Intergas is gestart met een take-back programma voor oude cv-ketels. Ketels worden verzameld bij installatiebedrijven, waarna ze bij Intergas in Coevorden zorgvuldig worden ontmanteld.
Het project start met enkele aangesloten installatiebedrijven en zal volgend jaar opgeschaald worden, zegt duurzaamheidsmanager Jessica Steinhoff van Intergas’ moederbedrijf Rheem. Installatiebedrijven kunnen oude Intergas-ketels in speciaal daarvoor bestemde kratten deponeren en krijgen hiervoor een klein bedrag uitgekeerd.
Kratten naar Coevorden
Intergas haalt de volle kratten op en brengt ze naar Intergas in Coevorden, waar de ketels aan een speciale disassemblage-lijn zover mogelijk uit elkaar worden gehaald. Deze losse componenten worden vervolgens naar gespecialiseerde recyclingbedrijven gebracht, die er een zo zuiver mogelijk restproduct van maken.
“Vaak komen afgedankte ketels terecht bij ‘schrootboeren’ en worden daar door de shredder gehaald. Het is lastig om met zo’n proces zuivere reststromen te krijgen. Je zal altijd een paar procent vervuiling houden. Bij het proces zoals wij dat gaan invoeren, krijgen we veel zuiverder reststromen, die dan ook weer veel hoogwaardiger kunnen worden hergebruikt. Upcyclen noemen we dat”, zegt Steinhoff.
Zelf ter hand nemen
Een van de kritiekpunten op het huidige inzamelsysteem via Stichting Open (aan wie de fabrikanten hun Uitgebreide Producenten Verantwoordelijkheid (UPV) hebben gedelegeerd) is dat de focus hiervan ligt op inzameling en laagwaardige recycling. Steinhoff: “Ik denk inderdaad dat wij het beter kunnen dan nu veelal gebeurt in Nederland.”
Het mooie aan inzameling zelf ter hand nemen, zegt Steinhoff, is dat Intergas precies weet hoe de eigen ketel in elkaar steekt en dus ook weet hoe die moet worden gedemonteerd. Daarnaast levert de disassemblagelijn informatie die weer kan worden gebruikt voor de fabricage. “Dat een specifiek onderdeel bijvoorbeeld iets losmaakbaarder kan worden geproduceerd”, zegt Steinhoff. Ten slotte is er ook een sociale component: de productie van ketels en warmtepompen is enigszins seizoensgebonden. Door in het laagseizoen te disassembleren, kunnen medewerkers bij Intergas aan het werk blijven en hoeven ze niet om te kijken naar een andere baan.
Revisie
Of er ook nog gekeken gaat worden naar refurbishment of revisie, waarbij oude onderdelen weer als nieuw worden gemaakt en opnieuw kunnen worden gebruikt, is op dit moment nog onduidelijk. “Daar gaan we nu niet op inzetten, maar misschien dat dit in de toekomst gaat gebeuren”, zegt Steinhoff.
Prachtig initiatief van Intergas. Ben er van overtuigd, dat er ook onderdelen direct her gebruikt kunnen worden, als 2e hands op de markt i.p.v. alles nieuw verkopen.
Kijk als voorbeeld naar de auto en landbouw branche, startmotoren, dieselpompen, dynamo’s.
Is dat ook voor jonge ketels,we,willen de ketel eigenlijk nog niet kwijt.
Nou heb ik mijn twijfels,hier worden ze in de regio opgekocht en geexporteerd ,wordt zelfs goed geld voor gegeven
De installateurs krijgen een klein bedrag voor het recyclen van een ketel. Tja zolang als dat bedrag minder is dat wat er op de sloop voor gegeven word weet ik niet of er veel animo voor zal zijn. Ja bij de aangesloten, waarschijnlijk grote, bedrijven vastwel. Begrijp me niet verkeerd want ik ben absoluut een voorstander van recyclen en opnieuw gebruiken. Maar vind het wel jammer dat als ik bijvoorbeeld een defecte ventilator inlever. Want recycling programma’s bestaan al langer. Dan krijg je daar als installateur €2,50-€5,– voor. En vervolgens als je zo’n ventilator nodig hebt kun je hem aan de volle nieuwprijs kopen als gerecycled onderdeel.
Elk innovatie iniatief is welkom
Hergebruikvan materialen is duurzaam. Maar maak het wel
toegankelijk zijn qua prijs/ verdienste.