Jarenlang was het in badkamerland een wereld van uitersten. ‘Alles, of zo min mogelijk’; ofwel overdreven luxe, of zo goedkoop en uitgekleed mogelijk. Het leukste marktdeel in het sanitair, dáár tussenin, is weggeslagen in de crisisjaren.
Jammer, want juist dit middensegment vind ik het meest boeiend. Wél ruimte voor design, voor innovatie, voor nieuw materiaalgebruik, maar tegelijkertijd ook bereikbaar voor Jan met de Pet, functioneel en passend bij onze calvinistische inborst. Een marktdeel waar je écht je best voor moet doen, want het heeft het beste uit alle werelden.
De particuliere knip
Op de SHK in Essen liep de opgerichte badkamermarkt na jaren in de piepzak voor eerst sinds jaren weer een voorzichtige kleine polonaise. De particuliere knip gaat weer open, en dat zagen we direct in het aanbod in dat middensegment. De aantrekkende nieuwbouw, de grotere investeringsbereidheid in mooie nieuwe, duurzame badkamers met individuele invulling, zorgt weer voor wat welkome pit in sanitairland. Pure materialen, mooie details, nieuwe afwerkingen, en oog voor vitaliteit, duurzaamheid, levensloopbestendigheid en zo digitaal als je het wilt hebben. En dan niet exorbitant duur (maar nog wel goed aan de prijs).
Krenten uit de pap
Ander interessant item: wat doen de A-merken om onderscheidend te zijn voor de vakhandel. Uiteindelijk zal er een stroming zijn van showrooms en specialisten die niet meer standaard voor alle A-merken via de traditionele groothandel kiest. Je pikt de krenten eruit en gaat liever eigenwijs aan de slag met private labels, kleine ‘beschermde’ directe leveranciers of maatwerk van eigen bodem. Is de inkoopformule nog wel interessant, vraagt een detaillist zich in het komend nummer van ons vakblad af. Het kostenaandeel arbeid in de gemiddelde badkamer groeit. De sanitairbranche zit weer in de lift, maar is ook volop in transitie, waarbij slimme, eigentijdse en baanbrekende bedrijven de bovenliggende partijen worden. We zien productspecialisten ontstaan die gerichte dealernetwerken optuigen, maar ook leveranciers die de breedte opzoeken en totaalaanbieders worden, voor en achter de muur.
Al deze ontwikkelingen zijn an sich goed nieuws: met expliciete keuzes van vakspecialisten ontstaan minder evergreens, mooiere bedrijven, meer diversiteit en een betere marge. En uiteindelijk ook mooiere en meer eigenwijze badkamers die geleefd kunnen worden als een goed zittende jas waar je blij van wordt. Bedrijven, handelaren en leveranciers die geen waarde toevoegen aan de keten, die worden ook niet gemist.
De krenten in de pap, die ik gespot heb in Essen, ziet u in onderstaande vlog.
Hieruit destilleer ik de volgende sanitairtrends van 2018
- meer series in dunner keramiek
- variaties in afwerklagen in keramiek én kranen
- matzwarte armaturen, maar ook bv goten in opkomst
- minimalisme met knipoog naar klassiekers
- praktische bediening: knoppen en
- beton(look), hout(look), pure materialen scoren
- tegels: drukke motieven en structuren mogen, net als het beprinten van artikelen
- apps: alles met smartphone bedienen en individualiseren
- duurzaamheid: herkomst en recyclebaarheid van materialen
- waterverbruik reduceren zonder comfort te verliezen
- creatieve opberg- en aflegplekken in de wand
- meubels worden modulaire systemen vol keuzemogelijkheden
- maatwerk wordt steeds beter betaalbaar en verdringt conceptmeubilair
- douchewanden: ruimtebesparende inklapbare systemen
- douchevloeren: de tegel verdwijnt van de douchevloer
- het slanke matzwarte profiel in douchewand is trendy
- spiegels: rond is de trend, en voorzien van touchbediening vol snufjes
- toiletten: randloos de standaard
- de douche-wc zonder poespas wordt de standaard
Meer nieuws op onze site, en in de eerstvolgende nummers van Installatie en Sanitair.