Hoe komt het dat het ene installatiebedrijf meer winst maakt dan het andere? Afgelopen maand brachten we onze jaarlijkse benchmark uit. Wat opvalt is dat het verschil in winst steeds groter wordt tussen de bedrijven die slecht, gemiddeld en buitengewoon goed presteren.
Wij hebben deze drie categorieën gemakshalve in wielertermen ingedeeld. Bij het peloton (gemiddeld) zien we dat de winst 11,10 euro per uur is. De bus (met achterblijvers) komt niet verder dan 1,50 euro per uur. Maar wat het meest opvalt zijn de koplopers. Daar is het resultaat maar liefst 20,80 euro per uur. Bijna twee keer zoveel winst als bij een gemiddelde installateur! En de koplopers lopen alleen maar verder uit.
Succesfactoren
Maar waar komt dat door? Het antwoord zit ‘m vaak in duizend dingen. Ik noem drie belangrijke. Bedrijven die een goede winstmarge hebben, werken vaak met vaste partners. Je begrijpt elkaar dan beter. En je bent beter op elkaar ingespeeld. Dit zorgt ervoor dat je efficiënter werkt en dat er minder faalkosten optreden. Goed personeel is de tweede succesfactor. Zorg dat je een vaste kern hebt en dat er weinig verloop is. Verder is ook de wijze van aansturing van grote invloed op het resultaat van een bedrijf.
Prijsdruk
Het vasthouden van je winstmarge zou het komend jaar nog wel eens een hele uitdaging kunnen worden. We verwachten namelijk dat de markt in 2021 te maken krijgt met prijsdruk. Bijvoorbeeld door installatiebedrijven die normaal gesproken in de utiliteit zitten en door slechte vooruitzichten in die sector hun focus verleggen naar de woningbouw. Wat je daartegen kan doen? Ga als installateur heel dicht tegen een aannemer of projectontwikkelaar aanzitten. Trek op als partners in plaats van dat het een klant-leverancier-relatie wordt. Zo maak je het andere installateurs lastig om daartussen te komen.
Ander aandachtpunt in 2021 zijn de materiaalkosten. We zien dat de materiaalkosten de afgelopen maanden hard gestegen zijn. Omdat offertes vaak ver van tevoren worden gemaakt, is het heel lastig om die materiaalprijzen er goed in te krijgen. Probeer echter wel een soort van indexatie in de offertes mee te nemen, waardoor je de prijsverhogingen wel kunt doorbelasten. Anders gaat dat ten koste van je winst!
Oproep
Kom ik terug bij mijn beginvraag: Waarom maakt het ene installatiebedrijf nou meer winst dan de andere? Ik heb je al drie succesfactoren genoemd. Maar er zijn er veel meer. Wat is volgens jou de belangrijkste reden waarom het ene bedrijf een beter resultaat haalt dan de andere? Mag ik je uitdagen om onderaan deze pagina te reageren? Laten we samen tot een blauwdruk komen. Met allemaal antwoorden die tezamen een succesformule opleveren. Een succesformule naar meer winst!
Wat zorgt volgens jou voor een hogere winstmarge?
Stefan van Maasakkers is accountant en vennoot bij accountants- en advieskantoor Rühl Haegens Molenaar, met kantoren in Uden en Venray
Ik zal zelf aftrappen: Aansluiten bij een collectieve inkoopclub.
Beter je klanten kiezen. Wij zijn gestopt met bepaalde aannemers omdat die alleen maar op prijs inkopen ipv partnership
Ik vind de controle van arbeidskosten nog steeds lastig. Ook als je werkt met ruime marges. Een beetje pech in een klein team (lees ongelukje buiten werksfeer, dat voor langdurig verzuim zorgt) bepaalt al snel de marge. De verzekering dekt de kosten, maar niet het omzet verlies. Ook is het soms lastig om het omzet deel materiaal hoog te houden. Dit gebeurt bij kleine reparatiebezoeken en toch ook de transparantie. Specialisatie, goede focus en toch stiekem ook een beetje geluk zijn in mijn ogen de succesfactoren!
”Zonder geluk vaart niemand wel”; dat is inderdaad zo. Wel merk ik dat ondernemers die keuzes maken vaak ook wat meer geluk hebben, maar of dat dan toeval is…
Specialisatie en focus staan hoog op het lijstje.
Drie dingen zijn belangrijk;
1 organiseren
2 organiseren
3 organiseren
Ik vraag mij altijd af, de 1 werkt om zijn centjes te verdienen de ander om winst te maken, hoe groter je bent hoe lager je inkoop, kleintjes betalen altijd meer, met winst kan je investeren, met je centjes verdienen kan je alles betalen, kleintjes kunnen geen risico lopen en zullen lager inschrijven en zijn voor grotere niet interessant, als je centjes mag uitgeven van een ander zal je kiezen voor een grote dan ben je “verzekerd” van een grote achter je, uiteindelijk zal er veel meer betaald worden aan een grote en zo blijft de wisselwerking bestaan.. een klant die uit eigen middelen moet betalen zal kiezen voor een middelmaat of een kleintje.. En ons kent ons dat is ook een hele fijne… Mocht ik het ooit voor de prijs van een grote het mogen en kunnen maken en genieten van hun inkoop prijs dan zou ik enorm veel winst kunnen maken… maar zo werkt de wereld niet… gek eigenlijk.. stel de kleintjes krijgen de hoogste korting.. en het werk gegund.. dan zijn ze zo ook heel groot en zullen ze weer omvallen door een ander kleintje .. het wiel draait rond …
ZZper mag blij zijn met 20 a 30 % bij de groothandels en de grote organisaties lopen onterecht met grote kortingen weg die kunnen oplopen tot wel 70%. Een grote ongelijkheid die ZZpers het onmogelijk maken te concurreren.
Tevens een groot onrecht.
Maak tevreden klanten die terugkomen.