Ga naar hoofdinhoud

,

Servicecontract ketel kent vele smaken

Consumentenprogramma Radar van Avro Tros heeft in kaart gebracht hoe service- en onderhoudscontracten van cv-ketels er in Nederland uitzien. Uit de enquête die het programma in maart deed onder 14.000 huishoudens blijkt dat er grote verschillen zijn in dienstverlening en prijzen. Met merendeel van de respondenten betaalt tussen de 10 en 15 euro per maand voor periodiek onderhoud, exclusief materialen.

Lokale installateur

Radar ondervroeg bijna 14.000 mensen met een onderhoudscontract voor hun cv. 45 procent heeft een onderhoudscontract bij een lokale installateur, 13 procent (ruim 1800 mensen) zit landelijke opererende partijen zoals Feenstra (1800 mensen, 13 procent), Energiewacht (ruim 1300 mensen, 10 procent). Ook energieleveranciers zoals Eneco en Essent worden genoemd.

Bekijk hier alle bevindingen van Radar

Kosten onderhoudscontract lopen ver uiteen

De grootste groep (46 procent) betaalt jaarlijks voor het onderhoudscontract. De grootste groep betaalt 60 tot 110 euro per jaar (60 procent), 110-180 euro per jaar is ook niet ongewoon (29 procent). 37 procent van de ondervraagden betaalt per maand. De grootste groep betaalt 10 tot 15 euro per maand (41 procent). Een kwart (25 procent) betaalt 5-10 euro per maand en 1 op de 8 (12 procent) 15-20 euro per maand. Bij een duurder onderhoudscontract, van bijvoorbeeld 25 euro per maand of 300 euro per jaar, zijn de materiaalkosten bij reparatie vaker inbegrepen, maar ook niet altijd. Ook hier moet bij 1 op de 3 gevallen het materiaal nog apart worden afgerekend. Periodiek onderhoud, storingsdienst en voorrijkosten zijn bij de duurdere contracten meestal wel inbegrepen.

Onderhoud eens per 1 of 2 jaar

Bij de meeste respondenten (57 procent) wordt de cv-ketel volgens het contract één keer per jaar nagekeken. Bij 39 procent is dit eens per twee jaar, bij 3 procent is dat minder vaak. Komt het bedrijf ook net zo vaak langs als in het contract staat? Bij veruit de meeste mensen, 87 procent, is dat gelukkig het geval. Bij 5 procent (ruim 700 mensen) slaat het bedrijf weleens een afspraak over, en bij 1 procent (86 mensen) komen ze nooit. 7 procent weet het (nog) niet. De meeste ketelfabrikanten schrijven voor dat toestellen jaarlijks of tweejaarlijks moeten worden onderhouden.

Installateur legt het vaakst contact

Bij de meesten (79 procent) legt het bedrijf zelf contact wanneer het tijd is voor de onderhoudsbeurt. 9 procent moet zelf bellen, en bij 12 procent is het soms de één, soms de ander die belt voor een afspraak. 1 op de 10 mensen die zelf moet bellen om een afspraak te regelen moet daar behoorlijk moeite voor doen; zij moeten meerdere keren bellen of mailen om een afspraak ingepland te krijgen. Bij nog eens 2 procent lukt het helemaal niet.

3 reacties op “Servicecontract ketel kent vele smaken

  • Barriebeun

    Haah, wij hebben ook een hele discussie gehad op het werk hierover
    Je kunt beter 1 keer per 2 jaar doen want dan verdien je tenminste iets

    Wij doen nu nog elk jaar 1 keer onderhoud voor een goeie 170 euro met storing garantie. Kosteloze reparaties aan het toestel

    Klanten vinden dit doorgaans al veel te duur, waardoor ik ze aanraad om gewoon geen onderhoud te doen en wachten tot het stuk gaat op zondag.

    Of ze laten voor 40 euro een beun komen

    1. Michael

      Je doet je naam in ieder geval eer aan , top !

  • de echte installateur

    beste meneer amg spronk landman, ik zou een ander plaatselijk en erkend bedrijf bellen om het eens goed na te laten kijken en in orde te brengen.
    succes !

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat je geen belangrijke vakinformatie mist!

Til je vakmanschap naar een hoger niveau met vakblad Installatie. Van de laatste technische ontwikkelingen, mooie projecten en interviews tot praktische tips voor ondernemen.
Download nu gratis een digitaal inkijkexemplaar.

Laatste nieuws

Webinar: nieuwe warmtepomp-smaken

Zonnestroomboilers: aanbod groeit

ISH belooft installatieprimeurs in spannend ‘umfeld’

Zonnepanelen kabel via condensafvoer ketel

Markt zonnepanelen gehalveerd; herstel in zicht

Beugelen rookgas: aanvullende eisen onderconstructie