Leerlingen zijn minder vaak te porren voor een technische opleiding. Op de middelbare school is een forse daling in de richting techniek en ook de instroom op mbo- en hbo-opleidingen daalt. Dat blijkt uit cijfers die Techniekpact deze week naar buiten bracht.
In het schooljaar 2016 kozen 53.743 leerlingen voor een natuurprofiel, dit jaar waren dat er nog maar 47.342. Dat is een daling van 12%.
In de derde klas van de Havo en het VWO kiezen leerlingen één van de vier profielen: Cultuur en Maatschappij (C&M), Economie en Maatschappij (E&M), Natuur en Techniek (N&T) en Natuur en Gezondheid (N&G). Deze laatste twee profielen kunnen steeds minder leerlingen bekoren.
Dalende trend
Zowel op de Havo als op het VWO is de laatste jaren een daling ingezet voor techniek. En daarmee lijkt een definitief einde gekomen aan een stijging die begin rond 2011 voor ‘technische’ vakkenpakketten. “Als deze dalende trend doorzet lopen de technieksector én de maatschappij vast”, zegt Doekle Terpstra voorzitter van Techniek Nederland. “We hebben geen behoefte meer aan beleidsnotities, maar aan investeringen in het techniekonderwijs.”
Ook het aantal studenten op het MBO en het HBO met een technische richting nam af. Op het MBO is die daling al wat langer gaande, op het HBO zette de daling pas afgelopen jaar in. De universiteit trekt juist iets meer technisch geïnteresseerde studenten dan voorgaande jaren. Het aantal technisch georiënteerde studenten dat met een diploma het HBO en de universiteit verliet is in 10 jaar tijd wél fors toegenomen, van ongeveer 20.000 in 2011 tot ruim 30.000 vorig jaar. Het aantal MBO’ers met een diploma blijft al jaren gelijk en ligt op ongeveer 44.000.
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2022/05/AANTAL-INSTROMENDE-MBO-STUDENTEN-BETATECHNIEK-PER-NIVEAU.png)
![](https://www.installatie.nl/wp-content/uploads/2022/05/Aantal-betatechnische-studenden-die-instromen-in-het-ho.png)
10-puntenplan
Techniek Nederland komt nu met een 10-puntenplan dat de instroom moet stimuleren. Kern van dat plan is dat er meer geld beschikbaar komt: geld om afgestudeerden een bonus te kunnen geven bijvoorbeeld, of geld om het collegegeld voor techniekstudenten af te schaffen. Een ander punt: leerlingen moeten al op de basisschool enthousiast worden gemaakt voor techniek. Ook moet de sector zich meer richten op het werven van meisjes en vrouwen en van jongens én meisjes met een niet-westerse achtergrond.
Waar in het 10-puntenplan géén aandacht voor is, is voor het beperken van de uitstroom van technische mensen uit de sector. Terwijl die toch fors is, zo blijkt onder meer uit analyses van Wij Techniek. Dit jaar kiezen namelijk ruim 12.000 werknemers een baan buiten de installatiebranche, dat is bijna de helft van de totale wervingsbehoefte in de branche. Mensen voor de branche behouden lijkt dus minstens zo belangrijk als het vergroten van nieuwe aanwas.
Vrouwen in techniek
Dat geldt met name voor vrouwen, zo blijkt uit analyses van Techniekpact. Veel vrouwen met een techniekdiploma blijken namelijk helemaal niet in de technieksector te werken. Slechts 17% van de vrouwen met een technische opleidingsachtergrond komt terecht in een van de technische
sectoren, tegenover 43% van de mannen. En dat draagt ertoe bij dat in de techniek slechts 2% van de werknemers vrouw is.
Veel vrouwen ervaren in de installatiewereld dat zij eerder worden beoordeeld op hun vrouw-zijn in plaats van op hun professionele kwaliteiten. Ook kunnen zij te maken krijgen met stereotypes zoals dat vrouwen minder goed zouden zijn in techniek en wiskunde, aldus het Techniekpact. Negatieve stereotypes kunnen er voor zorgen dat vrouwen zich niet thuis voelen in de organisatie. Hierdoor raken zij minder gemotiveerd en kunnen het vertrouwen in hun carrière verliezen.
Lees hier het achtergrondverhaal ‘Zak geld niet zaligmakend ‘ over de moeilijke zoektocht naar goed personeel.
Nou, de ideeen van Techniek Nederland gaan vast werken…. Not
De meeste ideeen zijn niet de oplossing, deze oplossing werken nu (normaal) ook al niet. Dus Met een extra setje ook niet. Anders waren bijvoorbeeld bepaalde doelgroepen al zelf opgestaan.
Nee, je gaat scoren met, goed salaris, werktijden, goed en normaal pensioen, opleidingen niet “Lager onderwijs noemen en mooie secondaire arbeidsvoorwaarden.
Opleidingen die aansluiten bij het werk, u weet wel de Technische School etc (van vroeger) goede bedrijven ondersteunen als leerschool.
Maar goed TN slaat al jaren de installatie plank mis. Dat gaat dan wel weer goed.
Peter.
Wat Mark aangeeft kan ik helemaal inkomen. Als je bekijkt wat je als installateur allemaal moet doen onder barre omstandigheden (natte kruipruimtes, veel in de stof werken, breken, enz:enz.) en dat voor een schamel loon en meestal slechte vooruitzichten op pensioen, dan weet ik uit ervaring dat dit beroep ondergewaardeerd is. Een goed loon en pensioen is de basis van het gaan werken in de installatie.
Het is al decennia bekende gezegde, van ijzer wordt je niet wijzer.
Ik sluit me aan bij de reacties van peter, mark en andre.
Techniek wordt niet alleen onderbetaald maar ook ondergewaardeerd en dat begint al na de basisschool waarbij technisch onderwijs wordt gezien als het afvoerputje van havo/vwo/enz.. Dat je bij technisch onderwijs wel een vak wordt geleerd deed/doet daar niets aan af.
De salarisverschillen tussen bijv financiële sector en techniek zijn heel groot en staan ook niet in verhouding tot de benodigde kennis en kunde.
Dus behalve betere salarissen en arbeidsvoorwaarden mag techniek ook wel eens veel beter sociaal gewaardeerd worden. Wat meer sexier worden voor zover je het anno 2022 nog zo mag uitdrukken.
Waarom wordt Havo/Vwo genoemd? Die stromen toch door naar leidinggevende functies, daar zijn er al zat van. Het niveau eronder moet je stimuleren dmv hogere minimumlonen en betere arbeidsvoorwaarden. We komen werkhandjes tekort, geen extra leidingevenden…
Beste mensen wat hierboven is beschreven is zeker waar allen naast dit alles wordt het vak ondergewaardeerd.
We moeten eens af van het woord loodgieter en elektricien we zijn n.l comfort leveranciers geworden zonder installatie’s in je woning leeft men in een hol zoals in de stenen tijdperk een hoop stenen zonder warmte, licht en water
Dat moeten we uitdragen en niet zoals Wij Techniek alleen in de hogere klassen maar al op de basis school en begin voortgezet onderwijs
Techniek wordt helemaal niet onderbetaald, de secundaire voorwaarden zijn ook niet slecht, het probleem zit hem erin dat we geen hoog opgeleide mensen nodig hebben (HAVO, VWO en universitair) maar gewoon monteurs.
Pennelikkers zijn er al genoeg we moeten handen hebben die het werk doen, als die er zijn neemt de werkdruk af en kunnen de leerlingen weer de (rot)klusjes doen totdat ze het vak geleerd hebben enz enz, ook moeten we in de techniek te lang door werken, ik zie het niet zitten om tot aan mijn 67ste door te moeten werken, ik vind 40 jaar gewerkt dan mag je gaan genieten van je pensioen het werk in de bouw en installatie is te zwaar om zo lang door te moeten, Ik snap wel dat er constant geschreeuwd wordt voor meer loon maar daar gaat de inflatie niet mee weg.
De nieuwe installateur wordt beter betaald als menig advocaat. Dat is wat er momenteel rond gonst in de markt. Dat klopt ook maar met een kanttekening. Als het in Nederland goed gaat kunnen installateurs verschrikkelijk goed verdienen, maar als het even iets minder gaat zijn zij ook de eerste die het merken.
Het grote probleem is verdere educatie en begeleiding, verouderde lesprogramma’s welke op geen enkele manier aansluiten op de hedendaagse vraag.
Wij kunnen er over mee praten, want wij zijn ėėn van de organisaties welke voor o.a TN een volledig op de huidige markt aangepaste opleiding aan het vormgeven is. Niet meer gericht op stampwerk cv-ketels plaatsen, maar vakwerk in de huidige versnelling van de energietransitie. Meer aandacht voor het persoonlijke aspect en het zo gunstig mogelijk organiseren van de energiestromen.
En ja ook voor de dames onder ons, want hier zitten in de huidige installatietechniek heel veel kansen.
Waarom zou een bedrijf nog monteurs opleiden voor de installatie techniek ? Dit heeft techniek Nederland toch zelf bedacht ! 2 daags co certificaat en je heb geen diploma verder meer nodig. Onzin gasketelwet dat ze maar een 2 daagse cursus verzinnen om Doekle Terpstra te vervangen.