De 16e editie van de ISH Noviteitenshow is in alle opzichten geslaagd. De Nederlandse introducties van 31 sanitairmerken in Nieuwegein trok iets meer dan 2600 bezoekers, waarmee het aantal van 2400 in 2017 ruimschoots werd overtroffen. “Dit aantal geeft aan dat we vrijwel iedere ondernemer die in deze sector actief is met de ISH Noviteitenshow bereiken”, zegt Jaap van der Klugt, voorzitter van de organiserende Stichting Badkamer Promotie.
De ISH Noviteitenshow, waaraan dit jaar 31 fabrikanten meededen, is ontstaan als Nederlandse presentatie van de ISH-noviteiten van de grote sanitairmerken. Naar de Nederlandse show komen vooral sanitairspecialisten, maar ook architecten en groothandelaren.
Belangrijkste trends
- Het groeiende aanbod douchewc’s. Inmiddels worden er jaarlijks al rond de 10.000 douche-wc’s in Nederland verkocht.
- Badkamers worden steeds verder geïndividualiseerd; het customizen van meubels en kranen door middel van kleuren en afwerkingen is steeds meer en beter mogelijk.
- Er komt steeds meer kleur in de badkamer.
- Het nieuwe dunne keramiek wordt steeds meer mainstream. Dit betekent strakkere vormen en meer vormmogelijkheden, zonder in te boeten aan kwaliteit.
- Duurzaamheid van materialen wordt een steeds belangrijkere keuze voor consumenten.
- Elektronica in de badkamer speelt een steeds grotere rol. Het smart-home dringt door in de badkamer.
- Het gebruik van 3D-techniek in ontwerp, technische tekeningen en presentatie in de showrooms krijgt voet aan de grond.