Een waardepropositie is een bedrijfskundige benaming voor een concrete uitwerking van de gekozen positionering. Hiermee probeert u uw klanten , binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep, voor uw aanbod te winnen. Eenvoudiger gezegd: de installateur toont aan waar hij steengoed in is, waarmee hij zich onderscheidt en pure waarde toevoegt voor zijn klant, of dat nu een particulier is of een bedrijf. En dat verhaal moet kloppen. En als dat klopt, heeft u goud in handen. Daar ben ik van overtuigd.
Balletje, Balletje
Als de je 4e wachtende in rij bent, krijg je je boodschappen bij Jumbo gratis. Een unieke waardepropositie zou je zeggen. Mij doet het de laatste tijd steeds sterker denken aan Balletje-Balletje. Het spel, bekend van de Ramblas in Barcelona, waarbij je zeker denkt te weten onder welke bekertje het balletje ligt, en zet er misschien geld op in, en dan blijkt het balletje toch onder het andere bekertje te liggen. Je denkt te winnen, maar je verliest altijd.
Boodschappen en klantgevoel
Dan sta je bij die gele boodschappengigant in rij. Als tweede. En de dienstdoende kassière neemt alle tijd met de voorganger het lokale nieuws door te nemen. Ondertussen sloot de 3e persoon in de kassa-rij aan. Dan verheug je je op die in aantocht zijnde winkelwagen, rijkelijk gevuld voor een gezin van vijf, op weg naar een voordeeltje (= propositie) Maar helaas: met een druk op de knop van haar headset en wat onbegrijpelijk gemompel, werd vliegensvlug de infobalie bemand. De derde en vierde in rij werden gemaand om zo snel mogelijk naar de infobalie te komen om af te rekenen. De infobalie waar men normaliter stelselmatig wordt geweigerd omdat de artikelen niet zjin gescand. Dat was nu geen issue. Een mammoettanker met niet gescande artikelen werd over de infobalie getild, om de zelf ingestelde waardepropositie maar zo gauw mogelijk de nek om te draaien. Dan voel je je dus net als die onnozele toerist aan de Costa Brava.
Ketelvervanging
Klanten willen serieus genomen worden. Loze beloftes zijn voor de consument ergernis nummer 1! Met enige regelmaat maken installateurs mee dat ze te duur zijn met onze offerte voor ketelvervanging. Vaak vergelijkt men ‘appels met peren’. Expansievat, overstortventiel, inlaatcombinatie en rookgasafvoer zijn voor de twintigjaar oude installatie niet door aanbieder ‘’X’’ meegenomen. Prijsverschil simpel verklaard en opdracht binnen. Die meerkosten komen later wel. Of erger nog: niet.
Worstel en kom boven
De installateur worstelt hiermee. Heeft als techneut vaak niet het vermogen dit goed uit te leggen, de consument is niet geïnteresseerd in een belerend praatje. De vakman wil geen balletje balletje spelen, wil geen loze beloftes geven, maar wordt wel meegezogen worden in de ratrace, waardoor het mechanisme in stand lijkt te blijven. Hieraan ontsnappen is de ultieme waardepropositie, maar dan moet je wel ballen hebben. En dat zit ook in het bieden van scherpe prijzen, maar bovenal in het vertellen van het hele, eerlijke verhaal. En dat betekent dus ook dat er klanten zijn die door schade en schande wijzer worden. Pluspunt: ze worden wijzer.
Ben benieuwd naar uw mening en ervaringen!
Eddy de installateur met ballen blijft wel over,ook al had hij de ketel niet geplaatst het onderhoud en de nazorg krijgt hij wel.met dit artikel moet ik denken aan dat de beste stuurlui aan de wal staan