Limburgse bouwpartners, verenigd in het Platform Ketensamenwerking Zuid, hanteren voortaan de recent gelanceerde ‘Marktvisie’ als leidraad voor hun samenwerking. Marktvisie is een breed opgesteld initiatief vanuit de overheid, brancheorganisaties die een nauwe vorm van samenwerking tussen verschillende ketenpartners in de bouw voorstaat. Limburg is de eerste provincie die de Marktvisie ondertekent.
‘Nieuwe manier van samenwerken’
Volgens de initiatiefnemers staat Marktvisie voor een nieuwe manier van samenwerking, waarbij het leerproces en meer ruimte voor vernieuwing centraal staat. “In de gehele keten van opdrachtgevers, opdrachtnemers, hun leveranciers, kennisinstituten en eindgebruikers bevorderen we een open dialoog over de behoeften en ambities. In samenspraak stellen we het gemeenschappelijke doel van een project vast en kiezen we de beste oplossing. Kansen en risico’s brengen we samen in een vroeg stadium in kaart. In de opdracht maken we ruimte voor innovatie en duurzaamheid, maar ook voor risicobeheersmaatregelen en het opvangen van tegenvallers”, luidt een deel van het statement van de bedenkers.
Gedeeld perspectief
De visie om vanuit een gedeeld perspectief te werken bij het realiseren van gebouwen en infrastructurele projecten sluit goed aan bij de doelstellingen van Platform Ketensamenwerking Zuid, stelt voorzitter Claudia Reiner. “We kunnen nog veel innovatiever en duurzamer bouwen. Dat kan echter alleen als we als volwaardige partners streven naar de beste oplossingen, elkaars kennis en creativiteit maximaal benutten, risico’s tijdig in kaart te brengen en tegenvallers samen proberen op te lossen.”
‘Sector op z’n kop’
Reiner signaleert dat een dergelijke marktbenadering de bouwsector echt op z’n kop zet. ‘We werken nog regelmatig in de klassieke verhouding van opdrachtgever-opdrachtnemer, maar steeds vaker zien we ook samenwerking in allianties of op basis van co-creatie. De bouw vernieuwt en in Limburg zijn alle partners daarbij nu betrokken. Daar heeft ook de burger baat bij.’