantelmoment in de markt, maar daar moet je niet op durven te gokken. Bij een eventuele prijsdaling maak je wel wat minder marge, maar nog steeds de marge zoals je die nu berekent op basis van de materialen die je nu inkoopt. Wacht je te lang met bestellen, dan loop je een veel groter financieel risico omdat je projecten dan vertraging kunnen oplopen. En dat kost vaak veel meer.
Doorberekenen
Let er bij de hoge inkoopprijzen van nu wel op dat je deze goed blijft doorberekenen naar de klant. En dat je dus een gezonde marge overhoudt. De materiaalschaarste zorgt daarnaast voor extra andere kosten. Bijvoorbeeld als je voor de voorraad een extra ruimte moet afhuren. Ook die kosten moet je kunnen doorberekenen. Datzelfde geldt voor de tijd die de werkvoorbereiding kwijt is als ze op zoek moet naar alternatieve materialen. Of dat er extra montage-uren bijkomen, omdat de monteurs vaker op een project moeten terugkomen of omdat niet alle materialen tijdig aanwezig zijn. Zorg ervoor dat dit niet ten koste gaat van je marge! Verder is het belangrijk dat je goede prijsafspraken maakt en dit juridisch ook goed vastlegt. Bijvoorbeeld over wat er gebeurt als een project wordt uitgesteld en de inkoopprijzen tegen die tijd verder gestegen zijn. Techniek Nederland heeft daar een handige FAQ voor samengesteld met daarin de meest gestelde juridische vragen bij prijsstijgingen en materiaalschaarste.
Verzekering
Tenslotte nog twee tips die heel erg voor de hand liggen, maar die vaak vergeten worden. Op het moment dat een magazijn vol staat met materialen, is het verstandig om op tijd je verzekering aan te passen en te verhogen. Je wilt niet dat er onverhoopt iets gebeurt en dat de verzekering niet goed geregeld is. Maak verder ook goede afspraken met de groothandel over de garantietermijn van de materialen. Vooral over vanaf wanneer de garantietermijn begint te lopen. Is dat vanaf het moment dat een warmtepomp vandaag wordt afgeleverd bij jouw magazijn of pas vanaf volgend jaar als deze geïnstalleerd wordt? Daar wordt door de groothandels verschillend over gedacht. Maar spreek dat wel goed af! Ook hier wil je niet dat het een punt van discussie wordt. Waarbij jij als installateur aan het kortste eind trekt.
Stefan van Maasakkers is adviseur en vennoot bij RHM