Eneco gaat met ‘Comfort as a service’-ervaringen op doen in Utrecht, bij een project van corporatie Bo-Ex, met warmtepompen van Nibe. Dan wordt er dus geen techniek met een los energie- onderhoudscontract afgesloten, maar wordt de warmte als dienst voor een vast bedrag geleverd.
Veel bedrijven zeggen dit als de toekomst te zien, maar nog weinig van hen gaan er mee aan de slag. Dit biedt voordelen voor zowel gebruikers als bedrijven. gebouweigenaar of bewoner weet waar hij aan toe is, de bouwer/installateur/energieleverancier moet presteren en ontzorgen, maar krijgt hier een langetermijnrelatie voor terug. Beheer en monitoring op afstand maken het mogelijk. Het ‘nadeel’: het is nieuw en spannend, de data moet gedeeld worden en storingen zijn geen verdienmodel meer.
Tweede energiemeter
Het verbruik van de gebouwgebonden installaties bij de 61 woningen in nieuwbouwwijk Leidsche Rijn wordt afgevangen middels een tweede meter, die parallel aan de huishoudelijke meter wordt geplaatst. Het huishoudelijk verbruik (2600 kWh) is afgevangen met pv-panelen, het gebouwgebonden deel heeft een eigen pv-installatie. Dit betekent dus dat het dak aan beide zijden vol ligt.
Indien de pv-panelen voor de tweede slimme meter minder opwekken dan dat de warmtepomp nodig heeft, levert Eneco zelf opgewekte duurzame windenergie om dit tekort aan te vullen. Gemeten over een heel jaar wekken de pv-panelen evenveel op als de warmtepomp nodig heeft (NOM-woning). Op de eerste slimme meter is de bewoner overigens vrij om zijn eigen energieleverancier te kiezen. Hiermee wordt voorkomen dat de huurder met handen gebonden zit aan Eneco. De woning is gebouwd door bouwer Koopmans. Huisinstallateur Mampaey Installlatietechniek heeft de installaties op basis van het ontwerp van Eneco aangelegd.
Lees het hele verhaal hier.