Consumentenprogramma Radar van Avro Tros heeft in kaart gebracht hoe service- en onderhoudscontracten van cv-ketels er in Nederland uitzien. Uit de enquête die het programma in maart deed onder 14.000 huishoudens blijkt dat er grote verschillen zijn in dienstverlening en prijzen. Met merendeel van de respondenten betaalt tussen de 10 en 15 euro per maand voor periodiek onderhoud, exclusief materialen.
Lokale installateur
Radar ondervroeg bijna 14.000 mensen met een onderhoudscontract voor hun cv. 45 procent heeft een onderhoudscontract bij een lokale installateur, 13 procent (ruim 1800 mensen) zit landelijke opererende partijen zoals Feenstra (1800 mensen, 13 procent), Energiewacht (ruim 1300 mensen, 10 procent). Ook energieleveranciers zoals Eneco en Essent worden genoemd.
Bekijk hier alle bevindingen van Radar
Kosten onderhoudscontract lopen ver uiteen
De grootste groep (46 procent) betaalt jaarlijks voor het onderhoudscontract. De grootste groep betaalt 60 tot 110 euro per jaar (60 procent), 110-180 euro per jaar is ook niet ongewoon (29 procent). 37 procent van de ondervraagden betaalt per maand. De grootste groep betaalt 10 tot 15 euro per maand (41 procent). Een kwart (25 procent) betaalt 5-10 euro per maand en 1 op de 8 (12 procent) 15-20 euro per maand. Bij een duurder onderhoudscontract, van bijvoorbeeld 25 euro per maand of 300 euro per jaar, zijn de materiaalkosten bij reparatie vaker inbegrepen, maar ook niet altijd. Ook hier moet bij 1 op de 3 gevallen het materiaal nog apart worden afgerekend. Periodiek onderhoud, storingsdienst en voorrijkosten zijn bij de duurdere contracten meestal wel inbegrepen.
Onderhoud eens per 1 of 2 jaar
Bij de meeste respondenten (57 procent) wordt de cv-ketel volgens het contract één keer per jaar nagekeken. Bij 39 procent is dit eens per twee jaar, bij 3 procent is dat minder vaak. Komt het bedrijf ook net zo vaak langs als in het contract staat? Bij veruit de meeste mensen, 87 procent, is dat gelukkig het geval. Bij 5 procent (ruim 700 mensen) slaat het bedrijf weleens een afspraak over, en bij 1 procent (86 mensen) komen ze nooit. 7 procent weet het (nog) niet. De meeste ketelfabrikanten schrijven voor dat toestellen jaarlijks of tweejaarlijks moeten worden onderhouden.
Installateur legt het vaakst contact
Bij de meesten (79 procent) legt het bedrijf zelf contact wanneer het tijd is voor de onderhoudsbeurt. 9 procent moet zelf bellen, en bij 12 procent is het soms de één, soms de ander die belt voor een afspraak. 1 op de 10 mensen die zelf moet bellen om een afspraak te regelen moet daar behoorlijk moeite voor doen; zij moeten meerdere keren bellen of mailen om een afspraak ingepland te krijgen. Bij nog eens 2 procent lukt het helemaal niet.
Haah, wij hebben ook een hele discussie gehad op het werk hierover
Je kunt beter 1 keer per 2 jaar doen want dan verdien je tenminste iets
Wij doen nu nog elk jaar 1 keer onderhoud voor een goeie 170 euro met storing garantie. Kosteloze reparaties aan het toestel
Klanten vinden dit doorgaans al veel te duur, waardoor ik ze aanraad om gewoon geen onderhoud te doen en wachten tot het stuk gaat op zondag.
Of ze laten voor 40 euro een beun komen
Je doet je naam in ieder geval eer aan , top !
beste meneer amg spronk landman, ik zou een ander plaatselijk en erkend bedrijf bellen om het eens goed na te laten kijken en in orde te brengen.
succes !