De nieuwe milieuprestatieberekening voor gebouwen, de MPG, gaat niet per 1 januari 2025 in, maar een half jaar later, op 1 juli 2025. Dat maakte minister Hugo de Jonge van Binnenlandse Zaken vandaag bekend.
De nieuwe MPG bevat ten opzichte van de huidige MPG een flink aantal wijzigingen. Daar komt bij dat op de recente internetconsultatie over de nieuwe MPG meer dan honderd reacties binnenkwamen. Voor het verwerken van alle wijzigingen en op- en aanmerkingen is “meer tijd nodig”, zegt de minister. Tussen het besluit over de nieuwe MPG en de inwerkintreding ervan zit idealiter minstens een half jaar, “zodat partijen zich erop voor kunnen bereiden”, aldus een woordvoerder van de minister in een toelichting.
Wie een nieuwe woning of een nieuw kantoor wil bouwen moet een milieuprestatieberekening (MPG) bijvoegen bij de aanvraag voor de omgevingsvergunning: welke impact op het milieu heeft het gebouw, van bouw tot sloop? De MPG wordt bepaald door de milieuverklaringen van alle onderdelen of producten in het gebouw bij elkaar op te tellen en dan te delen door het oppervlak van het gebouw en de verwachte levensduur. Stapje voor stapje wordt de MPG strenger. De volgende aanpassing staat nu dus gepland voor 1 juli 2025.
Branchevereniging Techniek Nederland greep de internetconsultatie onlangs aan om een aantal zorgen te uiten. Warmtepompen bijvoorbeeld, zijn goed om het energieverbruik naar beneden te brengen, maar scoren vanwege de materialen niet goed in de MPG. “Om te kunnen voldoen aan de huidige MPG-norm en de beoogde aangescherpte MPG norm is het veel minder opportuun om straks te kiezen voor een warmtepomp, omdat de materiaalgebonden milieuscore van de warmtepomp volgens deze normen heel hoog is. Wie besluit dan welk doel en welke norm belangrijker is?”, aldus Techniek Nederland.
Data niet goed ontsloten
Ook zijn de data voor de MPG-berekening vaak niet goed beschikbaar, vindt Techniek Nederland. “Zeker voor de installaties geldt dat het vaak internationale fabrikanten zijn die wereldwijd werken. Het specifiek voor de Nederlandse markt ontwikkelen van een milieuverklaring is commercieel uitdagend vanwege de hoge kosten.”
Hoe de zorgen van Techniek Nederland in de uiteindelijke MPG-wijziging zijn meegenomen is nu nog niet duidelijk. Planning is nu dat de minister in mei een zogeheten ‘voorhangbesluit’ – de voorgenomen wijziging van het BBL – naar de Tweede Kamer stuurt, die er dan nog voor de zomer over kan vergaderen. Maar, zo erkent de minister, die planning is wel ambitieus.