Er zijn nu opvallend veel overnames in de installatiebranche. Toch vraag ik me af of dit wel het juiste moment daarvoor is. Zeker als je het alleen maar doet om aan meer personeel te komen. Wist je dat bij 60 procent van de overnames het minder oplevert dan van tevoren gedacht? Belangrijkste bij een overname is dat je er helemaal klaar voor bent. Maar wanneer is dat? En wat is dán het juiste moment?
Realistisch
Natuurlijk, de installatiebranche is super interessant. Een enorme groeimarkt, dus ik snap die nieuwe golf van overnames wel. Maar laten we ook even realistisch kijken. Bij een overname focussen we ons vaak erg op wat er bij een overnamebedrijf in het verleden is verdiend. Maar dat is dus totaal niet interessant. Want je koopt een bedrijf om de toekomstige winst. In een hoogconjunctuur – zoals nu – is de vraag hoe lang het goed blijft gaan. Als koper is een periode waarin het economisch wat minder gaat veel interessanter. Je hoeft er dan ook veel minder voor te betalen. Dus waarom niet even wachten?
Daar komt bij dat bij een overname vaak meer komt kijken dan je denkt. Het is niet iets dat je er zomaar even bijdoet. Uit onderzoek blijkt zelfs dat zo’n 75 tot 80 procent als het ware mislukt. Bij 15 tot 20 procent kost het echt geld en bij meer dan de helft levert het eigenlijk minder op dan voor tevoren gedacht. De reden daarvan is dat een overname eigenlijk best complex is. Bij grote bedrijven die wel vaker overnames doen, zie je dat ze daar complete overnameteams voor hebben. Die daar helemaal in gespecialiseerd zijn. Kleine bedrijven missen die expertise. De kans dat het daardoor mislukt, is dus best groot. Vaak zie je ook dat het een defensieve keuze is. Het lukt ze dan niet om aan personeel te komen en dan wordt er maar even een bedrijf overgenomen om zo te komen tot meer schaalgrootte.
Tijd en energie
Los van culturen en werkzaamheden die op elkaar moeten aansluiten, is het bij een overname van belang dat het management daar voldoende tijd en energie voor heeft. Zeker nu zijn directies vaak al veel te druk met de werkzaamheden bij hun huidige bedrijf. Er dan ook nog even een overname bijdoen, dat werkt niet. Ik sprak laatst een directeur van een installatiebedrijf die z’n zaakjes meer dan op orde heeft. Op het eind van de ochtend heeft hij zijn bureau al leeg. Kijk, dan wordt zo’n overname een ander verhaal. Dan heb je er ook de tijd en de energie voor. En ben je er zelf – en ook het bedrijf – klaar voor.
Brokstukken
Maar ook dan is het goed om wellicht nog even te wachten totdat het economisch wat minder gaat. Misschien kun je straks wel de brokstukken oprapen van een overname die elders mislukt is. Financieel veel aantrekkelijker en het risico is dan ook minder groot. Zorg dus dat je alert bent en – als het erop aankomt – je straks eersterangs zit. En voor wie er nu al klaar voor is, is er een website van Techniek Nederland die vraag en aanbod op een discrete manier bij elkaar brengt.
En zit je aan de andere kant, en wil je juist je bedrijf verkopen, lees dan mijn eerdere blog voor installatie.nl.
Inzicht krijgen in de meest actuele prestaties van installatiebedrijven? Handige tips voor het slim omgaan met capaciteit en tarieven? Kijk hier het webinar terug dat Installatie.nl maakte met Stefan van Maasakkers.