De ene webwinkel met fysieke showrooms koopt een andere webwinkel met showrooms. Sawiday, de organisatie achter de fysieke winkels en webshop van Sanitairwinkel neemt Badkamerwinkel over van IGM. Badkamerwinkel heeft drie sanitairshowrooms in Nederland. IGM gaat zich primair richten op franchiseformules, zoals InstalCenter, Bad in Beeld en Baderie.
De overname (per 1 juni) omvat de drie showrooms van Badkamerwinkel in Nieuwegein, Wateringen en Amsterdam, die voortaan verder zullen gaan als Sanitairwinkel. Daarnaast worden vanaf 1 juli de webshops badkamerwinkel.nl, installatievakwinkel.nl en badkamerwinkel.be doorverwezen naar sanitairwinkel.nl en sawiday.be. Sanitairwinkel is in ons land vooral bekend als webshop voor A-merk sanitair. Sawiday heeft na deze overname al 14 fysieke showrooms in Nederland.
Sawiday-oprichters Rob en Erik van Laarhoven. “Deze overname stelt ons in staat om onze dekking in Nederland te verbeteren en onze online positie te versterken. We zijn ervan overtuigd dat deze stap perfect aansluit bij onze groeistrategie.” Met deze stap zal de omzet van Sawiday de €100 miljoen passeren. Bij het bedrijf werken dan 275 medewerkers.
Focus op franchise
IGM, dat in 2013 startte met Badkamerwinkel, zegt zich na deze strategische verkoop weer vol te gaan richten op franchiseformules. “Een zo hoog mogelijk stabiel rendement voor de aangesloten ondernemers realiseren.” In de afgelopen maanden is IGM flink gegroeid in het aantal vestigingen van haar franchiseformules. In totaal zijn 134 ondernemers aangesloten bij zo’n formule. De uitbater van francheformules biedt franchisenemers onder meer marketingondersteuning en inkoopcollectiviteit. Het inkoopcollectief van IGM is goed voor €130 miljoen aan installatiematerialen en sanitair. IGM is ook actief met het eigen het eigen sanitairmerk Regn.