Ga naar hoofdinhoud

Ventilatie revolutie

Hoe gaan we nu écht wat verbeteren aan de gebrekkige ventilatiecultuur in Nederland? Op sommige fronten moeten we echt aan de basis beginnen. Op dit moment is de ventilatie van scholen een hot item.

Binnen ‘onze branche’ is het al jaren een item. Het gemiddelde klaslokaal wordt slechter geventileerd dan een gevangenis, het wettelijke bouwbesluit-minimum wordt op veel plekken met voeten getreden, en de schoolbesturen en overheden keken letterlijk de andere kant op. Gebouwen worden voor de bühne opgeleukt met zonnepanelen. Binnen blijven kinderen en onderwijzend personeel dag in dag uit in een ruimte die qua CO2-ppm’s niet horen bij een welvarend land als Nederland.

Proef op de som

Ik heb zelf heel veel gelogd, en dan schrik je telkens weer van de rapporten. Dat geldt overigens niet alleen voor klaslokalen, waar 30 bezwete CO2-bommetjes binnenkomen na een herfstig speelkwartiertje. Meet thuis bijvoorbeeld maar eens de luchtkwaliteit tijdens het koken. Meet de luchtkwaliteit eens in een potdichte slaapkamer waar meerdere mensen liggen te ronken. Ventilatiekwaliteit verdient meer aandacht, zeker nu we steeds beter gaan isoleren. Goede luchtkwaliteit is geen kostenpost, maar een gezondheidsbepalende factor.  We moeten het ventilatie-evangelie blijven verkondigen: juist nu.

Corona vliegwiel van discussie

Wat dat betreft is ‘het virus’ een geschenk voor het ventilatiebewustzijn. En wanneer Haagse ogen zich openen, dan zie je wat er mogelijk is. Overheidssteun voor meetapparatuur, overheidssteun voor advies, voor maatregelen, en een duidelijke richting en koers richting betere binnenruimtes. Het verschil tussen ‘de markt zoekt het maar uit’ en een richtinggevende overheid is voor wat het ventilatievraagstuk betreft gigantisch. Maar gaat het wel ver genoeg?

Als er straks in elk klaslokaal een CO2-meter staat en je hebt geen idee hoe zo’n ding werkt, wat de aangegeven waardes inhouden. Wat heb je er dan aan? Niet elk probleem is op te lossen met een zak geld!

Keep it simple

Wij techneuten maken het graag moeilijk: we verzanden in systeemdiscussies en aanvliegroutes. Volgens mij moeten we het juist zo simpel mogelijk maken. In de beleving van de gebruiker. Wat kun je nu meteen doen? Na een oproepje op LinkedIn hebben wat vakgenoten binnen Binnenklimaat Nederland het idee omvat om een simpele poster te ontwikkelen. Die komt er binnenkort aan.

Basis uitgangspunten

Waarom ventileer je? Hoe zorg je ervoor dat een ventilatiesysteem, of dat nu natuurlijk, via roosters of een systeem is, gewoonweg werkt. Ga extra ventileren wanneer het kan, maar verdiep je vooral in de techniek die je op dit moment tot je beschikking hebt. En is dat systeem A, het absolute zes minnetje in ventilatieland, zorg er dan bijvoorbeeld dat die spleet onder de deur daadwerkelijk zijn werk kan doen.

Geen dure techniek, maar praktische handvatten

Die poster gaan we verspreiden. Via een link op de poster ga je naar een landingspagina op GezondBinnen.nl, een initiatief van Binnenklimaat Nederland. Hier krijg je tips voor 0 euro, waarin je gebruik kunt maken van wat je hebt. Laten we daar eens over beginnen. Goed ventileren gaat niet alleen over corona. Juist niet. Goed ventileren gaat ook niet over peperdure techniek. Er is nu wel een momentum waarop het vol in de belangstelling staat, maar het gaat om het grotere geheel. We staan nu op een moment dat we straks -hopelijk zonder corona- ook gewoon een gezond binnenklimaat kunnen blijven leveren aan onze leerlingen en docenten. Dáár gaat het om.

Met een zesje ga je ook over

En stel nu hè: stel dat we die overheidsmiljoenen nu eens niet besteden aan adviesbureaus en inventarisaties van alle gebouwen, maar om de oudste en meest slecht geventileerde klaslokalen op aanvaardbaar niveau te krijgen: deze zomer al. Om in schooltermen te blijven: een aantal onvoldoendes optrekken naar een zesje is misschien netto meer winst voor de gezondheid.

2 reacties op “Ventilatie revolutie

  • Karel

    Recht uit mijn hart.

  • Coen

    “Als er straks in elk klaslokaal een CO2-meter staat en je hebt geen idee hoe zo’n ding werkt, wat de aangegeven waardes inhouden. Wat heb je er dan aan? Niet elk probleem is op te lossen met een zak geld!”

    Dat is gratis op te lossen! De leerplichtwet moet gewoon omgedraaid worden. Zodra een leerling naar huis gaat op het moment dat de CO2 waardes in het lokaal te hoog oplopen heeft dan juridisch niet verzuimd, maar de school.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie