Installatiebedrijven en detaillisten moeten rekening houden met een einde van de hoogconjuctuur wat badkamers betreft. De oorzaken zijn de krapte op de woningmarkt, het dalende consumentenvertrouwen en het gebrek aan vaklieden in de sector.
Dit voorspelt USP Marketing en Consultancy in het rapport Spetterend Sanitair 2025. Dit rapport, een opdracht van de Stichting Verwarming en Sanitair, is een toekomstvisie op de sanitairhandel in Nederland, en is op 29 oktober als afscheidscadeau van de stichting gepresenteerd aan de sector.
Het rapport is hier te downloaden.
De economie bevindt zich volgens USP in de nadagen van de hoogconjunctuur. Consumenten vinden de tijd voor grote investeringen, zoals een badkamer, steeds ongunstiger. Daarnaast blijft de vraag naar woningen voorlopig groter dan het aanbod. Die rem op de nieuwbouw is niet goed voor de (nieuwbouw)badkamer en het aantal verhuizingen, vaak een moment waarop de badkamer aangepakt wordt. Ook het tekort aan vaklui is een remmende factor: de arbeid wordt duurder, wat de vicieuze cirkel versterkt. De markt gaat volgens USP de komende jaren niet meer zo hard groeien als de afgelopen jaren. Wel wordt er meer winst gemaakt: dat komt omdat bedrijven efficiënter gaan werken door automatisering, BIM en prefab. Groei zit volgens USP vooral in de renovatie en in badkamers voor 50-plussers.
In 2018 werden er in totaal 265.000 badkamers opgeleverd in koopwoningen (nieuwbouw en renovatie). Deze vertegenwoordigen een gemiddelde waarde van ruim 6000 euro. De totale badkamermarkt in woningen (koop en huur) is ongeveer goed voor een omzet van een kleine 2 miljard euro.
Kleine showrooms
Volgens de onderzoekers zet de schaalvergroting in sanitairland door richting 2025. Dit betekent dat met name de kleine showrooms in de verdrukking komen. Zij kunnen volgens USP lastiger voldoen aan de hogere eisen die de consument stelt, en hebben moeite om de automatisering en industrialisering van de sector bij te benen. Prefabrisering, het gebruik van BIM, en automatisering zien de onderzoekers als belangrijke trends. Ook de groothandel die niets verder doet dan dozen schuiven, wacht volgens USP lastige tijden. Fabrikanten slaan de grossiers steeds vaker over om directe aanbieder te worden. Ook ligt de concurrentie van internetgiganten als Amazon.com op de loer. Op dit moment wordt slechts 4,4% van het sanitair online verkocht. De verwachting is dat dit in 2025 gegroeid is naar 35%.
De Stichting Verwarming en Sanitair houdt op te bestaan, maar heeft met Spetterend Sanitair een kennisplatform achtergelaten waar verschillende onderzoeksresultaten en interpretaties gedeeld worden.
Via deze link kunt u de hoofdrapportage downloaden.