Gemeenten hebben de komende jaren behoorlijk wat mogelijkheden om nieuwe bouwprojecten gewoon van aardgas te laten voorzien.
Dat blijkt uit een regeling die minister Wiebes van Energie en Klimaat heeft gepubliceerd en waarop belanghebbenden de komende tien dagen kunnen reageren.
Wie vanaf 1 juli een bouwaanvraag indient, krijgt in principe alleen nog een vergunning als in het plan geen aardgasaansluiting is opgenomen. Netbeheerders hebben vanaf dan geen aansluitplicht meer.
Uitzonderingen
‘In principe’ is hierbij een belangrijke toevoeging, want Wiebes had eerder al aangegeven dat er condities zijn waaronder het niet mogelijk is om aardgasloos op te leveren. In de voorgestelde ministeriële regeling die hij gisteren publiceerde, staan die condities en uitzonderingen beschreven. En dat zijn er nog best wel wat.
De minister maakt onderscheid tussen uitzonderingen voor het komende half jaar en uitzonderingen voor de periode daarna. De uitzonderingen voor tijdelijke situaties hebben betrekking op de periode tussen 1 juli 2018 en 1 januari 2019, en de uitzonderingen voor structurele situaties gelden ook na 1 januari 2019. In alle gevallen moet de gemeente goed kunnen onderbouwen waarom een gasaansluiting toch wordt toegestaan.
Vertraging
In de periode tot januari 2019 gaat het dan bijvoorbeeld om een bouwwerk dat niet eenvoudig kan worden voorzien van een alternatief voor aardgas en daardoor vertraging oploopt. Of wanneer voor het aanpassen van een ontwerp naar aardgasvrij een beroep moet worden gedaan op schaarse productiemiddelen in de bouw en dit problemen gaat geven, of bijvoorbeeld vertraging gaat opleveren.
Uitzonderingen voor de periode na 1 januari 2019 zijn bijvoorbeeld wanneer het technisch onmogelijk is om het project aardgasvrij te maken. De toepassing van de verschillende soorten warmtepompen (bodem, grondwater en lucht) is locatieafhankelijk en kan verder beperkt worden door wettelijke voorschriften op het gebied van geluid en lucht.
Meerkosten
Of wanneer een bouwproject onhaalbaar wordt doordat het aardgasvrije alternatief tot te hoge meerkosten leidt. Als hierdoor de woningmarkt in de desbetreffende regio in gevaar komt, kan dat worden gezien als een zwaarwegende reden van algemeen belang.
De regeling is in ieder geval voor de komende 2 jaar geldig, en zal daarna geëvalueerd worden.
Protest
De bouwsector protesteerde vorige maand nog tegen de vervroegde invoering van het verbod. Minister Wiebes ging te hard, vonden de leden van het Lente-akkoord, waarin onder Neprom, Aedes en Bouwend Nederland vertegenwoordigd zijn. Die snelheid zou volgen hen leiden tot extra kosten en vertraging in de bouwproductie.