Smart home-oplossingen en het aan elkaar knopen van verschillende technieken is een groeimarkt, waarbij retailers en installatiebedrijven nog meer met elkaar samen zouden moeten werken. Tot die conclusie komt Uneto-VNI dat samen met communicatiebureau Guilty People een rapport opstelde over deze trend. Eind dit jaar wordt het Smart Home Society platform gelanceerd, inclusief een keurmerk voor smart home producten als slimme thermostaten, beveiligingscamera’s en huishoudelijke apparatuur.
Volgens het rapport schieten de producten en mogelijkheden als paddenstoelen uit de grond, is de interesse van consumenten groot, maar ontbreekt nog de synergie om technieken praktisch uit de verf te laten komen, en met elkaar te laten samenwerken. Uneto-VNI-voorzitter Doekle Terpstra ziet mogelijkheden voor samenwerkingen tussen elektronicawinkels en installatiebedrijven. “Zij kunnen gebruikmaken van elkaars sterke kanten. Met een compleet pakket van informatie, advies, installatie en service kunnen ze elkaar aanvullen en versterken.” De installateursvoorman opende deze week een smarthome-winkelconcept van elektronica-keten BCC in Zoeterwoude.
Veel mogelijkheden, weinig kennis
Smart home is een verzamelnaam voor slimme huishoudelijke producten die via internet communiceren met de bewoner én met elkaar. Apparaten, systemen en installaties kunnen op steeds meer manieren online met elkaar communiceren. Dat biedt vooral binnenshuis grote mogelijkheden. Denk aan systemen om het huis te verwarmen, verlichten en ventileren, maar ook aan slimme koelkasten, koffiezetters en alarmsystemen. Toch blijkt uit onderzoek dat meer dan de helft van de consumenten niet weet wat smart home precies inhoudt. Het Smart Home Society Platform moet daar verandering in brengen. Het platform gaat informatie verzamelen, toegankelijk maken en verspreiden om consumenten te overtuigen van de meerwaarde van smart home.
Download hier het Rapport Smart Homes