Veel beweging bij groothandelaren: de een biedt opleidingen aan, de ander verzorgt technische engineering en prefabriceert materialen voor de installateur. Check onze podcast.
CEO Henk Jan Wegkamp van Rensa Family geeft in de Installatie.nl Podcast een kijkje in de strategiekeuken van de technische groothandel. Onder Rensa Family hangen onder meer de groothandelaren Rensa en Gévier.
Rensa, na Technische Unie de grootste groothandelaar voor de w-installateur, groeit momenteel vooral op het gebied van dienstverlening. Zo leveren de afdelingen Techniek en Prefab van de grossier ondersteunende diensten aan de installateur “We moeten de vakman zijn vakwerk laten doen. Wij leveren ondersteuning in de vorm van kennis, advies of voormontage.”
(artikel gaat verder onder de video)
Prijsdenken
De top 5 van landelijke groothandelaren voor de w-branche in Nederland bestaat nu uit Technische Unie, Rensa, Wasco, Solar en Plieger. Angst voor nieuwe aanbieders als Amazon.com heeft Wegman niet. “De dienstverlening voor de installateur moet ervoor zorgen dat we uit de prijs-as weg kunnen blijven. Maar onderschat onze basisfunctie niet: op het juiste moment een compleet pakket leveren, en dan ook nog met betalingsafspraak achteraf en kennis van de branche en producten. Dat zie ik daar nog niet gebeuren.”
Meer online bestellingen
Op dit moment is meer dan de helft van de bestellingen die wordt gedaan online. Hierin loopt Nederland volgens Wegman internationaal voorop. “In Duitsland wordt nog met de fax besteld. Dat is hier ondenkbaar.” De groothandel kan in principe binnen een dag leveren, maar compleetheid gaat altijd boven snelheid, zegt Wegman. “Toegevoegde waarde zit in bouwplaatslogistiek: dus nachtleveringen in de bus, bundeling van materialen per woning. Hier is in de keten nog veel winst te halen.”
Verpakkingsneutraal
Bijkomend voordeel van de afdeling Prefab, die bijvoorbeeld wastafels en inbouwreservoirs voormonteert, is dat er fors bespaard wordt op verpakkingsmateriaal. “De groothandel moet de ambitie hebben om naast CO2-neutraal misschien ook wel verpakkingsneutraal te worden.”
Alle interviews uit het VSK Nieuwscafe zijn hier terug te kijken.
He, he… het gezond verstand begint door te breken.
Nu nog de sales managers en de kennisloze callcentre medewerkers, die alleen maar in staat is te vertellen wat hij of zij in zijn of haar scherm ziet staan, vervangen door old school verkopers met kennis van zaken, die weet waar hij over praat, die z`n klant persoonlijk kent ….., en we zijn weer terug op het niveau waar we jaren geleden jammer genoeg van vertrokken zijn.
Dat is hedendaags inderdaad wel een issue. Soms bel ik gewoon nog een keer en hoop dan maar op een andere collega aan de telefoon.