Groupe Atlantic wil duurzaamheid elke dag een stukje dichterbij brengen. Dat gaat niet van het ene op het andere moment, maar in stapjes. Ze wil daarin wel voorop lopen, met het nieuwe motto ‘High well-being, low carbon’.
“Duurzaamheid moet in het DNA van mensen zitten; anders wordt het heel snel greenwashing. Als Groupe Atlantic Nederland zetten we dan ook hoog in op de motivatie van onze medewerkers”, zegt Madelon Voorhoeve, duurzaamheidsambassadeur bij Groupe Atlantic Nederland. “Daarbij is duurzaamheid voor ons een breed begrip; het gaat niet alleen om energiezuinige installaties, maar ook om de milieu-impact die die installaties én het bedrijf zelf hebben. Tevens horen daar sociale duurzaamheid en diversiteit bij.”
Koploper in NMD
Groupe Atlantic is in Nederland op de markt actief met de merken Atlantic, Fujitsu en Orcon. Trots is Voorhoeve op de prestaties die in de loop der jaren door Groupe Atlantic
Nederland zijn neergezet. “Een van de merken, Orcon, bestaat al ruim 25 jaar en is hier al vanaf het begin mee bezig. We staan met twee Orcon ventilatiesystemen met categorie-1 data in de Nationale Milieudatabase. De MKI van deze balansventilatiesystemen is fors lager dan de branchecijfers uit categorie 2. We zijn hier echt koploper in. Dat kan omdat wij de systemen helemaal zelf maken en bezig zijn om ze circulair te maken. De voorkappen zijn sinds kort bijvoorbeeld ook beschikbaar in bamboe. Dat is natuurlijk een eenvoudig onderdeel, maar het is wel een goed begin. De motoren circulair maken is nog lastig. Wat we wel doen is de levensduur daarvan verlengen, onder andere door reparaties goed mogelijk te maken. We zijn daar ook voor onze warmtepompen druk bezig mee.”
Markt gaat die kant op
“Een lage MKI-score is essentieel. Dat vindt de markt ook, horen we van installatiebedrijven. Natuurlijk zijn zaken als installatiegemak en gebruikersgemak belangrijk. Ook geluid is een aspect, maar daar stelt de wet- en regelgeving normen voor waar je aan moet voldoen. Uiteindelijk gaat het dan ‘Elke dag een stapje duurzamer’ vooral om de MKI, uitstoot en energieverbruik. Je ziet de markt die kant op bewegen. Kijk bijvoorbeeld naar een bepaalde groothandel die uitdaagt om te leveren zonder verpakking en een database heeft met recyclebare en circulaire producten. De grote installateurs zijn daarmee bezig; het MKB is nog wat afwachtend. Het gaat heel geleidelijk en kan nog wel tien jaar duren, maar waar staan we in 2030? Soms lijkt het alsof het maar heel kleine stapjes zijn die we nemen, maar als je terugkijkt zie je dat er toch al veel veranderd is. ”
“MKB is nog wat afwachtend”
“Als organisatie zijn we continu bezig met het maken van al die kleine stappen, ook in onze eigen bedrijfsvoering. Inmiddels zijn al onze autoleasecontracten alleen nog maar elektrisch. Ons kantoor is gasloos en energieneutraal. Onze hele assemblagelijn is ingericht op het gebruik van zo min mogelijk verpakkingsmateriaal. Zelf leveren we onze producten af in bruin karton zonder bedrukking zodat het zo gemakkelijk mogelijk te recyclen is. We beperken het aantal transportbewegingen door orders te verzamelen en zo veel mogelijk alleen met volle vrachtwagens te rijden.”
Productontwikkeling
“Misschien nog wel één van de mooiste ontwikkelingen van de afgelopen tijd is onze eigen assemblagelijn, op onze locatie in Veenendaal. Wij geloven sterk in het principe ‘practice what you preach’, en dat betekent voor ons niet alleen aandacht voor duurzaamheid in producten en processen, maar ook in onze inzet voor mensen. kansen bieden aan collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt – hoe groot of klein ook – is een concrete manier waarop we hier invulling aan geven.” Ondertussen probeert Groupe Atlantic Nederland met de eigen producten bij te dragen aan de energietransitie en verduurzaming van Nederland. “We hebben veel gedaan met onze hybride warmtepomp. Dat is echt een sterk product, onder meer omdat die met alle merken cv-ketels kan samenwerken en omdat het binnendeel heel compact is en dus bijna overal past. We snappen allemaal dat hybride niet de eindoplossing is, maar het is wel een manier om de markt in beweging te krijgen. Er zijn vijf miljoen woningen te verduurzamen. Dat gaat niet van vandaag op morgen. Veel particuliere eigenaren willen ook geen risico’s lopen. Daarom moet het stapsgewijs. Maar moeten we daar wel vandaag mee beginnen.”
Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Groupe Atlantic en stond eerder in de strategiespecial Installatie Next.