Groothandel Technische Unie zet stappen in de verdere verduurzaming van haar vloot. Voor de regio’s Amsterdam en Utrecht zijn onlangs twee nieuwe elektrische vrachtwagens in gebruik genomen en tot aan het einde van het jaar volgen er nog veertien.
Samen met de vier huidige elektrische vrachtwagens, komt dit op in totaal 18 elektrische vrachtwagens voor Technische Unie aan het eind van 2023. Henk Tol, manager distributie bij Technische Unie: “De 14 nieuwe elektrische vrachtwagens worden ingezet voor levering in de centra van grote en middelgrote steden, net als onze vier huidige elektrische vrachtwagens. Met 18 elektrische vrachtwagens kunnen wij straks emissievrij leveren in de belangrijkste stadscentra.”
Omgebouwde diesel
De eerste elektrische vrachtwagen in Nederland reed in 2010 en was er een van Technische Unie. Dat was een MAN dieselvrachtwagen, omgebouwd door het bedrijf All Green Vehicles tot een volledig elektrische vrachtwagen. Technische Unie zette de truck in op haar Overslagpunt Groot Amsterdam voor de dagelijkse distributie in de regio Amsterdam.
De volgende kwam in 2017: een door Emoss omgebouwde Mercedes Atego, tot volledig elektrisch, die nog steeds in Rotterdam Centrum rijdt. Daarna kwam de uitbreiding met twee elektrische FUSO’s, net als Mercedes een dochter van Daimler. Deze rijden in Amsterdam centrum en binnen de ring Amsterdam.
In productie leverbaar
Het Chinese BYD is in het segment vrachtwagens die Technische Unie inzet tot nu toe de enige vrachtwagenfabrikant die elektrische vrachtwagens in productie kan leveren. Vandaar dat gekozen is voor BYD. “De verwachting is dat onze huidige vrachtwagenleveranciers Mercedes en MAN zullen volgen en ook elektrische vrachtwagens gaan produceren”, aldus Technische Unie.
Technische Unie heeft meer dan 300 vrachtwagens op de weg. Het bedrijf gaat de komende jaren verder met verduurzaming van het distributienetwerk: door de inzet van meer elektrische vrachtwagens, maar ook door gedifferentieerde distributie. Zoals het gebruik van Light Electric Vehicles, elektrische bestelbusjes, elektrische bakfietsen.
“Ook voor onze reguliere vrachtwagens zoeken we naar manieren om de afgelegde kilometers te vergroenen. Zo gebruiken we waar mogelijk HVO100, dat is een biobrandstof die veel minder CO2-uitstoot veroorzaakt” aldus Tol.