De civiele rechtbank in Zwolle heeft cv-ketelfabrikant Nefit Bosch afgelopen week een schadevergoeding van bijna € 600.000 opgelegd na een woningbrand in 2010. Volgens de rechtbank is de ketelfabrikant verantwoordelijk voor in de markt brengen van een gebrekkig product.
De brand, die ontstaan zou zijn bij één van de twee cv-ketels in het pand, legde in 2010 een snackbar, pizzeria, twee wooneenheden en een kantoor in het Groningse Onstwedde in de as. Naast de bijna € 600.000 die Bosch moet betalen voor schade aan de opstal, moet de toestelfabrikant ook ruim € 160.000 aan gederfde huurkomsten, sloopkosten, incassokosten en proceskosten betalen aan de eigenaar van het pand.
Branderdeksel
In de Groningse woning is in 2008 een Nefit TopLine gemonteerd. Dit toestel bevatte de veelbesproken branderdeksel die de warmtewisselaar onvoldoende afdekte. Vanaf 2010 werd het toestel uitgerust met een warmtewisselaar met een dikker profiel. De 128.000 TopLine’s uit de periode 2006 en 2009 zijn nadien het lijdend voorwerp in een grote vervangingsoperatie die pas onlangs is afgerond. Op last van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit moest de toestelfabrikant in 2017 vaart zetten achter de vervangingsoperatie. Vanaf toen konden eigenaren van een TopLine uit die periode in ruil voor korting ook hun ketel vervangen.
Onderzoek
De brand in Onstwedde vond plaats in 2010. De oorzaak van de brand kon toen niet exact worden vastgelegd, maar werd door de verzekeraar toegeschreven aan de elektrische huisinstallatie of de cv-ketels in het pand. Goed onderzoek kon vanwege instortingsgevaar van het pand niet plaatsvinden; het pand is op last van de gemeente gesloopt. Negen jaar later, in 2019, toen er veel publiciteit was rondom het probleemtoestel van Nefit, startte de eigenaar van het pand alsnog een procedure.
Houten achterwand
Afgelopen week deed de civiele rechter uitspraak in deze zaak, die zich al jaren voortsleept. De rechtbank baseert haar uitspraak op deskundigen, die vaststellen dat de brandhaard wel moet zijn ontstaan in of nabij de gewraakte brander van het toestel. De hitte heeft volgens de deskundigen vat gekregen op een houten bevestigingsplaat. Het toestel is volgens de deskundigen losgeraakt van de achterwand. Door smeltende onderdelen is er schade toegebracht aan elektra. De rechtbank van Zwolle vindt het latere onderzoek van voldoende waarde om Bosch hiervoor aansprakelijk te stellen. Lees hier het rechtbankverslag.
Hoger beroep
Nefit Bosch laat in een reactie weten dat het waarschijnlijk in beroep gaat. Dit komt vooral omdat volgens de fabrikant de exacte oorzaak van de brand niet meer vast te stellen is. Daarnaast geeft het bedrijf aan dat het pas jaren na dato betrokken is in het onderzoek naar deze brand.
In het verhaal staat dat de branderdeksels in 2009 zijn vervangen. Dat is onjuist. In 2010 is Nefit overgestapt op warmtewisselaars met 6 mm profiel ipv 2,5 mm. Pas in 2017 is de omwisseloperaties van branderdeksels op gang gekomen. Ook de wisselaars met 6 mm profiel buigen door. Daar moet dan ook de click on sensor in. Eigenlijk kun je wel stellen dat vrijwel elke Topline rookgassen lekt. Ik vind het ook opmerkelijk dat Nefit in 2017 wel klanten heeft aangeschreven vanwege de andere branderdeksel. Maar dat dit niet gebeurt met de click on sensor. Ik tref nog steeds ketels aan, ook van voor 2010 zonder click on sensor. Het valt me ook wel op dat ondanks de grootschalige publiciteit geen enkele klant met Topline-ketel van de problemen heeft gehoord. En ook bij diverse installatiebedrijven waar ik voor heb gewerkt was het fenoneem clcik on sensor onbekend. Dat geeft te denken over de communicatie van Nefit, maar ook de bereidheid van installateurs om vakbladen en derdelijke te lezen. Helaas zitten we nog jaren vast aan de Topline, met ook nog de versmeerde wisselaar.
Je hebt gelijk mbt nieuwe wisselaar 2010. Passen we aan.
Het probleem voor een fabrikant is dat deze niet weet wat de toestellen hangen, en zoals reeds eerder aangegeven leven veel installateurs in de waan van de dag en zijn er maar weinig die pro-actief actie ondernemen.
Dit nog naast het feit dat ik een klant waar ik eenmalig ben geweest conform de AVG niet mag mailen.
Daarnaast zijn er nog heel veel klanten die geen onderhoud doen en ervaar ik dat veel monteurs het onderhoud niet uitvoeren conform de voorschriften van de fabrikant.
Dit stel ik vast omdat ik de in bedrijf stelling waardes nooit genoteerd zie staan in de gebruiksaanwijzing .
Nefit is zeker niet vrij te pleiten maar consument en installateur hebben hier ook verantwoordelijkheid.
Juist, helemaal met u eens.
Als installateurs, consumenten en andere. Niet de juiste registratie en onderhoud laten doen. Is het zeker niet eerlijk om alleen de fabrikant op te laten draaien voor de kosten.
Dan zal Ferroli zijn hart wel vasthouden
Ik heb nog nooit zoveel uitgebrande cv ketels in mijn loopbaan gezien, buiten de farce met legionella niet te vergeten
Wat te denken van Chaffoteaux en Cuval?
Die waren nog erger.
Het ooit superieure Nefit Hahaha. Ze hadden nooit moeten stoppen met de turbo’s en de ecomlines
Ik heb al jaren een Topline hangen naar volle tevredenheid. Ketel is veilig, mits de onderhoudsmonteur zijn werk goed doet. Daar zit het probleem. Iedereen die zijn ketel op de juiste wijze heeft aangeschaft en geregistreerd heeft een of meerdere keren een brief gehad van Nefit. Wij wel tenminste. Ben dan ook tevreden met het toestel
Ja, en roken is ook heel gezond, want mijn opa is 100 geworden en die rookte een pakje per dag. Dus …
Pure onzin brand via de achterwand? Valiant heeft het ook gehad intergas met zijn kijk glas drama en Remeha ook net zijn ruk plastic zooi en pakkingen ik geloof nooit dat heel huis af kan branden never !!
Voor de zoveelste keer merk ik dat mijn reacties door de “hoofdredacteur” Eddy Buiting worden verwijderd. Echt een waardeloos rioolblaadje dit! Je vreet van je adverteerders, die op dezelfde pagina adverteren, je voert geen hoor en wederhoor uit, je bent onvolledig, partijdig, en je verhaaltjes staan krom van de fouten. Wat een waardeloze prutser ben je toch. Bah!
Ga je schamen Eddy!!!!