Van Es Marketing Service heeft in het Marketingrapport Installatiebranche W-sector 2014 onder meer het inkoopgedrag van installatiebedrijven onderzocht.
Het rapport, sinds vorige week verkrijgbaar, biedt een actueel overzicht van het inkoopgedrag, de leveranciers, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de werktuigbouwkundige installatiebranche in Nederland. Het oriëntatie- en inkoopgedrag van de installatiebedrijven wordt in beeld gebracht, zoals de relatie met leveranciers en groothandel, de waarde van vakbeurzen en het mediagebruik. Ook zijn data opgenomen over de omzetontwikkelingen van bedrijven naar werkzaamheden en afzetmarkten, en de verwachtingen voor komend jaar.
Trends
Het onderzoeksrapport telt 57 pagina’s. Bij diverse thema’s worden de onderzoeksresultaten vergeleken met de voorgaande edities van het onderzoek in de jaren 2001-2012, waardoor trends zichtbaar worden. In totaal zijn 214 installatiebedrijven afgelopen maand telefonisch en online ondervraagd. Van hen was 81 procent directeur/eigenaar of bedrijfsleider. De helft van de onderzocht bedrijven is klein; tot 3 personeelsleden. Het onderzoek is te bestellen via deze link.