Installatiebedrijven die méér met hun inkoop doen dan enkel de laagste prijs bedingen, kunnen hogere marges in het vooruitzicht zien. Dat zegt hoofd inkoper van Wolter & Dros Leo Stoelinga op een workshop voor HRM@Work.
Inkoop is bij veel installatiebedrijven nog vooral enkel een kwestie van zo scherp mogelijke prijsstelling. Dit strookt in veel gevallen niet meer met de marktvraag en de strategie van een onderneming, zo is te lezen in het verslag van de workshop in het maartnummer van Installatie en Sanitair, dat morgen op de mat valt.
Strategie
Inkoop heeft enkel een margeverhogende werking als deze strookt met de commerciële, logistieke en zelfs strategische weg waarvoor een bedrijf kiest; dat kán de goedkoopste zijn, maar ook de beste service, een duurzaam imago. “De stijl van uw inkoper is navenant. Een goede prijsonderhandelaar maakt niet direct een goede inkoper.”
Ketendenken
Stoelinga adviseert mkb-installateurs prijsdenken te vervangen door ketendenken, en vooral de samenwerking te zoeken, in plaats van partners en leveranciers het vel over de oren te trekken. “Meer dan ooit is er behoefte aan inkoopvolwassenheid.” Een inkoper die enkel nog de bestellingen plaatst, is zwaar achterhaald in zijn beleving. Stoelinga voorziet een belangrijke rol voor de driehoek management, inkoper en projectleiding. “Leveranciers vinden het prachtig als u eens een gesprek voert zonder de woorden ‘prijs’ en ‘korting’ te noemen.”
Het complete verslag van de workshop kunt u lezen in het zojuist verschenen vakblad Installatie en Sanitair. Klik hier voor een gratis proefnummer.