Installateurs met gaatjes in hun eigen planning, kunnen met het mobiele werkplatform Roamler Tech nu ook ketelvervangingen en onderhoudsklussen aannemen en zo hun effectiviteit verhogen.
Die dienst was de afgelopen jaren vooral gefocust op klein montagewerk als slimme thermostaten, smart home oplossingen en glasvezelaansluitingen. Roamler Tech levert nu al maandelijks 10.000 installaties op, en heeft een pool van 500 monteurs. Nu krijgt het platform ook CV-ketelvervangingen en plaatsing van duurzame installaties binnen bereik. Eneco gaat een deel van haar ketelonderhoud, ketelvervangingen en installatie van warmtepompen onderbrengen bij Roamler Tech.
Intekenen op flexibele schil
Het principe van crowdsourcing komt erop neer dat deelnemende installateurs, wanneer het hen uitkomt, in kunnen tekenen op een klus die op het platform wordt aangeboden. Eneco, een van de grotere partijen op het gebied van energie en onderhoudscontracten, maakt gebruik van het platform om een flexibele schil rondom haar eigen tweehonderd installatiemonteurs te bouwen. “Daarnaast zien we vaak dat we werk hebben in gebieden buiten ons traditionele werkgebied Zuid-Holland/Utrecht”, zegt woordvoerder Arie Spruit. “Met Roamler Tech kunnen we flexibel en efficiënt opereren, zonder aan kwaliteit in te boeten.”
Eneco heeft een belang genomen in de scale-up voor installatiewerk. Het bedrijf heeft al 50.000 slimme thermostaten via deze weg laten monteren. De ervaringen zijn dusdanig goed, dat ook technisch complexere opdrachten nu via deze weg kunnen worden aangeboden.
Kwaliteitsbewaking
Zowel zzp’ers als grotere servicebedrijven kunnen instappen. Groot voordeel is dat installateurs zelf kunnen bepalen wanneer ze een klus aannemen en dus zo improductieve dagdelen kunnen benutten. Groot verschil met een dienst als bijvoorbeeld Werkspot is de consument geen zaken doet met Roamler Tech of de app. De monteur komt uit naam van bijvoorbeeld Eneco of Coolblue en die is ook de contractpartij. Roamler Tech doet alleen zaken met vakbedrijven en vakmensen, benadrukt Micha Willemse, managing director van Roamler. Installateurs die in willen stappen, moeten op sollicitatie komen, een verklaring omtrent gedrag, maar ook diploma’s (MBO niveau 2/3), certificering (zoals bijvoorbeeld OKCV, VCA, NEN3140), overleggen.
Uitgebreide rapportage
Roamler Tech heeft drie buitendiensten die bij de eerste klussen meelopen en de app heeft een aantal verplichte velden waarbij monteurs hun werk moeten beschrijven en fotograferen. Ook worden monteurs onaangekondigd bezocht. Willemse: “We kiezen duidelijk voor installatiewerk met een kop en een staart en het installateursdeel van de app is er op ingericht dat de monteur uitgebreid rapporteert, inclusief foto’s.” De eindgebruiker recenseert de monteur.
Tot op uur nauwkeurig
Voordeel voor de consument is vooral de flexibiliteit in planning. Deze kan tot op het uur nauwkeurig aangeven op welke dag en tijdstip de monteur gewenst is. Een trendbreuk met de dagdelen waar veel servicebedrijven mee werken. De installateur kan hier vervolgens op intekenen. Daarnaast biedt het platform een uitgebreide controle van de klanttevredenheid. De planning, communicatie en kwaliteitsbewaking verloopt via de app.
Materiaal via groothandel
Qua materialen heeft de scale-up afspraken bij Wasco. Op het moment dat een installateur een geplande CV-ketelvervanging aanneemt, staat op basis van de opname van Roamler Tech een box met materialen klaar bij de dichtstbijzijnde vestiging van de groothandel. Wasco heeft speciale serviceboxen voor onderhoud en nieuwe toestellen. “De monteur heeft echter altijd de mogelijkheid om extra – eigen – materialen op een klus te boeken, mocht dat nodig zijn”, zegt Micha Willemse. Vooralsnog worden vooral de geplande vervangingen in de app gevoerd. “Maar de app leent zich juist ook prima voor acute storingen, waar snel iemand ter plekke moet komen.”
Het aanbieden van werk via een dergelijk platform zorgt er daarnaast voor dat monteurs altijd werk doen dat bij hun niveau hoort. Dit verhoogt de effectiviteit van de inzet van monteurs, zeker nu er druk is op de arbeidsmarkt.
Challenger
Roamler is in 2011 ontstaan als start-up in de retail, maar inmiddels gegroeid naar 100 mensen. Het bedrijf is in negen landen actief. In Nederland wil het bedrijf ook in de thuiszorg stappen. Zo kunnen beschikbare zelfstandige thuishulpen via de app verzorgingstaken op zich nemen, wanneer het hen uitkomt. De technische poot van het mobiele platform, dat onder meer ook slimme thermostaten installeert voor Coolblue, staat op het punt om ook in Duitsland en Engeland gelanceerd te worden.
Begin hier niet aan.
Tientallen installateurs hebben niet betaald gekregen van roamler.
En daarnaast ben je voor een paar kwartjes aan het werk. Ver weg blijven tenzij je financiële klappen kan opvangen
Begin hier niet aan.
Tientallen installateurs hebben niet betaald gekregen van roamler.
En daarnaast ben je voor een paar kwartjes aan het werk. Ver weg blijven tenzij je financiële klappen kan opvangen
Bedankt voor dit informatief artikel over Roamler. Ik ben zeker dat wij gekwalificeerde installateurs krijgen voor een klus installatie. Groet, Lisette