Service en onderhoud van CV-ketels is voor veel installatiebedrijven nog altijd de kurk waarop de dagelijkse business drijft. Wat zijn nu 10 factoren die de komende jaren de richting bepalen?
Het afgelopen jaar is het aantal verkochte CV-ketels opnieuw toegenomen. In Nederland werden 428.400 toestellen verkocht. Trendbreuk is dat het aandeel CV-ketel in de nieuwbouw daalt. In de renovatie wordt de ketel ook steeds vaker in een hybride combinatie met een warmtepomp geplaatst. In totaal worden ruim 6 miljoen huishoudens in Nederland verwarmd met een CV-ketel.
1)Techniek verandert
De CV-ketel is technisch gezien misschien dan uitontwikkeld. Er komt wel steeds meer techniek in, en dan met name elektrotechniek. De aansturing van de componenten, de communicatie met thermostaat of gebouwbeheersysteem, de toepassing van domotica, en tools om toestellen te monitoren. Consequentie: de (onderhouds)monteur moet van steeds meer verstand hebben. Bijscholing, en bovenal het op peil houden van het vakmanschap, is dus zeker relevant.
2)Klant verandert
Klanten worden veeleisender en willen meer dan ook waar voor hun geld. Verder: transparantie over de klus, de kosten en goede communicatie. Dat legt de lat voor installatiebedrijven hoger. ‘First-time-fix’ wordt de maat; en dat in een 24-uurs-economie. Aan de andere kant willen klanten ook ‘ontzorgd’ worden, geen gedoe ervaren, en zijn bereid te betalen voor goede dienstverlening. Gebruik én comfort wordt belangrijker dan bezit. De installateur die klanten verrast en boven verwachting presteert, bijvoorbeeld door standaard waterzijdig in te regelen, is dus meer dan ooit spekkoper: dit is een kans om uit de prijsdruk rond CV-ketels te ontsnappen.
3)Beheer op afstand
Of het nu via een slimme thermostaat, of GPRS-signaal vanuit de printplaat gaat. Het op afstand uitlezen van toesteldata is technisch mogelijk en wordt vaker toegepast. Hierdoor kunnen gebruiker en installateur niet alleen inzicht in verbruik krijgen, maar is ook data als branduren, Δt, uitstoot en andere gegevens. Hierdoor kan onderhoud slim gepland worden, gaat de monteur voorbereid op pad, en heeft hij altijd het juiste onderdeel bij zich. Niet meer periodiek, maar ‘on demand’.
4)Voorspellend onderhoud
De volgende stap: wanneer veel data over de staat van CV-toestellen verzameld worden, kunnen algoritmen worden ontwikkeld: bandbreedtes waarbinnen een toestel goed, iets minder, of slecht functioneert. Op basis van deze gegevens kunnen acties voor de installateur worden gekoppeld: storingen en onderhoud kunnen zo zelfs voorspeld worden. De gebruiker wordt dus steeds minder door storingen verrast, want de installateur ziet ze al aankomen. ‘On demand’ wordt preventief. De grote toestelfabrikanten zijn volop bezig met deze technieken.
5)Druk op kwaliteit monteurs
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2016/11/ins0816personeel-monteur-e1478703085897-800x638.jpg)
Niet alleen het niveau, maar ook het aantal beschikbare handen voor het servicewerk staat onder druk. Effectieve inzet van monteurs en hun kennisniveau zijn belangrijke factoren. Vanaf 2020 moeten bedrijven die werk uitvoeren aan de gasinstallatie wettelijk erkend zijn. Dat betekent bescherming voor de vakman, maar ook werk aan de winkel om het kennisniveau op peil te brengen en te houden. En de vakmensen die er zijn, moeten doen waar ze goed in zijn. Die effectiviteit is ook een kwestie van organisatie, en denken in kwaliteit in plaats van kwantiteit. Er komen apps die monteurs technisch ondersteunen. Ook het gebruik van virtual reality is mogelijke hulp op dit vlak.
6)Voorraadbeheer
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2018/09/RFID-filmpje-1-e1537866152431-800x531.jpg)
Chips met data op toestelonderdelen, maken de voorraad service-artikelen een stuk effectiever. Want die voorraad is met tientallen toestellen en types groot. Met snelle RFID-scans kan een installateur zijn busvoorraad met zeker een kwart terugdringen, worden onnodige ritjes naar groothandelsbalies voorkomen, verstrijken garantietermijnen niet langer en duurt het boekhoudkundig balansen nog maar een fractie van het dagdeel dat men nu kwijt is. Slim voorraadbeheer betekent directe rendementsverbetering.
7)Refurbish
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2017/05/revisie-ketelonderdelen-800x533.jpg)
Of het motief nu economisch of maatschappelijk is: veel ketelonderdelen zijn nog prima te reviseren, en kunnen dan nog ingezet worden als reserve-onderdeel. Veel toestelonderdelen worden vervangen terwijl ze nauwelijks defect zijn, en gaan onnodig naar de schroot. Revisie is een groene oplossing die door veel partijen, grote installateurs, fabrikanten en groothandelaren wordt omarmd.
8)Andere contractvormen
De kaartenbak met jaarlijks onderhoud is straks overbodig. CV-toestellen hoeven niet meer periodiek, maar op basis van bijvoorbeeld draaiuren te worden onderhouden. Bovendien houdt het toestel zelf haar eigen prestatie in de gaten. Vergelijk het met de auto. Dit betekent dat bedrijven aan andere contractvormen kunnen gaan denken. Woningbouwverenigingen werken al met prestatiecontracten, maar ook particulieren kunnen nieuwe abonnementen afsluiten op basis van ontzorging voor een bepaalde tijd, in plaats van jaarlijks onderhoud. Energiebesparing is een verdienmodel geworden.
9)Andere businessmodellen in beeld
Is het aantal onderhoudscontracten nog wel de kurk waarop de bedrijfsvoering van een installatiebedrijf drijft? Kan de installateur met andere contractvorming meer een dienstverlener worden, dan een aanbieder van technische ondersteuning? Levert de installateur warmte in plaats van techniek? En kan onderhoud op basis van draaiuren, er bijvoorbeeld toe leiden dat de installateur warmte in de vorm van kilojoules incl onderhoud aan de technische installaties aanbiedt? Food for thought!
10)Privacy leidend
Was het CV-ketelonderhoud voorheen een kaartje in de kaartenbak met toestelnaam en laatste beurtje: nu wordt gestuurd op informatie die privacygevoelig is. Een belangrijke factor, en grote valkuil. Vuistregel: de bewoner moet ten alle tijden aan de knoppen staan, en de uitwisseling van data moet ten alle tijden voldoen aan de hiervoor geldende wetgeving. Het bieden, en goed communiceren van die borging, is een belangrijke factor bij het slagen van moderniseren van service en onderhoud.
Nederlanders worden uitgebuit, een gemiddelde cv ketel en boiler zou makkelijk 30 jaar mee moeten gaan. Als je goed onderhoud pleegt kun je deze installaties met gemak duurzaam maken. Voorbeeld wij bezitten een cv ketel nefit Hr 31 die 30 jaar oud is, en een gas boiler die zelfs 40 jaar oud is nog steeds goed werkt. Wel door perfect onderhoud. Door tijd gebrek en winst willen maken op nieuw producten schiet de klant te kort.
Ik hoor van een CV onderhoudsmonteur dat zijn werkgever een extra bonus geeft op alles wat hij vervangt, noodzakelijk of niet.
Toch de verkeerde manier om service te verlenen.
Ik vind het oplichting !
helemaal mee eens !!
cv onderhouds diensten zijn de grootste oplichters die er bestaan.
bij ons een heel circus geweest over een gasklep die zou lekken !
zelfs de vve ging zich er mee bemoeien toen de ketel al lang was goedgekeurd door een
ander !!
uiteindelijk hadden we 2 “ok” stickers op de ketel van hetzelfde jaar lol
afijn het gaslek moet nu nog gevonden worden en inmiddels is de ketel alweer 15 jr
ouder dan hij al was en er is ook nooit een storing i.t.t. de ketels die rond die tijd zijn vernieuwd bij andere bewoners.
Mischien had de ketel nooit goedgekeurd moeten worden er zijn inderdaad toestellen waarbij de gasklep flink lekt. En heeft de beunhaas een ok sticker geplakt en door geen gemaakte kosten bent uw ook nog blij;) ?#deverkeerdeweggestuurd?
interessante trends. Natuurlijk wilt de klant waar voor zijn geld. Ik heb een vraag namelijk: op welke wijze kan de klant ervoor zorgen dat de cv ketel energiezuinig is? Alvast bedankt.
1)vakkundige installatie
2)vuilafscheider
3)goed kijken naar aanvoertemp en volumestromen
4)waterzijdig inregelen
5)goed systeemwater, evt spoelen
6)goed onderhoud