Waterstof moet een belangrijke rol gaan spelen in de Europese energietransitie. Dat staat in een verklaring waar EU-lidstaten hun handtekening onder zullen zetten, volgende week in het Oostenrijkse Linz.
Injectie van waterstof in de aardgasnetten, waterstof als opslagmedium en als brandstof in auto’s zijn enkele zaken waar zwaar op ingezet zal gaan worden. Het Nederlandse kabinet heeft de intentie om de verklaring ‘The Hydrogen Initiative‘ te ondertekenen. Dat schrijft minister Eric Wiebes in antwoord op vragen vanuit de Kamer.
Klimaatakkoord
Dat waterstof gezien wordt als belangrijke energiedrager in de energietransitie wordt binnenlands onderschreven door een bont gezelschap van partijen, die zich in Nederland verenigd hebben in de Waterstof Coalitie. In het Klimaatakkoord staat dat er demonstratieprojecten met waterstof moeten komen.
Nu komt er dus ook Europabreed de roep om (duurzame) waterstof te stimuleren. Volgens de verklaring – waaraan tot op het laatste moment gesleuteld zal worden – is waterstof niet alleen belangrijk om de transitie in goede banen te leiden, maar helpt het ook om minder afhankelijk te worden van gasleveranciers als Rusland.
Kostenverlaging
Wiebes vindt het belangrijk om dit onderwerp Europees op te pakken “om te komen tot technologische verbeteringen, kostenverlaging en schaalvergroting, aangezien duurzame waterstof momenteel voor veel toepassingen nog een relatief dure oplossing is”.
Met de ondertekening zijn lidstaten niet gebonden aan bepaalde doelstellingen. Alles blijft op basis van vrijwilligheid.
Waterstof kan heel soms een oplossing zijn. Maar waterstof kent ook vele nadelen. Accu’s worden steeds voordeliger en beter inzetbaar voor elektrische voertuigen. Daarom voor vervoer absoluut niet richten op de waterstoftechniek. http://www.olino.org/articles/2017/02/27/rijden-op-waterstof-of-elektrisch-rijden-met-batterijen/