Ga naar hoofdinhoud

ComforTrend-afsplitsing TICNED uit de startblokken

TICNED, een installateurscollectief van 27 installatiebedrijven, is op 1 januari officieel van start gegaan.

“Transparantie is bij ons het toverwoord”, zegt Norbert Leerkes, die TICNED gaat leiden. Leerkes was voorheen vijf jaar werkzaam bij ComforTrend, de collectieve inkooporganisatie waar de installatiebedrijven in TICNED zich uit onvrede juist van hebben afgesplitst. Daarvóór was Leerkes als oud-directeur van ElektroNed ook al verantwoordelijk voor de inkoopprocessen.

In november vertrokken 26 installateurs bij ComforTrend en richtten TICNED op. Nu, in de eerste week van januari, heeft zich al één nieuw lid gemeld: De Haan uit Oosterwolde. “Natuurlijke aanwas dus”, zegt Leerkes. Uiteindelijk wil TICNED doorgroeien naar tachtig tot negentig installatiebedrijven. Zij betalen maandelijks een fee van 250 euro. “Met dit aantal deelnemers kunnen we twee of drie mensen in dienst hebben en tegelijk de maximale bonus voor installateurs bedingen.”

Transparantie

Bij veel inkoopcollectieven – “niet alleen bij ComforTrend” – is niet precies duidelijk hoeveel korting daadwerkelijk bij installateurs terecht komt en welk deel bij het management van het collectief blijft hangen, zegt Leerkes. “Bij TICNED kunnen installateurs aandeelhouder worden. Dat zijn er bij ons nu 22. Dat garandeert dat de financiën transparant zijn. Maar daarnaast rapporteren we ook altijd netjes aan de Raad van Commissarissen, een afvaardiging van aangesloten installateurs.”

Leerkes benadrukt dat installateurs gewoon zelf kunnen blijven inkopen, dat verloopt niet via TICNED. “Wel is het zo dat we via de ene groothandel meer korting kunnen bieden dan via de ander.”

Eén reactie op “ComforTrend-afsplitsing TICNED uit de startblokken

  • T. Toering

    Transparantie is het toverwoord, volgens Norbert Leerkes. Dat zouden de installateurs graag willen.
    Al in 2003 heb ik dit geprobeerd bij ComforTrend in te voeren, samen met een aandeelhouderschap, voor de installateurs. Geen interesse.
    Ik heb dezelfde actie nog een keer herhaald in 2008. Nu met een heel circus aan presentaties en afsluiting met een feestelijke barbecue e.d.. Slechts een zeer kleine minderheid had interesse. Met zo weinig respons heb ik het uiteindelijk niet doorgevoerd.
    Dus waarom nu zo belangrijk?
    Het is trouwens zeer gedurfd, van Norbert Leerkes, om de naam Elektroned te noemen. Ingewijden weten wel waarom.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie