Steeds meer Nederlanders zijn bekend met Smart Home. Inmiddels weet 62 procent wat het begrip inhoudt. Dat is een verdubbeling sinds 2015. Ruim tweederde van deze groep bezit tenminste één slim apparaat. Gemiddeld bezitten consumenten die bekend zijn met Smart Home vier smart apparaten. Dat blijkt uit de Smart Home Monitor 2019 van onderzoeksbureau GfK, in samenwerking met de Smart Home Society.
Thermostaat ná tv
Van de consumenten die één smart product in huis hebben, bezit 42 procent een Smart-tv. Ook de slimme thermostaat of energiemeter zijn populair. Bij aanschaf van nieuwe apparaten kiest 63 procent van de consumenten bewust voor een slimme variant. Men overweegt voornamelijk grote elektronica merken, maar het afgelopen jaar zijn de Smart witgoed merken sterk in opkomst.
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2019/09/Smarthome_Infographic-2019-02-800x754.jpg)
Met name hoogopgeleide mannen in de leeftijd 18-49 jaar met een bovenmodaal inkomen bezitten Smart Home-oplossingen. Wanneer consumenten nog niet eerder Smart Home producten hebben aangeschaft, heeft 51 procent een voorkeur om deze producten te laten installeren door een installateur. Nederlanders kiezen vooral voor Smart Home-producten vanwege het gemak dat ze opleveren, energiebesparing en plezier.
Bezitters en niet-bezitters van Smart Home-producten noemen dezelfde redenen om Smart Home producten niet aan te schaffen. Naast de aanschafprijs, die door 37 procent van de respondenten wordt genoemd, is vooral veiligheid een belangrijk punt. Privacy issues en de angst voor hacking worden als tweede nadeel genoemd. Tegelijk zien consumenten Smart Home-producten juist ook als een oplossing om hun huis te beveiligen. De groep consumenten die verwacht binnen twee jaar een volledig Smart huis te hebben is verdubbeld ten opzichte van vorig jaar.