Franchiseformule Baderie gaat meer private labels voeren. Dit zegt directeur Jeroen Valk van overkoepelende organisatie IGM Holding in een interview in Installatie en Sanitair. Op termijn wil de formule, met 50 vestigingen in Nederland, dat 40 procent van het assortiment bestaat uit private labels.
Jeroen Valk wil de detaillisten van Baderie met deze koers op elk niveau onderscheidend vermogen bieden ten opzichte van markt en internet. “Het tweesporenbeleid van sommige fabrikanten krijgt consequenties”, zegt hij in het interview. Veel sanitairdetaillisten hebben moeite met het feit dat sanitair via verschillende kanalen en prijsniveaus bij de consument terecht komt. Onder invloed van prijsdruk en economie blijkt de scheidslijn tussen b2b en directe verkoop aan consumenten te vervagen. Detaillisten in het algemeen hebben ook moeite met het verkopen van hun eigen toegevoegde waarde ten opzichte van deze concurrentie. Baderie denkt dat door het gewijzigde merkenbeleid het onderscheidend vermogen van de franchiseketen ten opzichte van de internet- en bouwmarktconcurrentie wordt vergroot, zonder internetverkoop uit te sluiten. Valk voorziet dat kleine sanitairmerken het moeilijk gaan krijgen in 2011. De afgelopen jaren is het aantal private labels in de markt al aanzienlijk gegroeid.
Badkamer
Baderie is met met zijn 32 jaar de oudste franchiseformule van badkamers in de branche en qua omzet marktleider in Nederland. Aansluiting bij de keten betekent dat de detaillist het door de formule samengestelde assortiment verkoopt. In ruil voor deze beperking ontvangt de ondernemer inkoopvoordeel, een uniforme showroomuitstraling en ondersteuning bij marketing en communicatie. Baderie heeft na eigen onderzoek berekend dat de markt van sanitairshowrooms in drie jaar tijd gehalveerd is. “Nederland heeft nu zo’n 375 goede showrooms, waarvan 125 ongebonden.”
Klik hier voor een proefnummer of proefabonnement op Installatie en Sanitair