Ga naar hoofdinhoud

,

Manuel appt monteur oplossing bij ketelstoringen

Je staat voor een cv-ketel met een voor jou onbekende storingscode of technisch vraagstuk. Dan pak je de handleiding, de fabrikantensite, of je belt een collega. Je kunt straks ook Manuel een appje of spraakberichtje sturen.

Manuel, afgeleid van ‘manual’, is een virtuele servicemonteur die collega’s in het veld helpt met informatie over service en onderhoud van cv-ketels. De dienst is het werk van een viertal jonge ondernemers uit Winterswijk die zich hebben verdiept in kunstmatige intelligentie. Manuel is begin december gelanceerd.

Manuel is een chatbot waarin via AI alle technische handleidingen en op het internet beschikbare informatie over service en onderhoud van cv-ketels is verwerkt. Dit betekent dat een monteur met een technische vraag binnen enkele seconden een antwoord geappt krijgt. In feite een Chat GPT voor servicemonteurs, ware het niet dat Manuel je per Whatsapp beantwoord en haar eigen database verrijkt met technische vragen die collegamonteurs stellen.

Monteur verliest minder tijd

De makers richten zich op installatiebedrijven met servicemonteurs, en gaat werken met abonnementenmodel, waarvan de exacte kosten nog niet bekend zijn. “Manuel is onafhankelijk en objectief. De winst zit hem in tijd”, vertelt Boris van Ast (23) van Metis AI. “Het vooraf kunnen voorkomen van een ritje naar een ketel. Het overbodige telefoontje naar een collega, het struinen in de handleidingen. Daarnaast kan Manuel bedrijven helpen om mensen op te leiden en binnen een bedrijf sneller naar een hoger niveau te tillen. Ons doel is dat de kosten van Manuel zich dubbel en dwars terug betalen in effectiviteit en kwaliteit. Volgend jaar willen we voet aan de grond krijgen in de installatiewereld. We zijn nu bezig om samen met installatiebedrijven te testen.”

AI neemt vlucht

Het toepassen van AI in hulpvragen is op dit moment hard aan het ontwikkelen. Service en onderhoud van cv-ketels is volgens Metis AI een mooie markt om te starten met de chatbot, omdat het een behapbare markt is, met een handvol grote merken met hun types en toestellen. De database van Manuel bestaat uit op alle beschikbare technische informatie die vindbaar is, maar weegt de informatie wel op waarde van de bron. “We hebben er wel voor gezorgd dat de chatbot niet ‘hallucineert’; oftewel dat hij bij een zoekvraag naar ATAG geen informatie over een ander toestel geeft.” Bij een zoekmachine als Google draait het in de treffers vaker om vindbaarheid, dan om de juistheid van de informatie.

Snor

Manuel wordt bewust als een klassieke virtuele collega in de markt gezet, compleet met snor en bretels. “Een persoonlijke benadering die in de klassieke installatiewereld aanspreekt”, zegt Van Ast.

Wie meer informatie wil of wie mee wil doen in het testen van de dienst kan zich hier melden

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie