De Stichting Verwarming en Sanitair is nu ook officieel van het toneel verdwenen. Het al een tijdje in slaap gesukkelde samenwerkingverband van installateurs, badkamerspecialisten, fabrikanten en groothandelaren heeft de branche haar afscheidscadeautje gegeven.
De Stichting Verwarming en Sanitair is tot 2010 behoorlijk actief geweest in de markt. Zo was het de gangmaker achter de Badkamer Design Awards, en gaf het stevige impuls aan het toen nog lijvige badkamerdeel van de VSK. Met Baden In Holland had de vakbeurs tot 2008 zelfs nog consumentendagen.
Speeddaten
De stichting droeg in die tijd bij aan de waardering die de badkamer kreeg als belevingsruimte, als onderdeel van je woning waarin je wilt investeren. De Ontwerpfabriek was een concept waarbij je als consument in korte tijd een badkamer kon laten ontwerpen. Speeddaten voordat speeddaten bestond. En wat nu weer door bijvoorbeeld op de VT Wonen beurs opnieuw leven is ingeblazen.
Natuurlijk: het doel was spullen verkopen en zo veel mogelijk consumentenbudget richting die natte ruimtes trekken: maar het gebeurde integraal. Met een verhaal: en met als doel om comfort en welbevinden bij die eindklant te bewerkstelligen.
Ons-kent-ons
Het gebeurt ook niet zo vaak: fabrikanten, groothandelaren, detaillisten en installateurs in één vereniging. Wat dat betreft was de stichting zijn tijd misschien wel te ver vooruit. En natuurlijk was de stichting ook een old-boys-network van branchegenoten, een gezellige borrel en netwerkclub van een branche van ons-kent-ons.
De sanitairbranche is in tien jaar tijd op zijn kop gezet. De crisis heeft huisgehouden. Nu de rook is opgetrokken zien we dat er geen heilige huisjes meer bestaan. Fabrikanten die de groothandel omzeilen, groothandelaren met private labels, zelfproducerende detaillisten, fabrikanten met showrooms, keiharde franchise, internetconcurrentie. De klassieke keten –fabrikant, groothandel, badkamerspecialist, installateur, consument- staat onder forse druk.
Compliance-gedoe
Ook de moederbedrijven in de stichting vonden het maar gek: contributie betalen voor een samenwerking met je concurrentie. Werden daar plannetjes bekokstoofd? Werden daar mededingingsregeltjes aan de laars gelapt? Om zogeheten compliance-redenen kabbelde de animo af. De stekker ging uit het consumenten-event, uit de designprijzen, en de afgelopen tien jaar hoorde u en ik nagenoeg niks van de stichting. Sterker nog: ook het stichtingsbestuur werkt al een tijdje niet meer in het sanitair.
De pot is leeg en door
De nog stevig gevulde stichtingsclubkas is op de kop gezet, en USP Marketing en Consultancy heeft van de leftovers een nalatenschap mogen produceren. Een lijvig onderzoek naar heden en toekomst. Over trends en samenwerkingskansen. Het rapport heet Spetterend Sanitair 2025. Wat misschien nog het meest spetterend was, maar pijnlijk tegelijk, was hoe ondernemer/spreker Leen van Zevenbergen het bijbehorende congres. “Een branche die op alle fronten samenwerking bepleit, maar er zelf mee ophoudt.”
En toen was het even stil.